Ziel: het verbranden van chameets laat de ziel schijnen

Voor het begin van Pesach moeten de Joden chameets opsporen en verbranden. Dit is als het zoeken naar en het reinigen van het ego om de ziel er door te laten schijnen. Pesach is het feest van de vrijheid. Maar vrijheid kan pas opbloeien als u zichzelf bevrijdt van een slaaf te zijn van het ego. Dus er is een idee dat de ego niets meer is dan corrupt verlangen dat in feite haar basis heeft in een streven dat uit de ziel komt. Door het ego los te laten, kunt u werkelijk vrij zijn.

Hoe werkt het heilig maken van het wereldse?

In het Jodendom benaderen we het spirituele door onze betrokkenheid in het fysieke. U kunt aan een rivier zitten en mediteren, maar werkelijke spiritualiteit komt door het wereldse heilig te maken.

We zien het fysieke als een brug naar het spirituele omdat het Jodendom erkent dat het fysieke is geschapen als een inwendige spiegel voor abstracte spirituele concepten. Kijk naar het schoonmaken van het huis van chameets.

De Joodse wijzen zeggen dat de pit van een kaars een metafoor is voor het lichaam en de vlam een metafoor is voor de ziel.

De Talmoed zegt dat het werkelijk mitswa van het schoonmaken van het huis van chameets gedaan wordt met een kaars. Nadat de chameets wordt gevonden, wordt het verbrand in een vlam. De pit van een kaars is een metafoor voor het lichaam en de vlam een metafoor voor de ziel. Hoe de positie van de pit ook wordt gehouden, de vlam wijst altijd in de richting van de hemel. Dus wat u ook doet met uw lichaam, uw ziel blijft altijd verbonden met haar bron. U essentie blijft altijd puur en goed, ongeacht wat u met uzelf doet.

Alles opgeblazen

Chameets -de lucht dat deeg in het brood blaast- is het ego. Net zoals chameets het brood groter doet lijken dan het in werkelijkheid is, zo is ook ons ego gevuld met eigenbelang dat in werkelijkheid niets meer is dan hete lucht.

Hoe verwijderen we het ego? Het antwoord is door de ogenschijnlijke wereldse handeling van de Pesach schoonmaak.

We pakken de kaars en schijnen het in de donkerste hoeken waar chameets ligt. Wanneer we naar onszelf kijken door de lens van de ziel zien we het ego daarin verborgen en herkennen het als een opgeblazen illusie. Wanneer het eenmaal is blootgesteld, gaat het in rook op.

Het feest van de vrijheid

Pesach is het feest van de vrijheid. Maar vrijheid kan pas opbloeien als u zichzelf bevrijdt van een slaaf te zijn van het ego. Als u streeft naar succes omdat u denkt dat u dan pas gelukkig kunt zijn; als u uw boosheid niet kunt controleren, of als u zich laat leiden door angst, dan bent u niet vrij. Het branden van chameets van uw persoonlijkheid bevrijdt u om uw leven door de ziel te leven.

Nog een spiritueel idee

Er is een ander spiritueel idee dat van chameets komt, en wanneer begrepen, de waarheid onderwijst van de aard van het ego.

Chameets is niets meer dan lucht. Maar waar chameets werkelijk van gemaakt is, is niets minder dan matse zelf! Dus er is een idee dat de ego niets meer is dan corrupt verlangen dat in feite haar basis heeft in een streven dat uit de ziel komt. Ter illustratie:

  • De ziel wil slechts geven, de mensheid helpen en de wereld repareren. De ego perverse versie van dit nobel streven is het verlangen van macht en controle, de noodzaak de wereld te veroveren.
  • De ziel wil zich verbinden met het Goddelijke. Het ego wil spiritualiteit gebruiken om haar noden te dienen (dit is de basis voor afgodendienst).
  • De ziel wil zich op betekenisvolle wijze verbinden met andere mensen. Het ego wil mensen manipuleren.

Door het ego los te laten, kunt u werkelijk vrij zijn.

Een aantal oefeningen

  1. Vraag uzelf welke ego gedragingen uw leven bepalen. Wat zou het leven zijn als deze gedragingen er niet waren. Vraag God om wijsheid en begrip om te zien waarvoor ze zijn.
  2. Probeer te zien dat enige van de grootste problemen die uw ego u geven feitelijk een corrupte vorm van iets moois van de ziel zijn. Ga die nobele, pure uitdrukking van dat ego gedrag najagen.
Gerelateerde artikelen
Pesach: huis schoonmaken, kasjeren, inkopen doenPesach is een feest dat een goede voorbereiding vergt. Hoe bereiken we dit? Door het schoonmaken en het inspecteren van…
Pesach: stap voor stap het huis schoonmaken van chameetsVoordat Pesach begint is het van groot belang dat het hele huis schoongemaakt wordt van chameets (gezuurd brood en produ…
Boekrecensie: Haggadah (shel Pesach) - D. HausdorffrecensieBoekrecensie: Haggadah (shel Pesach) - D. HausdorffHaggadah (shel Pesach) vertelt het Pesach verhaal over de bevrijding van de Joden uit Egypte. Dit verhaal wordt op Seder…
Waarom eten Joden matzes (matza) tijdens Pesach (Paasfeest)?Waarom eten Joden matzes (matza) tijdens Pesach (Paasfeest)?Tijdens Pesach (Joods paasfeest) mogen Joden geen chameets (gerezen graanproducten) eten. Het gaat om het verbod op het…

De ontwikkeling van Hatha YogaHatha Yoga is één van de vele vormen van de duizenden jaren oude Yoga traditie. Hatha Yoga is op het lichamelijke gerich…
Ziel: niets gebeurt per toeval - G'd bepaalt allesZiel: niets gebeurt per toeval - G'd bepaalt allesHet Joodse feest Poeriem leert ons dat niets per toeval gebeurt en dat iedere ziel een rol speelt in de G'ddelijke tapij…
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!