InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Ziel: uw wezen dat wijsheid en perspectief geeft

Ziel: uw wezen dat wijsheid en perspectief geeft

Ziel: uw wezen dat wijsheid en perspectief geeft Uw innerlijk wezen is een puur Goddelijke vonk: uw ziel. Dat wezen geeft uw wijsheid en perspectief dat u nodig heeft in het leven. De Tora meldt dat God met woorden alles schiep. Dit is een metafoor hoe het universum tot stand kwam. Maar toen de mens werd geschapen sprak God niet maar blies hij. Wat is het verschil tussen spreken en blazen?

Wat is het verschil tussen spreken en blazen?

Het belangrijke Kabbalistische boek, de Zohar, legt uit: "wie blaast, blaast vanuit binnen." Spreken is een proces dat weinig energie vergt. Blazen komt van binnenuit. Toen God blies kwam een Goddelijke vonk in de mens: een ziel. Dit is een klein stukje gekristalliseerde pure goedheid. Dus uw ziel is Gods adem. Het Hebreeuwse woord voor 'ziel' is neshama, dat komt van het woord neshima dat 'adem' betekent.

Gods adem is uw wezen

Omdat Gods adem uw wezen is bent u in de kern puur goed. Dit betekent dat hoe meer u uzelf identificeert met uw wezen, hoe beter uw zelfwaardering is. Uw zelfwaardering wordt dus niet bepaald door wat u bereikt, wat voor titels u voor uw naam heeft staan of hoeveel mensen u waarderen.

Alles wat u hoeft te doen is uw wezen naar de oppervlakte brengen. Het ervaren van het leven door de ziel is erg natuurlijk en gewoon. Dit hoeft u niet te doen via jarenlange meditatie. Denk bijvoorbeeld aan het gevoel dat u had toen de zon onderging als een oranje vuurbal, of wanneer u een verzonken was in een mooi stuk muziek, of toen uw aanwezig was bij de geboorte van uw kind. Al die momenten ervoer u het leven door uw ziel.

Herinnert u het gevoel dat u zich werkelijk nederig voelde en dankbaar voor de mensen of dingen in het leven? Of herinnert u zich die keer dat iemand u iets vroeg en u een antwoord gaf waar uzelf zeer verrast door was? Of de keer dat alles precies op zijn plek viel?

Dat is uw wezen aan het werk.

Uw wezen bevat alle wijsheid en perspectief die u in uw leven nodig hebt

Het Jodendom leert dat uw wezen alle wijsheid en perspectief bevat die u in uw leven nodig hebt en dat u oneindig veel keren in deze reservoir kunt tappen.

Hoe verbindt u zichzelf met uw wezen?

Hier volgen een aantal stappen om u snel met uw wezen te verbinden:
  • Realiseert u zich dat het ervaren van uw leven door uw ziel is als het bewust zijn van uw polsslag. Het is altijd aanwezig, maar als u er geen aandacht aan besteedt merkt u het niet op.
  • Breng elke dag wat tijd door met het waarderen van het leven (in het Jodendom door het maken van zegens).
  • Breng elke dag een paar minuten door met dingen die uw wezen naar buiten brengen: muziek, hardlopen, natuur, etc. En realiseert u dan dat wat uw ervaart niet van buiten komt, maar van binnen

Een paar stappen zijn slechts nodig om door uw ziel te leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziel: het gaat om de gedachten in uw hoofdZiel: het gaat om de gedachten in uw hoofdHet leren van het scheiden van egoïstische gedachten en gedachten die uit de ziel komen is een uitdaging om geestelijk t…
Kabbala: krachten ziel (1) - Emoena, Ta'anoeg, RatzonEmoena (geloof) is de spirituele toestand geassocieerd met de innerlijke ervaring van de hoogste van de drie "hoofden" v…
Jodendom en voeding: fysieke en spirituele wereldJodendom en voeding: fysieke en spirituele wereldBij het tot ons nemen van voedsel moeten we de goede verhouding weten tussen materie en geest, lichaam en ziel. We moete…
Joodse filosofie - Chabad 8: de vrije wil van de mensDe mens is een uniek schepsel en onderscheidt zich van andere schepsels door de vrije wil. In Genesis lezen we dat de me…
Geschiedenis Jodendom: Joodse filosofie - Philo & SaädjaGeschiedenis Jodendom: Joodse filosofie - Philo & SaädjaDe oorsprong van de Joodse filosofie dateert al vanuit de tijd van de Bijbel. Er zijn veel argumenten in de Bijbel terug…

Reageer op het artikel "Ziel: uw wezen dat wijsheid en perspectief geeft"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Ziel
Schrijf mee!