InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Ziel: strijd tussen ziel en ego - geven versus nemen

Ziel: strijd tussen ziel en ego - geven versus nemen

Ziel: strijd tussen ziel en ego - geven versus nemen De strijd tussen uw ziel en uw ego gaat over geven en nemen. Het lijkt alsof door het ego een leven als een ziel niet mogelijk is. Wat dient u te doen? Verdiep uw mogelijkheid onderscheid te maken tussen ego-ervaringen en ziel-ervaringen. Ontwikkel duidelijkheid, let op de waarschuwingssignalen. Het menselijk lichaam is gebouwd om het leven te ervaren via de ziel. Boosheid, bezorgdheid, haat en jaloezie lijden tot lichamelijke klachten, zoals hartklachten, zelfdoding etc.

Innerlijk en uiterlijk gefocust

Elke emotie die u ervaart is geworteld in het geven (de ziel) of nemen (het ego). Maak een lijst van elke menselijk emotie en kijk in welke categorie ze vallen.

Emoties van de ziel (geven)

  • liefde
  • waardering
  • acceptatie
  • geduld
  • begrip
  • medelijden
  • menselijkheid
  • genoegdoening

Wanneer u deze emoties voelt dan denkt u niet aan uzelf, maar juist aan anderen. Bijvoorbeeld bij liefde ziet u die waarden bij de ander. Een persoon die genoegdoening heeft, denkt veel meer aan zichzelf.

Emoties van het ego (nemen)

  • haat
  • boosheid
  • wrok
  • jaloezie
  • irritatie
  • arrogantie
  • angst
  • verveeldheid

Deze emoties zijn geheel op zichzelf gericht. Boosheid is het ontvangen van een onrechtvaardigheid begaan op zichzelf. Jaloezie is iets voor uzelf hebben wat een ander heeft. Verveeldheid is het nodig hebben van externe stimuli om vermaakt te worden.

Wanneer u bewust bent van het feit dat boosheid een manifestatie van uw ego is, begint u te twijfelen aan de geldigheid boos te worden. U kunt boosheid objectief gaan bekijken. Het is een rode sirene dat de ego binnen uw bewustzijn binnentreedt.

Overigens is niet alle boosheid of angst een emotie van het ego. U kunt bijvoorbeeld terecht kwaad worden om oorlog of honger in de wereld. En het is gepast angstig te zijn als u van een rots dreigt te vallen.

Leven door de ziel

Het menselijk lichaam is gebouwd om het leven te ervaren via de ziel. Boosheid, bezorgdheid, haat en jaloezie lijden tot lichamelijke klachten, zoals hartklachten, zelfdoding etc. Hoe meer een persoon deze emoties ervaart hoe ernstiger de fysieke symptomen zullen zijn. Het lichaam kan deze emoties niet aan zonder in te storten.

Aan de andere kant is al uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat liefde en lachen zieke mensen genas. Hoe meer een persoon via zijn ziel leeft hoe beter dat is voor zijn fysieke gezondheid.

Het is dus een geschenk dat we fysieke signalen krijgen die aangeven dat emoties die op het ego gericht zijn, niet goed zijn. Vergelijk het met de pijn die u krijgt als u zich bezeert door vuur of door vallen. Ook die zijn er om u te waarschuwen.

Leef dus gezond door lichaam en ziel en vermijd ego!

Bevrijd jezelf van je 'Ik'

Zelfopoffering betekent niet van een brug springen. Zelfopoffering betekent overgave aan het zelf. Afzien van "ik wil," "ik heb nodig," "ik denk zus en zo." Zelfs afzien van 'ik ben'. Zelfopoffering is de subliminale drive achter alle oprechte goede daden. Tegenwoordig, terwijl het materialisme regeert en de menselijke geest verduisterd is, kan die krachtige drive niet langer geheim blijven.

Maak jezelf klein en je zult geweldig zijn

Maak jezelf klein en je zult geweldig zijn. Weet dat je niets bent en dat je oneindig zult zijn. Maak op z'n minst niet zo'n groot deel van jezelf en je zult heel veel dichter bij de waarheid zijn. Een gevoel van nietigheid betekent niet dat iedereen de deurmat is. Eigenlijk is het precies het tegenovergestelde: Een gevoel van nietigheid is je toegangspoort tot oneindige krachten.

De sleutels tot onze vrijheid zitten stevig vast in de vuisten van onze eigen ego's

We zijn allemaal gevangenen. Maar we zitten op de sleutels. Eindigheid is onze cel. Het universum is onze gevangenis. Onze gevangenbewaarder is de daad van het zijn. De sleutels tot onze vrijheid zitten stevig vast in de vuisten van onze eigen ego's.

Ontsnap aan jezelf

Maak een deel van je leven een handeling die buiten je grenzen gaat -mensen helpen die geen deel uitmaken van je familie of vriendenkring, iets doen dat niet past in je eigen zelfdefinitie. Ontsnap aan jezelf.

Echt geluk

Echt geluk is de hoogste vorm van altruïsme. Daar, in die toestand, is er geen gevoel van zelf - zelfs geen besef dat je gelukkig bent. Echt geluk is ergens buiten 'weten'. Voorbij jezelf. Temeer als je anderen vreugde schenkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse wijsheden 41: innerlijke vrede innerlijke rustInnerlijke vrede c.q. innerlijke rust staat los van de wereld om u heen. De wereld kan vredig zijn terwijl u brandt van…
Wat is het doel van het leven? - beloning Komende WereldWanneer iemand overlijdt keert zijn/haar ziel terug naar zijn bron. Hij/zij geeft verslag van zijn/haar leven. Hij/zij w…
De ziel in gewichtDe ziel in gewichtWanneer de mens sterft, verliest deze ongeveer 21 gram van zijn gewicht. Volgens sommigen zou dit te verklaren zijn aan…
Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel  Leviticus 11Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel Leviticus 11De Lubavitcher Rebbe heeft een interessante studie geschreven over de menselijke biosfeer op basis van Leviticus 11. In…
Sterven: euthanasie - Joodse visieSterven: euthanasie - Joodse visieHet einde van het leven gaat vaak gepaard met moeilijke beslissingen. Het proces van het los maken van de ziel uit het l…
Bronnen en referenties
  • Chabad - Daily Dose (Rabbijn Tzvi Freeman)

Reageer op het artikel "Ziel: strijd tussen ziel en ego - geven versus nemen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Ziel
Schrijf mee!