InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Tips en valkuilen bij meditatie

Tips en valkuilen bij meditatie

Meditatie is een populaire activiteit geworden. In dit artikel beschrijf ik niet zozeer meditatietechnieken. Ik ga in op valkuilen bij meditatie en sta stil bij het wezenlijke van meditatie zelf. Ik geef ook enkele tips vanuit ervaring. Meditatie is stil trachten te staan bij jezelf. Vaak is het echter zo dat mensen een bepaald doel willen bereiken met meditatie. M.a.w.; we beoefenen een activiteit met het oog op een resultaat dat we willen ervaren. Meditatie werkt echter niet op deze manier. In onze maatschappij trachten we vaak de touwtjes in handen te houden, we willen de controle niet verliezen. Meditatie kan helpen om de touwtjes juist uit handen te geven, en hiervoor hoef je geen vooropgezet doel na te streven.

Tips voor meditatie

  • Meditatie is niet het bereiken van een gewenste toestand. Meditatie is zowel middel als doel, nl. stilstaan bij jezelf in het midden van de wereld. Als we er een proces tot een resultaat van maken gaan we meditatie en onszelf 'beoordelen'. Dit is niet de bedoeling.
  • Meditatie is stilstaan bij wat onbewogen blijft. Meditatie is niet een aan te leren activiteit. Als we om ons heen kijken zien we de wereld van vormen die verschijnt en verdwijnt. Meditatie geeft de mogelijkheid het zoeken van onszelf in die wereld op te geven door aandacht te geven aan wat onbewogen blijft doorheen alles. Stilte. Een mogelijkheid hierbij is eenvoudigweg niet te reageren op binnenkomende gedachten en gevoelens maar ze gewoon gade te slaan.
  • Je richten op je ademhaling is de touwtjes uit handen geven. Je wordt als het ware geademd en geeft je er aan over. Dit is een hele sterke meditatie. Volg je ademhaling.
  • Nergens naar toe gaan en nergens van weg gaan. In ons leven gaan we naar verschillende beelden die we van onszelf hebben en gaan we naar dromen die we willen verwezenlijken. Mediteren biedt de mogelijkheid bij jezelf te blijven zonder ergens naartoe (bvb. gedachten) te moeten hollen. Op die manier hoeven we ook nergens van weg te lopen. We lopen in het leven van vele zaken weg. Meditatie biedt de kans die zaken te ontmoeten. Het is een beetje het welkom heten van de angsten waar we vergeefs voor weglopen.
  • Je lichaam voelen. We hebben ons lichaam niet zelf gemaakt. Om in contact te komen met onszelf kunnen we ons bewust worden van de vormeloosheid IN ons lichaam. Zo wordt het lichaam een poort naar onszelf. Hiervoor voelen we ons lichaam van binnenuit; we voelen onze tenen, onze voeten en benen en gaan zo naar boven. Hierdoor worden we ons bewust van het feit dat het hoofd (centrum van veel activiteit) maar een deeltje van de intelligentie van het lichaam is.

Valkuilen

  • Visualisatie van bvb. kleuren of chakra's mag bvb. maar ze hebben het gevaar dat de nadruk weerl ligt op activiteiten vanuit het hoofd en verstand. Visualizeren van jezelf hoeft niet om jezelf te zijn, het maakt het soms vermoeiender.
  • Een valkuil is dat meditatie gebruikt wordt om uit de wereld te stappen. Mensen mediteren vaak 'op' liefde maar sluiten liefde zelf soms af door in hun hoofd op een beeld ervan te mediteren. Meditatie is in de wereld zijn, zonder er afhankelijk van te zijn.
  • Objectivering van het leven. Het leven zelf is niet terug te brengen tot een verstandelijke gedachte of (oer)klank. We hoeven het beeld dat we van het leven hebben niet te beoefenen. Meditatie is eerder een loslaten van beelden dan het beoefenen ervan.
  • Meditatie is geen afzonderlijke activiteit. Tracht wat je ervaart te inneren in het leven van alledag en alert te zijn in jezelf. Zo komt er een diepte in je leven die niet gebonden is aan de activiteit van het mediteren zelf.

© 2009 - 2019 Janvanertvelde, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diepe meditatie in 2 minutenTegenwoordig heeft iedereen haast, rent van hot naar her en schiet zichzelf voorbij, terwijl we weinig tijd besteden aan…
Meditatie voor beginnersMeditatie is manier om je te ontspannen. Met behulp van meditatie kan je jezelf afsluiten van de buitenwereld en je lich…
Welke vorm van yoga is geschikt voor mij?Welke vorm van yoga is geschikt voor mij?Er zijn zoveel vormen van yoga dat je je eerst moet verdiepen in wat je zoekt, alvorens aan de slag te kunnen gaan. Toch…
Meditatie, alle voordelen op een rijMeditatie wordt door een groot aantal mensen dagelijks beoefend, simpelweg omdat het werkt! We leven in een snelle maats…
Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Wil ook jij ontsnappen aan de alsmaar sneller gaande samenleving, die je zoveel stress bezorgt? Daarvoor hoef je niet ve…

Reageer op het artikel "Tips en valkuilen bij meditatie"

Infoteur: Janvanertvelde
Gepubliceerd: 23-02-2009
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!