InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Joodse wijsheden 24: geestelijk groeien door pijn

Joodse wijsheden 24: geestelijk groeien door pijn

Pijn hoort onvermijdelijk bij het leven. Ren er niet voor weg. De sleutel tot succes is te leren hoe om te gaan met pijn en er geestelijk door te groeien. De tegenhanger van pijn is comfort. Comfort lijkt aangenaam, maar als u pijn in het leven vermijdt zult u nooit het diepste genot ervaren. Pijn is de prijs die we betalen voor het uiterste genot. Alle genot (goede relaties, succesvolle beroepen, etc.) vereist veel moeite om te bereiken.

Angst voor pijn

De angst voor pijn is vaak erger dan de pijn zelf. Een prik duurt slechts een paar seconden pijn, maar de angst voor de prik duurt vaak uren.

Angst voor pijn is de grootste beperking. Als u bang bent om te reizen komt u nergens. Als u bang bent voor fysieke of geestelijke pijn zult u niet groeien, en zult u de waarheid niet vinden.

We hebben allemaal een keuze: of de pijn dragen van het proberen, of de emotionele pijn dragen dat u te zwak bent het te proberen.

Iemand die zelfmoord pleegt, wil de pijn vermijden. Maar hij heeft uiteindelijk niets.

Bedenk altijd: pijn gaat voorbij, resultaten duren langer. Denk aan de tandarts. Het boren duurt vijf minuten pijn, maar het voorkomen van verdere aftakeling gaat jarenlang mee.

Angst voor realiteit

De grootste angst die mensen hebben, is angst voor de realiteit. Mensen leven liever in een illusie dan wakker worden in de realiteit. Waarom? Het doet pijn als de realiteit de levensloop verandert. We willen af en toe weglopen voor de doeleinden en ambities die we in het leven willen bereiken. Maar het doet nog meer pijn als de realiteit ons te laat bereikt om er iets aan te doen.

Vraag u zelf af: Welke pijn probeer ik te vermijden? En vraag u dan af: Wat is het ergste dat zou kunnen gebeuren? Maak dan de balans op.

Hou uw doel voor ogen

Het beste is om niet aan de pijn te denken en u te concentreren op het genot. Zelfs tijdens pijn kunt u genot ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een schaatser die op weg is het wereldrecord 10 kilometer te verbreken. Ondanks de pijn, geniet hij van de sensatie het record te gaan verbreken. Hou daarom uw doel voor ogen. Hoe beter u dat doet, hoe minder pijn u zult ervaren.

Accepteer de pijn

Het beste is om pijn te accepteren en geen medelijden met uzelf te hebben. Veel mensen richten hun aandacht op hun falen i.p.v. hun sterke punten. Geef niet snel op. De mensen die het meest bereiken zijn degenen die de meeste pijn doorstaan hebben.

Pijn van anderen

De regels van het spel worden anders, wanneer anderen pijn hebben. Negeer hun pijn niet. Medeleven en begrip helpen de ander beter om de pijn te verlichten. Loop ook niet weg voor het lijden van de mensheid. Probeer steeds te helpen. Maak van hun probleem uw probleem. Dit maakt u groots. Zo wordt u een echte leider.

Waarom heeft God ons zo gemaakt?

God heeft ons niet als robots gemaakt. Hij heeft ons uitdagingen gegeven om te groeien en onze 'zielen te herstellen'. Onze vrije wil maakt ons tot echte mensen. We hebben steeds de keuze: leven of dood, werkelijkheid of vlucht. Toch zal alles zich voltrekken volgens Gods plan. We moeten echter allemaal een poging doen om door te gaan. We hebben allemaal levenslessen te leren. Dat is de reden waarom onze zielen hier op aarde zijn. We kunnen en mogen er niet voor weglopen.

Het accepteren van pijn is een ingrediënt van wijsheid

  • Hoe groter uw inzet, des te groter de beloning.
  • Accepteer pijn om de realiteit onder ogen te zien en de waarheid te vinden.
  • Wanneer u bij ruw water van het schip springt, haalt u de kust niet.
  • Wees niet bang voor pijn, accepteer het als bijwerking van groei.
  • Loop niet weg voor het lijden van anderen.
  • Het leren van wijsheid is worstelen een idee te onderzoeken, te begrijpen, te integreren en het steeds weer te oefenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse wijsheden 5: angst omzetten in positieve energieJoodse wijsheden 5: angst omzetten in positieve energieAngst is een slechte raadgever, zo luidt het gezegde. Toch kan de energie ervan gebruikt worden voor goede doeleinden. A…
Joodse wijsheden 29: liefde - geliefd zijn bij anderenJoodse wijsheden 29: liefde - geliefd zijn bij anderenSoms zeggen we: "Ik heb niemand nodig. Ik kan het zelf wel!" Maar het is nu eenmaal zo dat de mens diep van binnen gelie…
Verlaat je de comfort zone?Verlaat je de comfort zone?De comfort zone, we gebruiken het al weer een hele tijd en we weten allemaal wat we er mee bedoelen. Toch geldt voor vel…
Chemie van de liefdeChemie van de liefdeIs de chemie van de liefde een metafoor, of gebeurt er chemisch inderdaad iets met de mens als we verliefd worden? Wat g…
Joodse wijsheden 17: het controleren van fysiek genotJoodse wijsheden 17: het controleren van fysiek genotDe fysieke wereld bestaat voor ons genot. Spirituele groei ontwikkelt zich door het omklemmen van de aardse wereld op ee…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 24: geestelijk groeien door pijn"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!