InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Ziel: ego - innerlijke stem die een idioot van u maakt

Ziel: ego - innerlijke stem die een idioot van u maakt

Ziel: ego - innerlijke stem die een idioot van u maakt Uw ego is de innerlijke stem die u laat handelen als een idioot. Het tot zwijgen brengen lijkt onmogelijk, maar het is wel te controleren. Ga zitten en neem vijf minuten al de gedachten waar die in uw hoofd opkomen. Merk op dat het een continue proces is dat alsmaar door gaat. Merk op wat voor gevoelens u ervaart bij elke verschillende gedachte. Het intenser het gevoel, hoe reëler de gedachte lijkt. Vraag u steeds af waar de gedachte vandaan komt: van uw ego of uw ziel. Elimineer het ego.

Een ontmoeting met uw ego

Stelt u zich voor dat u te laat bent voor een ontmoeting. U zit in de auto en u wilt ergens parkeren. Maar net dat u wilt inparkeren, glipt een andere auto voor. U toetert en maakt duidelijk dat u de eerste was. Maar de bestuurder van de andere auto maakt geen aanstalten om weg te komen. U wordt steeds bozer en stapt u auto uit om verhaal te gaan halen. U scheldt de andere bestuurder de oren van zijn hoofd. Er blijkt ook nog een hond in de andere auto te zitten en begint woest te blaffen tegen u. Uiteindelijk maakt u pas op de plaats en vertrekt.

U heeft zo juist een ontmoeting gehad met uw ego. In plaats van beleefd de andere bestuurder toe te spreken dat hij voordrong of even op zoek ging naar een andere plek, ging u als een gek te keer.

Ego is Yetzer Hara (de slechte neiging)

Het ego is de slechte neiging die in ieder mens zit. Het komt bij de geboorte en sterft met het lichaam. Het spreekt in de eerste persoon tegen u:
  • Ik was hier het eerst.
  • Ik neem vrij en ga lekker in de zon zitten.
  • Ik neem nog een stuk chocolade

Het ego houdt geen rekening met anderen, en is overal daar wanneer u angstig bent, in een stress situatie zit of boos bent. Wanneer u terug kijkt op uw leven dat zult u zien dat alle idiote beslissingen die u nam genomen werden door het ego.

Geweldige luchtspiegeling

Waarom bestaat het ego eigenlijk? Het ego maakt dingen groter dan ze in werkelijkheid zijn. Waarom? Om de ziel de kans te geven zichzelf te versterken en de ego te laten verdwijnen. Het ego is slechts een illusie. De Tora zegt dat het ego een reus is die met een enorme bijl voor u staat op een kruispunt. De dwaas loopt weg en rent voor zijn leven. De wijze persoon kijkt verder dan zijn neus lang is en ziet dat de reus geen voeten heeft en loopt gewoon langs hem heen.

Het ego blaft, maar bijt niet. Wanneer u het ego ziet als een grote luchtspiegeling kunt u er doorheen kijken. Hierdoor leert u naar het leven te kijken via uw ziel.

Lichaam en ziel

Om goed te leren door uw ziel te kijken, moet u beseffen dat u in werkelijkheid een ziel bent, die het leven ervaart door de zintuigen van het lichaam. Het bewustzijn is een gedachte in uw geest en het corresponderend gevoel in uw zintuigen.

Op elk moment wordt uw bewustzijn gebombardeerd door gedachten. Uw zintuigen geven betrouwbaar het corresponderend gevoel aan van welk beeld u in gedachten heeft. U heeft de mogelijkheid te kiezen: of wat u ervaart slechts uw ego is die zijn ding doet, of een ware afbeelding van het werkelijke leven. U bent een ziel maar ervaart u zelf als iemand die kiest.

Het is de mogelijkheid te herkennen en u kiest te zien dat betekent niet -slechts omdat uw gedachten en gevoelens echt lijken- dat zij een grotere invloed hebben dan een slechte B-film die in uw hoofd speelt.

Het werkelijk maken

Hier volgen enige oefeningen om uw bewustzijn te ontwikkelen:
  • Ga zitten en neem vijf minuten al de gedachten waar die in uw hoofd opkomen. Merk op dat het een continue proces is dat alsmaar door gaat.
  • Merk op wat voor gevoelens u ervaart bij elke verschillende gedachte. Het intenser het gevoel, hoe reëler de gedachte lijkt.
  • Vraag u steeds af waar de gedachte vandaan komt: van uw ego of uw ziel. Wanneer het van uw ego komt, zie dan in dat het de werkelijkheid vertroebelt. Elimineer uw ego.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse wijsheden 41: innerlijke vrede innerlijke rustInnerlijke vrede c.q. innerlijke rust staat los van de wereld om u heen. De wereld kan vredig zijn terwijl u brandt van…
Kabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdKabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdDe Tanya is één van de grootste moessar boeken aller tijden. Hoewel Rabbijn Schneur Zalman het boek geschreven heeft voo…
Joodse wijsheden 22: leven met hart en zielDe menselijke innerlijke strijd kent twee conflicterende neigingen: het goede doen of egoïstisch zijn. Wees bewust van d…
Persoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachtenmijn kijk opPersoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachtenUit recent onderzoek blijkt dat geluk een keuze is. Het zit binnen onze eigen controle en is ongeacht de omstandigheden…
Intuïtie en liefdeIntuïtie en liefdeTijdens het vinden van de grote liefde in het leven, kan intuïtie een grote hulp zijn. Intuïtie kan een onmisbaar hulpmi…

Reageer op het artikel "Ziel: ego - innerlijke stem die een idioot van u maakt"

Reactie

Tanja, 10-10-2017 14:24 #1
Is de ziel en ego hetzelfde?

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Ziel
Reacties: 1
Schrijf mee!