InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Ziel: het gaat om de gedachten in uw hoofd

Ziel: het gaat om de gedachten in uw hoofd

Ziel: het gaat om de gedachten in uw hoofd Het leren van het scheiden van egoïstische gedachten en gedachten die uit de ziel komen is een uitdaging om geestelijk te groeien. Het denkproces gaat continue door. U kunt het niet stoppen. De kwaliteit van het egoïstisch denken is totaal anders dan de kwaliteit van het denken door de ziel. Egoïstisch denken is obsessief denken; denken door de ziel is intuïtief denken. Hiermee krijgt u alle nieuwe creatieve ideeën. De ziel is de bron van wijsheid, de Goddelijke vonk.

Analytisch denken en het ego

Bina is het Hebreeuwse woord voor analytisch denken. Het komt van het woord 'boneh' dat bouwen betekent. Met bina weegt u het ene idee tegen het andere idee af (de Joodse geleerde Rashi noemt het 'het begrijpen van een idee wanneer het vergeleken wordt met een ander idee'). Het is nodig bij bijvoorbeeld het analyseren van aandelen, of het bestuderen van de Talmoed.

Het ego kan grip krijgen op de bina. Het ego wilt u doen geloven dat als u maar lang genoeg obsessief bent, u het goede antwoord zal vinden. Bina is op zichzelf goed. Joden bidden drie keer per dag om een sterk analytisch vermogen. Maar zodra het ego er grip op krijgt gaat u zich geïrriteerd voelen. U laat zich dan leiden door uw gevoelens.

Wanneer u het ego geen kans geeft, begint het 'ziel-denken.'

Kennis en de ziel

Da'at is een ander vorm van denken. Het komt van het Hebreeuwse woord 'jodea' dat 'weten' en 'verbonden zijn' betekent. Het is wijsheid dat in uw aderen zit. Het is intuïtief denken (zoals bijvoorbeeld een fiets besturen). U vergeet het nooit. Da'at is de bron van al uw nieuwe creatieve ideeën. Iedereen bezit deze zielservaring van het denken. Wanneer u een probleem heeft en het antwoord vindt u zonder er voor naar hebben lopen zoeken, dan weet u dat da'at aan het werk is.

Het verschil tussen bina en da'at is dat bina ontwikkeld kan worden en da'at niet. Bij da'at kan men alleen leren hoe er toegang tot te krijgen dat binnenin bestaat.

In het gebed om wijsheid bidden de Joden tot God om hen bina te onderwijzen en hen da'at te schenken. Da'at is nooit uitputtend en leidt nooit tot stress.

Eén van de ongelooflijke aspecten van da'at is dat het uit uw ziel stroomt. U kunt hier uit een enorme bron van wijsheid putten. Als u ooit een briljant idee had, dan zult u weten dat daar nog veel meer moois in het verschiet ligt. Oneindig veel. Uw ziel is immers een Goddelijke vonk.

Toegang krijgen tot wijsheid

Hoe krijgt u toegang tot de gedachten via de ziel?

Eerst zult u moeten beseffen dat het constant aanwezig is. Daarna zult u zich moeten realiseren dat het niet veel moeite kost uw da'at te bereiken. Wanneer u relaxed bent met uw gedachten komt da'at aan de oppervlakte. Denken komt met verschillende snelheden in uw hoofd. Da'at is een langzame stroom van denken. Dit staat tegenover de snelle gedachten van het ego bij een paniek aanval.

Wanneer u dus toegang wilt hebben tot uw da'at, dient u de snelheid van uw gedachten te verminderen. Wanneer het tempo laag is komt uw da'at vanzelf aan de oppervlakte.

De Tora leert u dat het werkelijke geheim tot het verkrijgen van de toegang tot da'at, ligt in het erkennen van de bron. Het is een geschenk. God geeft u deze kennis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)Chochma (Wijsheid), de tweede van de tien sefirot, is de eerste kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Bina (…
De beste ideeën krijgen, hoe doe je dat?De beste ideeën krijgen, hoe doe je dat?De beste ideeën komen vandaan uit het creatieve brein, maar hoe ontwikkel je de beste ideeën? Hoe krijg je de beste idee…
Hoe zinvol is een brainstormsessie?Hoe zinvol is een brainstormsessie?Tijdens een brainstormsessie wordt er gezocht naar een creatieve oplossing voor een probleem (out-of-the-box denken). He…
Kabbala: Tien sefirot en innerlijke dimensie (krachten ziel)Een sefira (meervoud: sefirot) is een kanaal van Goddelijke energie of levenskracht. Dit meest fundamentele concept van…
Ziel: ego - innerlijke stem die een idioot van u maaktZiel: ego - innerlijke stem die een idioot van u maaktUw ego is de innerlijke stem die u laat handelen als een idioot. Het tot zwijgen brengen lijkt onmogelijk, maar het is w…

Reageer op het artikel "Ziel: het gaat om de gedachten in uw hoofd"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Ziel
Schrijf mee!