Ziel: niets gebeurt per toeval - G'd bepaalt alles

Ziel: niets gebeurt per toeval - G'd bepaalt alles Het Joodse feest Poeriem leert ons dat niets per toeval gebeurt en dat iedere ziel een rol speelt in de G'ddelijke tapijt dat we geschiedenis noemen. Het Jodendom leert dat tijd klopt door de geschiedenis in cycli. Elk jaar hebben dezelfde feestdagen (Pesach, Sjawoeot, Rosh Hashannah, Jom Kippoer, etc.) en elke ronde kunnen we de gelegenheid ervaren en groeien van dezelfde spirituele energie die beschikbaar was op die dag in het verleden.

Niets gebeurt per toeval - Baal Shem Tov

Als een jonge jongen zou Rabbi Yosef Yitzchak (de zesde Lubavitcher Rebbe) met zijn vader gaan wandelen door het bos. Op een keer, terwijl ze praatten, plukte de jongen verstrooid een blad van een boom en begon het tussen zijn vingers te verscheuren. Zijn vader zag wat zijn zoon aan het doen was, maar hij bleef praten. Hij sprak over de Baal Shem Tov, die leerde hoe elk blad dat in de wind blaast - naar rechts en dan naar links beweegt, hoe en wanneer het valt en waar het valt - elke beweging voor de duur van zijn bestaan ​​is onder de gedetailleerde supervisie van de Almachtige. De zorg van de Schepper is voor elk ding, de g'ddelijke vonk die zijn bestaan ​​ondersteunt. Alles is met een g'ddelijk doel, alles is van belang voor het uiteindelijke doel van de hele kosmos. "Kijk hoe je de schepping van de Almachtige zo afwezig hebt mishandeld." G'd formeerde het met een doel en gaf het een g'ddelijke vonk! Het heeft zijn eigen zelf en zijn eigen leven. Vertel me nu eens, hoe is het 'ik ben' van het blad minder dan je eigen 'ik ben'?"

Poeriem

Elke feestdag krijgen we een kans verticaal om hoog te springen in een zielservaring door eenvoudig voordeel te genieten van wat deze dag biedt. Zo ook Poeriem. Wanneer we de Megilla lezen dan denken we eerst dat het om toevallige gebeurtenissen gaat, maar hebben we het verhaal uit dan dan realiseren we dat het geen toeval was. Dit is de les van Poeriem: er bestaat geen toeval.

Een onwaarschijnlijke boodschap

Mordechai vertelde Esther iets dat haar trof in haar ziel. Hij zei tegen haar dat ze in het paleis beter niet kan fantaseren te ontsnappen aan het noodlot van alle Joden. Want als ze stil blijft zullen Joden vanuit een andere bron bevrijd worden en zal zij en haar vaders huis verdwijnen. Esther was bang gedood te worden door koning Ahashverosh wanneer ze een petitie zou overhandigen om Hamans plan de Joden uit te roeien zou dwarsbomen. Maar Mordechai zei dat als Esther het niet zou doen, iemand anders het zou doen. G'd zal helpen met of zonder haar hulp. De enige vraag die Mordechai stelde was of zij haar rol wilde vervullen. De enige reden waarom ze koningin was geworden was voor dit moment.

Iedereen heeft een rol te spelen

Iedereen heeft een specifieke rol te spelen in de geschiedenis. We hebben echter de vrije wil om die rol na te komen of niet. Esther kwam uiteindelijk haar rol na. En als dank is er een Bijbelboek naar haar vernoemd.

Poeriem vertelt ons dat we allemaal als Esther zijn, in de context van ons eigen leven.

Het is niet per toeval dat u verkeert in uw omstandigheden, dat u bent opgegroeid in uw specifieke gezin. Op Poeriem is de energie voor u om in contact te raken met dat deel van uw ziel dat de onderliggende eenheid in de geschiedenis erkent en toont hoe u er een rol in speelt.

Op Poeriem zult u zichzelf de volgende vragen moeten stellen:
  • Welke krachten zijn u gegeven?
  • Hoe kan ik deze krachten gebruiken in de context van mij omstandigheden?
  • Hoe kan ik het beste mijn potentieel vervullen?

De mystici zeggen dat elke persoon zijn naam verborgen is in de Tora. de Tora is de blauwdruk van de wereld en u staat in die blauwdruk.

De Talmoed zegt dat Hamans naam gevonden kan worden in het vers waar God aan Adam vraagt of hij van de verboden boom heeft gegeten (geen plaats om trots op te zijn).

De mensen die echt door hun ziel leven, die hun potentieel bereiken, weten precies waar hun naam gevonden kan worden.
Gerelateerde artikelen
Torastudie: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17Torastudie: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17Op de zesde dag van de maand Sivan in het Joodse jaar 2448 verzamelde het hele Joodse volk zich aan de voet van de berg…
Poeriem: veel gestelde vragen over het Joodse feestOver Poeriem worden veel vragen gesteld. Hoe wordt het gevierd? Wat betekent het? Hoe kan ik de Megilla horen als ik wer…
Poeriem: symbool van 'verborgenheid'Er is iets vreemd met de naam Poeriem. Ten eerste is het een Perzisch woord (poer betekent 'lot', de loten die Haman tro…
Poeriem: de mitswot (plichten)Hoewel het Poeriem een feest lijkt waar weinig regels aangebonden zijn, zijn er toch een aantal plichten. Zo moet er gel…

Ziel: het verbranden van chameets laat de ziel schijnenVoor het begin van Pesach moeten de Joden chameets opsporen en verbranden. Dit is als het zoeken naar en het reinigen va…
Communiceren met je engelenCommuniceren met je engelenEngelen, wat zijn die nu precies? En is het mogelijk met ze te communiceren? In dit artikel zal ik hier kort op in gaan.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Henrivh, Pixabay
  • Daily Dose - Chabad
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Subrubriek: Spiritueel