Het belang van berouw (tesjoeva) tonen - Joodse visie

Het belang van berouw (tesjoeva) tonen - Joodse visie Berouw (tesjoeva) tonen, betekent spijt hebben van de rotzooi die je hebt veroorzaakt en beloven het nooit meer te doen. Het is niet mogelijk aan te geven hoe berouw voelt of hoe het op te lossen. Maar het is wel mogelijk om een aantal tips te geven hoe de rotzooi weer op te ruimen. Het gevoel van berouw geeft je de mogelijkheid om de rotzooi weer op te ruimen. Hier volgen een aantal stappen.

De Baal Tesjoeva

Een Jood die berouw toont wordt een Baal Tesjoeva genoemd. Deze persoon keert dan terug naar naleving van de Tora wetten. Er zijn twee definities van Baal Tesjoeva. Ten eerste betreft het een Jood die al religieus leeft maar een zonde begaat en vervolgens berouw toont. Ten tweede kan het gaan om een Jood die aanvankelijk een seculier leven leidt en op enig moment besluit om religieus te worden en de Tora wetten gaat naleven.

Berouw tonen is een geleidelijk proces

Degene die besluit volledig de Tora na te leven hoeft niet onmiddellijk alle mitswot na te leven. Het is een geleidelijk proces. Stap voor stap wordt een mitswa aangepakt, liefst onder leiding van een mentor. Het maakt niet uit of dat in een langzaam of snel tempo gaat. Al gaat het maar om een kleine mitswa, dan toch wordt deze persoon als een volledige Baal Tesjoeva beschouwd. De hemel helpt bij het proces, zeggen de Joodse wijzen. Hoe meer mitswot deze persoon onder de knie heeft des te minder fouten hij maakt.

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom Joden willen terugkeren tot het Jodendom. Het kan een spirituele reden zijn die ze terugvinden in de Kabbala en het Chassidisme. Het kan ook zijn dat ze een Shabbat hebben gevierd bij een religieuze familie en dit als aangenaam hebben ervaren. In ieder geval moet een Baal Tesjoeva vasthoudend en toegewijd zijn.

Er kunnen misschien conflicten ontstaan tussen de Baal Tesjoeva en zijn of haar ouders die niet gelovig zijn. Het is dan een kwestie daarmee tactisch om te gaan omdat het eren van de ouders een belangrijk gebod is in het Jodendom.

Vrome Joden kijken niet neer op seculiere Joden die terugkeren tot het Jodendom. De Baal Tesjoeva heeft bepaalde voordelen die vrome Joden niet kennen. Zo kent de Baal Tesjoeva de valkuilen van het leven; zij weten wat zondigen is en zullen zich er beter tegen kunnen weren. Ook wordt de Baal Tesjoeva met grotere kracht tot het G'ddelijke getrokken dan de vrome Jood die een kleinere afstand heeft tot G'd. Belangrijk is tevens te melden dat de Baal Tesjoeva alles op eigen kracht doet en niet in een religieuze omgeving is opgevoed. Daarom is de Baal Tesjoeva meer toegewijd dan de Jood die van kinds af aan een religieus leven leidt. De Baal Tesjoeva heeft ook een andere kijk op de wereld.

Desondanks heeft de bekeerling de hulp nodig van de vrome Jood om het juiste pad te volgen. Belangrijk hierbij is dat de Baal Tesjoeva de Tora bestudeert en het geleerde in de praktijk brengt.

Het is ook belangrijk dat de Baal Tesjoeva integreert in de Joodse gemeenschap. Meestal gebeurt dit door een aantal maanden lessen te volgen in een jesjiva (Joods religieuze school).

De Baal Tesjoeva moet niet te lang aan het verleden blijven denken. Het is goed om de fouten onder ogen te zien, maar het is belangrijk vanaf het moment van bekering het goede te blijven doen.

Wanneer heb je berouw?

De meeste mensen hebben berouw als ze iets verkeerd gedaan hebben. Dat kan bijvoorbeeld zijn wanneer je iets naars gezegd hebt tegen een bepaalde persoon. Je voelt je daar achteraf rottig om en hebt berouw. Je gaat dan naar die persoon toe en biedt hem/haar excuses aan. Je kan ook berouw hebben als je iets gestolen hebt. Je voelt je schuldig en wilt het weer teruggeven aan de eigenaar. Je toont hem/haar je berouw. Er zijn talloze andere voorbeelden te bedenken. Ieder mens ervaart wel eens in zijn/haar leven berouw.

