Kracht, motivatie en vertrouwen volgens Joodse wijsheden

Kracht, motivatie en vertrouwen volgens Joodse wijsheden Vreugde geeft u kracht, motivatie en vertrouwen om dingen te bereiken die anders moeilijk zijn. Vreugde is pure energie. Vreugde geeft u kracht en energie. Vreugde geeft u de juiste kick. Vreugde is een natuurlijk aangeboren eigenschap. Los problemen op met vreugde. Ervaar hoe goed het leven is. Doe de wil van G'd en u bent met de eeuwigheid verbonden.

Vreugde breekt alle belemmeringen af

Er zijn veel soorten belemmeringen:
  • Belemmeringen tussen mensen.
  • Belemmeringen die u beletten goede dingen te doen.
  • Belemmeringen van je eigen geest en je eigen aarzelingen.
  • Belemmeringen van binnenuit en belemmeringen van buitenaf.
  • Er zijn belemmeringen die bestaan omdat je een beperkt wezen bent.

Vreugde breekt alle belemmeringen af. Iemand die zichzelf voelt kan geen vreugde voelen.

Vreugde is pure energie

Vreugdevolle mensen zitten vol energie en zijn ambitieus. Er is nooit genoeg tijd om alles te doen wat ze willen. Dus als u gaat studeren, werken, reizen of ontspannen zorg er eerst voor dat u zich vol vreugde voelt. Het geeft u veel kracht en vertrouwen.

Valse vreugde

Leer onderscheid te maken tussen valse en echte vreugde. Valse vreugde is bijvoorbeeld Oudjaar vieren met de gedachte dat de wereld perfect is en u van iedereen houdt. Op Oudjaar zijn er echter meer zelfmoorden dan ooit. Vreugde is ook geen dronkenschap, het maken van grappen of het lachen om mensen. Vreugde is diep geluk dat komt met het vervullen van uw mogelijkheden.

Het plezier te groeien

Vreugde is pas echt als je de kans hebt om te groeien. Wanneer je voetbal team wint of wanneer je geld hebt gewonnen in de loterij is je vreugde niet echt omdat je de kans niet hebt gekregen te groeien. Pas wanneer je een moeilijke uitdaging hebt overwonnen of je opeens iets duidelijk wordt dan ervaar je echte vreugde. Vind een zaak en ga ervoor. In het Jodendom is het dienen van G'd de meest ultieme zaak die de meeste vreugde oplevert.

Het oproepen van een vreugdevolle emotionele toestand

Doe dingen die vreugde oproepen. Dit zorgt ervoor dat u zich blijer voelt. Bijvoorbeeld:
  • draag leuke kleren
  • eet lekkere dingen
  • zing
  • wandel langs het strand
  • denk aan positieve dingen
  • breng tijd met uw vrienden door
  • doe aardige dingen voor anderen
  • over denk hoe geweldig het is om te leven
  • zeg tegen uw ouders hoe blij u bent dat ze u het leven hebben geschonken

Wanneer u eenmaal in de vreugdevolle toestand bent moet u de energie gebruiken om zaken aan te pakken.

De vreugde van potentieel plezier

Anticipeer op vreugde. Kijk steeds naar de voordelen van iets wat je gaat ondernemen. Bijvoorbeeld je moet werken. Kijk dan naar de positieve kanten van het werk: geld verdienen, productief zijn, etc. U kunt dit doen voor al die zaken die u gaat ondernemen.

Geestestoestand

Veel mensen nemen het leven zoals het is. Maar mensen die bijvoorbeeld een ongeluk hebben gehad en geheel hersteld zijn zien het leven totaal anders. Ze zijn dolgelukkig dat ze nog leven. Geniet net zoals hen van het leven. Geluk is een geestestoestand!

