Waarom de ziel van elk mens verschilt en we niet gelijk zijn

Waarom wordt er gesproken over een Joodse en een niet-Joodse ziel? Waarom hebben mannen andere zielen dan vrouwen? Waarom verschilt de ene ziel van de andere? Het klinkt als discriminatie en ongelijkheid. We denken namelijk dat grenzen haat veroorzaken en dat er daarom geen grenzen zijn binnen de spiritualiteit; dat we in de spirituele wereld allemaal gelijk zijn. Maar volgens de Kabbala (Joodse mystiek) is dat een verkeerd standpunt en mist de essentie van ons bestaan.

Zielen zijn niet hetzelfde

Het idee dat alle zielen gelijk zijn is een groot misverstand in de moderne spiritualiteit. We zijn zo gewend te denken dat definities grenzen vormen en grenzen haat veroorzaakt dat we er van overtuigd zijn dat spirituele middelen geen grenzen hebben. Vanuit Kabbalistisch oogpunt bezien is dit echter volstrekt onjuist.

Voor de Schepping was er eenheid

God is Eén. Voor de Schepping bestond alleen God. Hij was er altijd; er waren geen grenzen, definities en verschillen. Als God eenheid wilde, dan had Hij dat al. In dat geval zou hij de wereld niet geschapen hebben.

Schepping was een handeling grenzen te maken

Schepping was een handeling om grenzen te maken. Vanuit eenheid kwam verscheidenheid. We leven in een wereld van divisies: lichaam en ziel, man en vrouw; naties, families en individuen.

Waarom schiep God verscheidenheid?

Waarom schiep God verscheidenheid? Gaat dit niet in tegen de eenheid van God? Nee, de diepste eenheid is eenheid gevonden in diversiteit. Als we allemaal hetzelfde zijn, dan is eenheid geen belangrijke zaak. Dus God gaf ons allemaal bijzondere zielen, die elk uniek zijn en eigen kenmerken hebben. Wanneer iedere individu en elke natie vanuit haar eigen cultuur en perspectief dezelfde God erkennen, dan is er werkelijk sprake van eenheid.

Eenheid uitgedaagd door diversiteit vormt een grotere eenheid

Een eenheid uitgedaagd door diversiteit, is een onoverwinnelijke eenheid. Dat is iets wat God "niet zou kunnen" zonder een wereld als de onze.

Door het weghalen van de grenzen vermijden we de uitdaging die ligt in het doel van de schepping

Door de grenzen tussen naties, geslachten en individuen weg te halen vermijden we de uitdaging die ligt in het hart van Gods doel met de schepping: namelijk eenheid te vinden in onze verschillen. Voor de eenheid van de mensheid hebben we één God nodig; maar voor Gods eenheid te vervolmaken hebben we menselijke diversiteit nodig.

Joden moeten Joden zijn en niet-Joden moeten niet-Joden zijn

Joden moeten Joden zijn en niet-Joden moeten niet-Joden zijn, mannen moeten mannen zijn en vrouwen moeten vrouwen zijn. En elk individu moet zichzelf zijn. Slechts dan kunnen we van elkaar leren de wijsheid die bij onszelf ontbreekt.

Majesteit van God geopenbaard

De majesteit van God wordt geopenbaard wanneer elke individu en gemeenschap zichzelf met Hem verbindt vanuit zijn unieke winst punt. Er is een aandeel die jij alleen kan maken in Gods master plan. Dat is waarom je als Jood, of niet-Jood, als man of vrouw, geboren bent. Ieder heeft zijn eigen onderscheidende spirituele karakter dat hem/haar speciaal maakt.
Gerelateerde artikelen

Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Subrubriek: Spiritueel