InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Joodse wijsheden 20: lachen is een diepe spirituele emotie

Joodse wijsheden 20: lachen is een diepe spirituele emotie

Joodse wijsheden 20: lachen is een diepe spirituele emotie Lachen is een diepe spirituele emotie. Het Jodendom beschouwt lachen als zeer belangrijk. Niet voor niets zijn er veel Joodse komedianten. De grote Joodse wijze Rav begon zijn lessen altijd met een grap. Waarom? Een grap trekt de aandacht en focust de gedachte. Lachen kan ons alles in perspectief leren zien en verschaft ons de mogelijkheid het beste van het leven te maken. Maar lachen is wel een serieuze zaak. Niet alle manieren van lachen zijn gezond.

Een grap

Mosje voelt zich niet goed en gaat naar dokter Zilversmid. Nadat deze hem onderzocht heeft zegt hij: "Ik kan je helpen, maar het zal je veel behandelingen kosten."
"OK", zegt Mosje, "hoeveel gaat me dat kosten?"
De 12 behandelingen en de medicijnen kosten 1000 euro", zegt de arts.
'Oei", zegt Mosje, "ik ben niet zo rijk. Kan het niet voor wat minder?"
"Nou...ok dan, ik doe het voor 850 euro."
Mosje schudt zijn hoofd. "Dat kan ik ook niet betalen. Ik moet een vrouw en 3 kinderen onderhouden."
Zegt de dokter: "Nou, vooruit 700 euro."
"Het is nog steeds teveel", zegt Mosje. "Mijn bedrijf doet het momenteel slecht."
"Mijn laatste bod: 600 euro en geen cent minder", zegt de arts.
"Dat is ok," zegt Mosje.
Dan zegt de arts: "Maar waarom kom je naar de duurste arts in deze buurt?"
"Nou", zegt Mosje: "U heeft een goede reputatie. En wanneer het op mijn gezondheid aankomt, speelt geld geen enkele rol."

Waarom lachen we?

Lachen gebeurt wanneer het onverwachte plaatsvindt. Een klein kind trekt de schoenen van haar vader aan en we lachen. Premier Balkenende verspreekt zich en we lachen. Hoe onverwachter het voorval, hoe grappiger het is. Lachen is een integraal onderdeel van onze emotionele gezondheid, het geeft positieve energie.

Plaats het leven in perspectief

Gevoel voor humor is een teken van volwassenheid, het toont aan wat werkelijk belangrijk is in ons leven. Volwassen worden betekent het leven in perspectief zien. Je kan kwaad worden om een kapotte veter. Maar wanneer je iemand met slechts één been ziet, dan relativeer je je boosheid en lach je erom. Het is niet de bedoeling om je problemen te negeren, maar om er wat afstand van te nemen. Lachen klaart de lucht.

Verspreid de spanning

Lachen vermindert de spanning. Met lachen kan je stoom afblazen. Wanneer je praat met iemand die gespannen is, kan je beste glimlachen en een mop vertellen. Wanneer je ruzie met iemand hebt, kan je het best eventjes gaan lachen om de spanning te verminderen. Je ziet dan hoe absurd de ruzie is. Dus gebruik lachen bewust.

Lachen om absurde ideeën

Een persoon uitlachen is absurd. Maar lachen om gekke ideeën is gezond. Bijvoorbeeld lachen om het idee om miljardair te worden, terwijl je dat geld helemaal niet nodig hebt om te kunnen leven. Lach ook om jaloezie, kleinzerigheid en ruzie. Lach om de absurde manieren hoe mensen hun tijd doorbrengen. Niet alle keren dat u lacht gaat om gelukkige zaken. Zo kunt u lachen als een boer met kiespijn om honger. Gewoon om de absurditeit van de honger in te zien, zodat u actie kunt ondernemen.

Lach dus goed om niet gevangen te raken in absurde situaties.

Misbruik van lachen

Lach niet in de volgende situaties:
  • om iemand belachelijk te maken - hiermee kan je iemand de grond in boren;
  • overdreven lachen - dit komt kunstmatig over en leidt tot immoreel gedrag;
  • negatief lachen - cynisme, sarcasme, nerveuze lach (dit geeft een diep liggend emotioneel probleem aan). Vooral vieze en etnische grappen zijn problematisch;
  • niet respectvol lachen.

Lachen en God

Op een dieper niveau leert lachen ons hoe God omgaat met de wereld. Tijdens het Joodse Poeriem feest staat alles op z'n kop. Eerst worden de Joden met vernietiging bedreigd en uiteindelijk worden ze gered. De Joden lachen van opluchting.

Mensen zien de wereld in een eindig perspectief. Lachen leert ons om over de grenzen heen te kijken en God duidelijker te zien. God manipuleert de dingen voor ons ten goede. Wanneer de Masjiach (messias) uiteindelijk komt zullen onze monden gevuld zijn met lach. De uiteindelijke waarheid zal boven water komen. Wanneer we in God vertrouwen voelen we ons relaxed.

Waarom is 'lachen' een ingrediënt van wijsheid?

  • Het leert ons dingen in perspectief te zien; het leven geeft mogelijkheden, geen problemen.
  • Lachen verdrijft depressie, zorgen, angst en pijn.
  • Lach bewust.
  • Lachen geeft nieuwe energie.
  • Lachen leert ons hoe God met de wereld omgaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lach je gezond ... bijvoorbeeld met yogaLach je gezond ... bijvoorbeeld met yogaDat lachen goed voor ons is, is niets nieuws. Maar ook dat we lang niet altijd om hetzelfde moeten lachen en dat heeft w…
Humor uitgelichtWel of geen humor. Hoe groot is het verschil in gevoel voor humor tussen Nederlanders en buitenlanders, mannen en vrouwe…
Lachen is gezondLachen geeft je een goed gevoel, breekt het ijs, versterkt het immuunsysteem. Er bestaan verschillende soorten lachen, v…
Lachtherapie: lachen is gezondLachtherapie: lachen is gezondLachen is leuk, het voelt goed en het is nog gezond ook. Lachen heeft positieve effecten op zowel ons lichaam als op onz…
Wat doet lachen voor je lichaam en geestWat doet lachen voor je lichaam en geestIedereen lacht, de ene meer de ander minder en ook de manier waarop we lachen is heel divers. Denk aan de volle buiklach…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 20: lachen is een diepe spirituele emotie"

Reactie

Anneke, 11-04-2013 14:06 #1
-'t is belangrijk om in te zien wanneer er werkelijk iets gedaan moet worden om het positieve van lachen door te laten werken.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!