InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Joodse wijsheden 22: leven met hart en ziel

Joodse wijsheden 22: leven met hart en ziel

De menselijke innerlijke strijd kent twee conflicterende neigingen: het goede doen of egoïstisch zijn. Wees bewust van deze innerlijke strijd en vergroot uw vermogen het goede te doen. Denk er elke dag aan om goed te doen. Weest bewust van het innerlijke conflict. Wanneer u het innerlijke conflict begrijpt, is het makkelijker een bewuste keuze te maken. Door goed te doen bewijst u uzelf een dienst. Bepaal zelf wat goed is met behulp van de Tora. Het doen van goed is belangrijker dan het leven.

De goede en slechte persoon en de rechtvaardige

Wanneer de vraag gesteld wordt: "Bent u een goede persoon?" dan antwoordt de slechte persoon altijd met ja. Het maakt hem niet uit goed te doen. Hij veronderstelt dat hij goed is. De goede persoon weet echter hoe moeilijk het is om goed te doen. Hij streeft altijd naar een hoger niveau. De rechtvaardige persoon zal altijd voor het goede kiezen.

Twee harten: 'willen' en 'verlangens'

De mens heeft twee harten: één die ervan houdt het goede te doen en één die egoïstisch is. Het is noodzakelijk dat u een besef heeft van de strijd binnen in u. Een aantal voorbeelden:
  • U wilt uw tijd effectief gebruiken versus u voelt de behoefte om het uit te stellen.
  • U wilt gezond eten versus het eten van een reep chocolade.
  • U wilt wijsheid opdoen versus het kijken naar televisie.

'Willen' is voor een langere periode; 'verlangen' is voor een bepaald moment. Dit is feitelijk de strijd tussen lichaam en ziel. De ziel streeft naar het eeuwige (liefde voor de mensheid, het streven naar rechtvaardigheid, altruïstisch, etc.); het lichaam dat sterfelijk is streeft naar het moment (slapen, eten, lust).

Zorg dat u voor het innerlijke verlangen kiest om goed te doen. Het zal u volwassener en effectievere beslissingen nemen.

Onderscheid tussen twee harten

Geluk is belangrijker dan geld. Dat is de intellectuele benadering van de ziel. Maar het lichaam is aangetrokken tot het geld. Het lichamelijk verlangen verwart ons denken.

Vraag u af: Wat wil ik versus wat voelt het dit te doen? Wat u wilt is gewoonlijk het juist; wat u voelt te doen is de meer comfortabele keuze. Als u zich hiervan bewust bent kunt u makkelijker luisteren naar de stem van het goede hart i.p.v. het egoïstische hart.

Het definiëren van het goede

Het is belangrijk te definiëren van wat goed is. U moet het analyseren welke het beste de menselijke conditie en werkelijkheid beschrijft. Immers, ieder beschrijft wat goed is weer op een andere manier. In het Jodendom wordt goed omschreven in de Tora. Er staat beschreven hoe een goede persoon handelt tegenover vrienden, familie en de samenleving als geheel. Goedheid is vriendelijkheid, rechtvaardigheid, waarheid een loyaliteit jegens God.

Hou vast aan uw definitie

Hou vast aan uw definitie van wat goed is, ook al denken andere mensen er anders over. Laat u niet verleiden het foute te doen.

Goed zijn is belangrijker dan het leven zelf

Als u gedwongen wordt een keuze te maken om 1000 mensen dood te schieten of zelf gedood te worden, dan zult u voor het laatste kiezen. Zou u immers kiezen voor het neer schieten van 1000 mensen dan voelt u zichzelf zo ongelukkig dat u daarna zelfmoord pleegt.

Dus als u bereid bent uw leven op te geven om het goede te doen, dan is er geen hoger doel in het leven om 'goed' te doen. Besluit dus om in het leven het goede te doen.

Elke mens wil groots zijn

Ieder mens wil groots zijn. Wilt u iets betekenen voor de mensheid? Dat is het Joodse concept van de Messias. Ieder mens wil een messias zijn, of nog liever zoals God. In de Tora staat een gebod om te handelen als God. Ieder mens is verantwoordelijk voor de wereld.

Wat kan ik eraan doen?

U zult misschien zeggen dat u niet in staat bent om een oorlog te voorkomen. Maar met de hulp van God kunt u dit wel. Het is de taak van de mens om de wereld te verbeteren (tikkoen olam). U kunt niet opgeven. U wilt groots zijn, u kunt groots zijn, u moet groots zijn.

Waarom is leven met hart en ziel een ingrediënt van wijsheid?

  • Denk er elke dag aan om goed te doen.
  • Wees bewust van het innerlijke conflict.
  • Wanneer u het innerlijke conflict begrijpt, is het makkelijker een bewuste keuze te maken.
  • Door goed te doen bewijst u uzelf een dienst.
  • Bepaal zelf wat goed is met behulp van de Tora.
  • Het doen van goed is belangrijker dan het leven.
  • Het is een gebod om te handelen als God.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse wijsheden 41: innerlijke vrede innerlijke rustInnerlijke vrede c.q. innerlijke rust staat los van de wereld om u heen. De wereld kan vredig zijn terwijl u brandt van…
Kabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdKabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdDe Tanya is één van de grootste moessar boeken aller tijden. Hoewel Rabbijn Schneur Zalman het boek geschreven heeft voo…
Joodse filosofie - Chabad 3: een rustige vredige geestEen liberale Joodse rabbijn was onder de indruk van de rust en vredige geest van de chassidiem. Hij vroeg zich af of dit…
Sterven VII: psychologie van rouwen - een Joodse visieIn het Jodendom wordt rouwen als iets heel belangrijks gezien. Vandaar dat er ook regels zijn. Het ergste verdriet vindt…
Ziel: gevoel - interne versus externe factorenDe ego zegt dat externe omstandigheden definiëren hoe u zich voelt. De ziel zegt dat de controles van binnen worden gevo…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 22: leven met hart en ziel"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!