Vreugde is de natuurlijke menselijke conditie

Kinderen kunnen van de eenvoudigste dingen genieten. Volwassenen hebben dat gevoel niet meer. Ze gaan gebukt onder de dagelijkse perikelen. Probeert u echter toch te genieten van elk moment. Concentreer u op de vreugde die u vroeger als kind voelde. Dank G'd voor het leven, dat u kunt zien, uw handen en voeten kunt gebruiken, kunt denken, etc. Wanneer u gelukkig bent is G'd ook gelukkig en zal Hij u zegenen. Daarom zei Koning David: "Dien G'd met vreugde." Het is een plicht. De Tora stelt zelfs dat u gestraft zult worden wanneer u G'd niet met vreugde dient. Waarom? Omdat Hij wil dat u het grootste plezier ervaart.

Benader uw problemen met vreugde

Hoe is het mogelijk om problemen te benaderen met vreugde? Problemen zijn er om opgelost te worden. Het is een mogelijkheid om te groeien. U zult merken wanneer u de problemen goed doorstaat u er veel sterker uit bent gekomen. Als voorbeeld kunt u Koning David nemen. Lees De Psalmen en u zult zien dat David met vreugde probeert zijn problemen te overwinnen. Problemen zorgen ervoor dat u uw karakter ontwikkelt. Ga niet piekeren en wordt niet depressief. Zoek naar oplossingen. Het Joodse Kaddish-gebed dat gezegd wordt tijdens een begrafenis is niet een gebed voor de overlevende maar juist een bevestiging dat het leven fantastisch is.

De vreugde van wijsheid

Het Jodendom leert ons dat de Tora de bron is van alle vreugde. Waarom? Omdat de Tora ons de betekenis van het leven leert. Het leert ons hoe ons te verbinden met HaShem (G'd) en hoe volgens Zijn wil te leven. Daarom mag op de rouwdag Tisj'a Be'aaw niet uit de Tora geleerd worden. Tora betekent immers vreugde. De Kabbalist Arizal zei: "vreugde opent de deuren naar de grote hoogten van wijsheid." Hoe wijzer u bent hoe gelukkiger u in het leven zult zijn.

Maak een "vreugdelijst"

Maak een lijst van zaken waar u gelukkig van wordt. Kijk dan naar de trigger van de vreugde. Gebruik deze trigger om te gebruiken wanneer u zich negatief voelt.

Waarom is "constante vreugde" een ingrediënt van wijsheid

  • Vreugde geeft u kracht en energie.
  • Vreugde geeft u de juiste kick.
  • Vreugde is een natuurlijk aangeboren eigenschap
  • Los problemen op met vreugde.
  • Ervaar hoe goed het leven is.
  • Doe de wil van G'd en u bent met de eeuwigheid verbonden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gelukkig te leven volgens Joodse wijshedenHoe gelukkig te leven volgens Joodse wijshedenHoe word ik gelukkig? Ieder mens wil gelukkig zijn. Maar ondanks dat velen van ons alles hebben zijn we nog steeds ongel…
Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)Chochma (Wijsheid), de tweede van de tien sefirot, is de eerste kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Bina (…
Verzaking en wijsheidVerzaking en wijsheidDe Boeddha heeft ons onderwezen dat er tien volmaaktheden zijn die we dienen te verwerven om onszelf te bevrijden van li…
Een wens op een kaartEen kaartje sturen, dat doen veel mensen. Negen van de tien keer staat er echter alleen een naam vermeld op het kaartje.…

Tarot - Een Moedige en Magische ReisEr was eens... Hoeveel sprookjes beginnen er niet op deze manier? En toch roepen deze drie woordjes nog steeds een gevoe…
Waarom gaan Joden naar een mikwe (ritueel bad)?Waarom gaan Joden naar een mikwe (ritueel bad)?De meeste Joden, religieus of niet-religieus, zijn bekend met de Sjabbat, kosjer eten, de Joodse feesten, etc. Minder Jo…
Bronnen en referenties
  • Four Reasons To Be Happy - Yanki Tauber
  • Joy be Happy - Yehuda Lang
  • Can Judaism Be Fun

Reageer op het artikel "Kracht, motivatie en vertrouwen volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 18-02-2020
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!