Religieuze mensen tonen hun berouw niet alleen aan hun medemens, maar ook aan G'd. Ze bidden tot G'd en vragen Hem om vergeving.

Hoe toon je berouw?

Stap 1: Zeg het hardop

Hoe: Zeg 's nacht of wanneer je alleen bent hardop: "God, vergeef me mijn zonde dat ik in Uw aanwezigheid deed." De Joden hebben er zelfs een apart gebed voor: het Vidoej gebed dat op Jom Kippoer (de Grote Verzoendag) wordt uitgesproken. Het kan ook op een ander tijdstip, nadat je de zonde hebt begaan, worden uitgesproken.

Waarom: Wanneer je hardop zegt hoeveel het je spijt, raakt het je veel dieper van binnen. Je woorden helpen je de rotzooi uit je te trekken zodat je het voor altijd weg kan gooien.

Stap 2: Maak weer goed wat je fout hebt gedaan

Hoe: Verontschuldig je en maak het weer goed met degene tegen wie je kwaad hebt gedaan. Willen ze in eerste instantie de verontschuldigingen niet accepteren, blijf dan aandringen tot ze het wel doen of onredelijk worden. In dat laatste geval heeft het weinig zin verontschuldigingen aan te bieden.

Waarom: Wanneer er iets mis is gegaan tussen jou en iemand anders, dan heeft het geen zin om G'd vergeving te vragen zonder de ander erbij te betrekken. Zorg dus altijd dat je de ander om vergeving vraagt.

Stap 3: Liefdadigheid

Hoe: Geef meer dan je gewoon bent te geven aan liefdadigheid.

Waarom: Rotzooi vermindert het leven; liefdadigheid betekent leven geven. Liefdadigheid geneest de wereld en ook je ziel.

Stap 4: Verbeter je leven

Hoe: Compenseer wat je misdaan hebt. Handel beter, aardiger en leer meer.

Waarom: De rotzooi trekt je leven naar beneden. Je moet er voor zorgen dat je leven op een hoger plan komt.

Berouw is krachtig, Een zonde kan je hogerop brengen als je uit liefde berouw toont. Liefde voor G'd, voor Zijn Tora en voor je kostbare ziel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 123: Ketoret (wierook) en tesjoeva  Exodus 30:35Torastudie 123: Ketoret (wierook) en tesjoeva Exodus 30:35Mensen kunnen onder alle omstandigheden God dienen en tesjoeva (berouw) tonen. De meest heilige plek en het meest heilig…
Torastudie 171: ultieme eenheid  Leviticus 16:30Torastudie 171: ultieme eenheid Leviticus 16:30De Tien Dagen van tesjoeva (berouw, terugkeer) zijn de meest plechtige dagen van het jaar. Ze liggen volgens de Talmoed…
Torastudie: De Tweede Pesach  Numeri 9:10-11Torastudie: De Tweede Pesach Numeri 9:10-11Op de 14de van de Joodse maand Iyar wordt Pesach Sheni (Tweede Pesach) gevierd. Toen de Heilige Tempel in Jeruzalem ston…
Joodse filosofie - Chabad 8: de vrije wil van de mensDe mens is een uniek schepsel en onderscheidt zich van andere schepsels door de vrije wil. In Genesis lezen we dat de me…

Bewustwordingsproces; de weg naar innerlijke krachtDoor onaangename gebeurtenissen in ons leven, beginnen mensen vaak met een zoektocht naar de zin van het leven. Hierdoor…
De zomerdip. Hoe komt het en hoe ga je ermee om?De zomerdip. Hoe komt het en hoe ga je ermee om?De zon schijnt, iedereen is vrolijk en jij.. voelt je down. Zelfs wanneer je alle redenen hebt om je gelukkig te voelen,…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Het belang van berouw (tesjoeva) tonen - Joodse visie"

Reactie

Marissa, 10-06-2011 18:38 #1
Beste mensen ik wil graag weten hoe ik om vergeving van god kan voelen en of krijgen. ik wil mijn fouten herstellen. ik ben niet echt gedoopt en heb er ook niet in geloofd maar mijn gedachten zijn veranderd en ík weet dat god vanuit de hemel kijkt ik wil mijn fouten herstellen wil god niks met mij te maken hebben om dat ik eerst niet geloofde? nou nijn deur staat open en ik zou graag met een schone lei beginnen.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-05-2020
Subrubriek: Spiritueel
Special: Jodendom
Reacties: 1
Schrijf mee!