InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Joodse wijsheden 8: leer hoe volledig te concentreren

Joodse wijsheden 8: leer hoe volledig te concentreren

Joodse wijsheden 8: leer hoe volledig te concentreren Wanneer we ons totaal concentreren leren we intellectuele en emotionele zuiverheid te verkrijgen. We gebruiken slechts een klein deel van onze mentale capaciteit. Vaak zwerven onze gedachten ergens anders naar toe. Het is de kunst om de gedachten te sturen. Stop het dagdromen proces. Wijdt uzelf aan de taak met een geconcentreerde geest. Overpeins één idee per keer en maak het zo helder mogelijk. Verbindt uw emoties met uw doeleinden.

Sporen van de gedachten

In het Jodendom wordt gezegd dat de gedachten 70 sporen hebbben. Dat is niet zo vreemd. Denk maar eens aan alle handelingen die u doet als u auto rijdt: radio aanzetten, telefoneren, genieten van het uitzicht, kijken naar een parkeerplaats...en rijden. Door meerdere sporen tegelijk te controleren verhoogt u uw levenskracht. Om uw concentratie te verbeteren kiest u één gedachte en werkt die door. Wanneer u één spoor hebt ontwikkeld kunt u langzaam 69 andere sporen ontwikkelen. Eén spoor dient u op God te richten. Zorg dat u altijd met Hem in contact staat.

Maak de geest helder

We zijn wat we denken. Onze ideeën dicteren realiteit. Intellectuele zuiverheid betekent uw ideeën sorteren. Maak onderscheid welke ideeën waar en vals zijn, die zinvol zijn en dwaas. Maak uw geest helder. Filter de rommel zodat die niet in uw geest komt. Wanneer u heeft besloten dat een bepaald idee juist is vertaalt u het in een concreet idee.

Emotionele zuiverheid

Naast het helder maken van de geest dient u ook uw hart zuiver te maken. Eén emotie tegelijk. Wanneer u naar een bruiloft gaat stelt u zich in dat u vrolijk bent. Denk niet aan andere zaken zoals, zit mijn haar goed? kies ik voor de zalm of de haring? Als u zich niet vrolijk voelt doe dan alsof. Emotionele zuiverheid is een handeling van discipline. U bent de meester over uw geest.

Blokkeer de negatieve emoties

Blokkeer de negatieve emoties. Dit is vooral belangrijk in tijden van verwarring en bezorgdheid. Wanneer een chirurg 's ochtends ruzie heeft met zijn vrouw en hij die negatieve gevoelens niet blokkeert dan kan hij zich niet concentreren op zijn werk.

Sporen van emoties

Net zoals u 70 sporen van gedachten hebt, heeft u ook 70 sporen van emoties. Het is mogelijk om u zowel gelukkig als bedroefd te voelen. Om uw emoties onder controle te krijgen moet u ze één voor één nemen. Vraag u zelf af hoe u zich nu voelt? Bezorgd? Gelukkig? Allebei? Controleer de knop om te switchen.

Mediteren

Gebruik uw privé tijd om te mediteren. Dompel u onder in één onderwerp. Creëer een 'tunnelvisie' om u te verbinden met uw diepste emoties op God, de mensheid, gezin, lijden, etc. Daarna bent geheel gefocust.

Breng intellectuele en emotionele zuiverheid samen

Wanneer u intellectuele en emotionele zuiverheid hebt bereikt probeert u ze te integreren. Gebruik peptalk om uzelf te motiveren om goed te concentreren. "Ik ga me concentreren. Ik zoek naar de waarheid en niets zal me stoppen. De volgende persoon die me wijsheid geeft, daar luister ik naar, waardeer het, denk erover en pas het toe."

Maak uw doeleinden werkelijkheid. U heeft slechts een korte tijd om alles te bereiken in het leven. Begin nu en geef alles.

Waarom is totale concentratie een ingrediënt van wijsheid?

