Geestelijk groeien door tegenslag volgens Joodse wijsheden

Geestelijk groeien door tegenslag volgens Joodse wijsheden Pijn hoort onvermijdelijk bij het leven. Ren er niet voor weg. De sleutel tot succes is te leren hoe om te gaan met pijn en er geestelijk door te groeien. De tegenhanger van pijn is comfort. Comfort lijkt aangenaam, maar als u pijn in het leven vermijdt zult u nooit het diepste genot ervaren. Pijn is de prijs die we betalen voor het uiterste genot. Alle genot (goede relaties, succesvolle beroepen, etc.) vereist veel moeite om te bereiken.

Angst voor pijn

De angst voor pijn is vaak erger dan de pijn zelf. Een prik duurt slechts een paar seconden pijn, maar de angst voor de prik duurt vaak uren.

Angst voor pijn is de grootste beperking. Als u bang bent om te reizen komt u nergens. Als u bang bent voor fysieke of geestelijke pijn zult u niet groeien, en zult u de waarheid niet vinden.

We hebben allemaal een keuze: of de pijn dragen van het proberen, of de emotionele pijn dragen dat u te zwak bent het te proberen.

Iemand die zelfmoord pleegt, wil de pijn vermijden. Maar hij heeft uiteindelijk niets.

Bedenk altijd: pijn gaat voorbij, resultaten duren langer. Denk aan de tandarts. Het boren duurt vijf minuten pijn, maar het voorkomen van verdere aftakeling gaat jarenlang mee.

Angst voor realiteit

De grootste angst die mensen hebben, is angst voor de realiteit. Mensen leven liever in een illusie dan wakker worden in de realiteit. Waarom? Het doet pijn als de realiteit de levensloop verandert. We willen af en toe weglopen voor de doeleinden en ambities die we in het leven willen bereiken. Maar het doet nog meer pijn als de realiteit ons te laat bereikt om er iets aan te doen.

Vraag u zelf af: Welke pijn probeer ik te vermijden? En vraag u dan af: Wat is het ergste dat zou kunnen gebeuren? Maak dan de balans op.

Hou uw doel voor ogen

Het beste is om niet aan de pijn te denken en u te concentreren op het genot. Zelfs tijdens pijn kunt u genot ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een schaatser die op weg is het wereldrecord 10 kilometer te verbreken. Ondanks de pijn, geniet hij van de sensatie het record te gaan verbreken. Hou daarom uw doel voor ogen. Hoe beter u dat doet, hoe minder pijn u zult ervaren.

Accepteer de pijn

Het beste is om pijn te accepteren en geen medelijden met uzelf te hebben. Veel mensen richten hun aandacht op hun falen i.p.v. hun sterke punten. Geef niet snel op. De mensen die het meest bereiken zijn degenen die de meeste pijn doorstaan hebben.

Pijn van anderen

De regels van het spel worden anders, wanneer anderen pijn hebben. Negeer hun pijn niet. Medeleven en begrip helpen de ander beter om de pijn te verlichten. Loop ook niet weg voor het lijden van de mensheid. Probeer steeds te helpen. Maak van hun probleem uw probleem. Dit maakt u groots. Zo wordt u een echte leider.

Waarom heeft G'd ons zo gemaakt?

G'd heeft ons niet als robots gemaakt. Hij heeft ons uitdagingen gegeven om te groeien en onze 'zielen te herstellen'. Onze vrije wil maakt ons tot echte mensen. We hebben steeds de keuze: leven of dood, werkelijkheid of vlucht. Toch zal alles zich voltrekken volgens G'ds plan. We moeten echter allemaal een poging doen om door te gaan. We hebben allemaal levenslessen te leren. Dat is de reden waarom onze zielen hier op aarde zijn. We kunnen en mogen er niet voor weglopen.

Het accepteren van pijn is een ingrediënt van wijsheid

  • Hoe groter uw inzet, des te groter de beloning.
  • Accepteer pijn om de realiteit onder ogen te zien en de waarheid te vinden.
  • Wanneer u bij ruw water van het schip springt, haalt u de kust niet.
  • Wees niet bang voor pijn, accepteer het als bijwerking van groei.
  • Loop niet weg voor het lijden van anderen.
  • Het leren van wijsheid is worstelen een idee te onderzoeken, te begrijpen, te integreren en het steeds weer te oefenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werk omgaan met tegenslagWerk omgaan met tegenslagHoe ga jij om met de tegenslag op het werk? Zie jij de tegenslag als een leermoment? Raak je van de tegenslag in de stre…
Bijbel - Psalm 6: David roept God om hulpBijbel - Psalm 6: David roept God om hulpJe kunt je soms zo ellendig voelen dat je aan de dood moet denken. Psalm 6 helpt je om tijdens je angst in gesprek te ga…
Angst omzetten in positieve energie volgens Joodse wijshedenAngst omzetten in positieve energie volgens Joodse wijshedenAngst is een slechte raadgever, zo luidt het gezegde. Toch kan de energie ervan gebruikt worden voor goede doeleinden. A…
Pijndrempel verhogenPijndrempel verhogenPijndrempel: betekenis en de pijndrempel verhogen. De pijndrempel is de ervaring van pijnprikkels, en is voor ieder mens…

Redenen om te vastenRedenen om te vastenWe zitten nu in de 40-dagen tijd voor Pasen, waarin sommige mensen vasten. Waarom kiest iemand om een aantal dagen niet…
Bewust kiezen om goed te doen volgens Joodse wijshedenBewust kiezen om goed te doen volgens Joodse wijshedenDe menselijke innerlijke strijd kent twee conflicterende neigingen: het goede doen of egoïstisch zijn. Wees bewust van d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peggy Marco, Pixabay

Reageer op het artikel "Geestelijk groeien door tegenslag volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-02-2020
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!