Leren te concentreren volgens Joodse wijsheden

Leren te concentreren volgens Joodse wijsheden Wanneer we ons totaal concentreren leren we intellectuele en emotionele zuiverheid te verkrijgen. We gebruiken slechts een klein deel van onze mentale capaciteit. Vaak zwerven onze gedachten ergens anders naar toe. Het is de kunst om de gedachten te sturen. Stop het dagdroomproces. Wijdt uzelf aan de taak met een geconcentreerde geest. Overpeins één idee per keer en maak het zo helder mogelijk. Verbindt uw emoties met uw doeleinden.

Sporen van de gedachten

In het Jodendom wordt gezegd dat de gedachten 70 sporen hebben.1 Dat is niet zo vreemd. Denk maar eens aan alle handelingen die u doet als u auto rijdt: radio aanzetten, telefoneren, genieten van het uitzicht, kijken naar een parkeerplaats...en rijden. Door meerdere sporen tegelijk te controleren verhoogt u uw levenskracht. Om uw concentratie te verbeteren kiest u één gedachte en werkt die door. Wanneer u één spoor hebt ontwikkeld kunt u langzaam 69 andere sporen ontwikkelen. Eén spoor dient u op G'd te richten. Zorg dat u altijd met Hem in contact staat. U moet één ding tegelijk doorwerken. Zie de details met betrekking tot Sefirat Haomer (het tellen van de Omer). Chassidus legt uit dat de mens elke gedachte kan verbinden met G'd en zijn eenheid.

Maak de geest helder

We zijn wat we denken. Onze ideeën dicteren realiteit. Intellectuele zuiverheid betekent uw ideeën sorteren. Maak onderscheid welke ideeën waar en vals zijn, die zinvol zijn en dwaas. Maak uw geest helder. Filter de rommel zodat die niet in uw geest komt. Besteed minder tijd aan het lezen van het nieuws en het plannen van complexe zakelijke schema's en pieker minder. Wanneer u heeft besloten dat een bepaald idee juist is vertaalt u het in een concreet idee.

Emotionele zuiverheid

Naast het helder maken van de geest dient u ook uw hart zuiver te maken. Maak je geen zorgen, door te beseffen dat G'd elk facet van het leven op aarde bepaalt en Hij weet wat Hij doet en wat ik nodig heb. Eén emotie tegelijk. Wanneer u naar een bruiloft gaat stelt u zich in dat u vrolijk bent. Denk niet aan andere zaken zoals, zit mijn haar goed? kies ik voor de zalm of de haring? Als u zich niet vrolijk voelt doe dan alsof. Emotionele zuiverheid is een handeling van discipline. U bent de meester over uw geest.

Blokkeer de negatieve emoties

Blokkeer de negatieve emoties. Dit is vooral belangrijk in tijden van verwarring en bezorgdheid. Wanneer een chirurg 's ochtends ruzie heeft met zijn vrouw en hij die negatieve gevoelens niet blokkeert dan kan hij zich niet concentreren op zijn werk.

Sporen van emoties

Net zoals u 70 sporen van gedachten hebt, heeft u ook 70 sporen van emoties. Het is mogelijk om u zowel gelukkig als bedroefd te voelen. Om uw emoties onder controle te krijgen moet u ze één voor één nemen. Vraag u zelf af hoe u zich nu voelt? Bezorgd? Gelukkig? Allebei? Controleer de knop om te switchen. Dit idee is gebaseerd op wat in hoofdstuk 12 van Tanya wordt uitgelegd dat onze geest natuurlijk in de bestuurdersstoel moet zitten. Dit vereist constant werk en meditatie.

Mediteren

Gebruik uw privé tijd om te mediteren. Dompel u onder in één onderwerp. Creëer een 'tunnelvisie' om u te verbinden met uw diepste emoties op G'd, de mensheid, gezin, lijden, etc. Daarna bent u geheel gefocust.

Breng intellectuele en emotionele zuiverheid samen

Wanneer u intellectuele en emotionele zuiverheid hebt bereikt probeert u ze te integreren. Gebruik peptalk om uzelf te motiveren om goed te concentreren. "Ik ga me concentreren. Ik zoek naar de waarheid en niets zal me stoppen. De volgende persoon die me wijsheid geeft, daar luister ik naar, waardeer het, denk erover en pas het toe."

Maak uw doeleinden werkelijkheid. U heeft slechts een korte tijd om alles te bereiken in het leven. Begin nu en geef alles. Geduld met uzelf is een heel belangrijke eerste stap en breng je gedachten voorzichtig terug naar de taak die voor u ligt. Het volgende werk biedt een aantal beproefde methoden: Sea Traveler: A Practical Step-By-Step Guide to Prayer and Chassidic Meditation.

Voetnoten

1 Er zijn volgens de Kabbala zeven emotionele eigenschappen (emoties (middot) - voornamelijk de dierlijke ziel: Chesed, Gevoera, Tiferet, Netzach, Hod, Jesod en Malchoet) en ze kunnen van elkaar afhankelijk zijn van alle tien zielskrachten (Chochma, Bina en Daat, Chesed, Gevoera, Tiferet, Netzach, Hod, Jesod en Malchoet).
Zo kan er Chochma van Chesed zijn, Binah van Chesed, Daat van Chesed, Chesed van Chesed, Gevoerah van Chesed, Tiferet van Chesed, Netzach van Chesed, Hod van Chesed, Yesod van Chesed en Malchut van Chesed.
Hetzelfde zou van toepassing zijn voor Gevoera, Tiferet, Netzach, Hod, Jesod en Malchoet: in totaal 70.
Dit zijn de 70 gedachtesporen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voor het eerst mediterenVoor het eerst mediterenLeren mediteren is op zich niet moeilijk, maar je moet net even dat kunnen wat essentieel is en dat is concentreren. W…
Meditatie - bevrijding van de geestMediteren is een techniek, die ons in staat stelt ons lichaam en onze geest te ontspannen. Bovendien wordt door meditati…
Praktisch mediterenPraktisch mediterenMediteren wordt door veel mensen als zweverig en niet passend in de Westerse wereld gezien. Alsof je in Tibet geweest mo…

Waarom hoort een gezonde geest in een gezond lichaam?Waarom hoort een gezonde geest in een gezond lichaam?Zo gezond als een vis! Zo vrij als een vogel! Zo gelukkig als een kind! Deze spreekwoorden worden steeds door velen onde…
Tarot - Een Moedige en Magische ReisEr was eens... Hoeveel sprookjes beginnen er niet op deze manier? En toch roepen deze drie woordjes nog steeds een gevoe…
Bronnen en referenties
  • How do I develop my prayer concentration abilities? - Chana Weisberg
  • A Practical Guide To a Calmer Spirit - Simcha Gottlieb & Frumma Rosenberg-Gottlieb
  • Advies gevraagd bij Ask the Rabbi

Reageer op het artikel "Leren te concentreren volgens Joodse wijsheden"

Reactie

Devolder Marino, 26-11-2010 16:42 #1
Bedankt voor de artikels Joodse wijsheden, lijkt me niet makkelijk maar meer dan de moeite waard om te proberen.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-03-2020
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!