  • Stop het dagdromen proces
  • Wijdt uzelf aan de taak met een geconcentreerde geest
  • Integreer wat u heeft bestudeerd in uw gedrag.
  • Overpeins één idee per keer en maak het zo helder mogelijk.
  • Neem één emotie en ervaar het intens.
  • Verbindt uw emoties met uw doeleinden.
  • Succes is grotendeels afhankelijk van de intensiteit van de ambitie.
  • Neem één emotie en blaas het op.
  • U bent de meester over uw gedachte. U kunt het trainen om te focussen.
  • Blokkeer negatieve gevoelens.
  • Meen wat u zeg en zeg wat u meent.

Visie van Etsel

Concentratie is erg belangrijk wanneer we bidden. Tijdens het bidden blijken we vaak afgeleid te worden door andere gedachten. Vooral wanneer we ziek zijn of gehandicapt blijkt dit nog erger te zijn. Zijn er methoden te bedenken om onze concentratie toch te verbeteren zodat we geconcentreerd kunnen bidden? We vonden hier iets over op de Chabad website. Chana Weisberg beantwoordt een vraag van een bezoeker die problemen heeft met concentratie tijdens het bidden. Als hulpmiddel gebruikt deze vrouw de Psalmen maar heeft nog steeds last van concentratieproblemen.

Chana Weisberg geeft als antwoord dat het leren van de betekenis van de Psalmen een goede eerste stap is om de betekenis van gebeden te leren kennen. De woorden van de Psalmen hebben pas echte betekenis wanneer we de woorden begrijpen. Net zoals met fysieke oefeningen dienen ook spirituele oefeningen langzaam te worden opgebouwd. Het is belangrijk om eerst op slechts één gedeelte van het gebed te concentreren en niet op het hele gebed. Vijf minuten bidden voor het begin is voldoende. Het is ook belangrijk om de woorden correct uit te spreken en aandacht te schenken aan de betekenis van de woorden is een goed begin om geconcentreerd te leren bidden.

Om goed te kunnen concentreren is tevens een rustige geest van belang. Op de Chabad site staat een lijst van 13 strategieën om te leren kalm te worden (zie bronvermelding onder aan dit artikel). Dit zijn de strategieën:
  • Ademhalingsoefeningen
  • Spier ontspanningsoefeningen
  • Lichte gym oefeningen
  • Mediteren
  • Inbeelding
  • Creatieve visualisatie
  • Vriendschap en gemeenschap
  • Persoonlijke zorg en affectie
  • Muziek
  • Positieve spraak
  • Positief denken
  • Notities bijhouden
  • Dagelijks Tora leren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tegenslagen te lijf met RETIeder mens krijgt in zijn leven te maken met tegenslagen. Toch gaat iedereen anders met deze tegenslagen om. Dit heeft v…
Mentale training en begeleiding in de sport: het verschilMentale training en begeleiding in de sport: het verschilSporters kunnen mentale training en mentale begeleiding krijgen om tot betere prestaties of meer zelfinzicht te komen. M…
Afvallen met het Dr. Phil dieetmijn kijk opAfvallen met het Dr. Phil dieetHet dieet van dr. Phil is niet alleen een verandering van het eetpatroon, maar ook van je levensstijl. Er wordt ook geke…
Sportpsychologie in het wakeboardenSportpsychologie in het wakeboardenWakeboarden is een spectaculaire watersport. De tricks en snelheid maken het tot een geliefde sport om naar te kijken én…
Wat is sportpsychologie?Wat is sportpsychologie?Als (top)sporter wil je het beste uit jezelf en je prestatie halen. Je traint regelmatig, let op je voeding, zet er veel…
Bronnen en referenties
  • How do I develop my prayer concentration abilities? - Chana Weisberg
  • A Practical Guide To a Calmer Spirit - Simcha Gottlieb & Frumma Rosenberg-Gottlieb

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 8: leer hoe volledig te concentreren"

Reactie

Devolder Marino, 26-11-2010 16:42 #1
Bedankt voor de artikels Joodse wijsheden, lijkt me niet makkelijk maar meer dan de moeite waard om te proberen.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 02-08-2013
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!