InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Het belang van berouw (tesjoeva) tonen - Joodse visie

Het belang van berouw (tesjoeva) tonen - Joodse visie

Het belang van berouw (tesjoeva) tonen - Joodse visie Berouw (tesjoeva) tonen, betekent spijt hebben van de rotzooi die je hebt veroorzaakt en beloven het nooit meer te doen. Het is niet mogelijk aan te geven hoe berouw voelt of hoe het op te lossen. Maar het is wel mogelijk om een aantal tips te geven hoe de rotzooi weer op te ruimen. Het gevoel van berouw geeft je de mogelijkheid om de rotzooi weer op te ruimen. Hier volgen een aantal stappen.

Wanneer heb je berouw?

De meeste mensen hebben berouw als ze iets verkeerd gedaan hebben. Dat kan bijvoorbeeld zijn wanneer je iets naars gezegd hebt tegen een bepaalde persoon. Je voelt je daar achteraf rottig om en hebt berouw. Je gaat dan naar die persoon toe en biedt hem/haar excuses aan. Je kan ook berouw hebben als je iets gestolen hebt. Je voelt je schuldig en wilt het weer teruggeven aan de eigenaar. Je toont hem/haar je berouw. Er zijn talloze andere voorbeelden te bedenken. Ieder mens ervaart wel eens in zijn/haar leven berouw.

Religieuze mensen tonen hun berouw niet alleen aan hun medemens, maar ook aan God. Ze bidden tot God en vragen Hem om vergeving.

Hoe toon je berouw?

Stap 1: Zeg het hardop

Hoe: Zeg 's nacht of wanneer je alleen bent hardop: "God, vergeef me mijn zonde dat ik in Uw aanwezigheid deed." De Joden hebben er zelfs een apart gebed voor: het Vidoej gebed dat op Jom Kippoer (de Grote Verzoendag) wordt uitgesproken. Het kan ook op een ander tijdstip, nadat je de zonde hebt begaan, worden uitgesproken.

Waarom: Wanneer je hardop zegt hoeveel het je spijt, raakt het je veel dieper van binnen. Je woorden helpen je de rotzooi uit je te trekken zodat je het voor altijd weg kan gooien.

Stap 2: Maak weer goed wat je fout hebt gedaan

Hoe: Verontschuldig je en maak het weer goed met degene tegen wie je kwaad hebt gedaan. Willen ze in eerste instantie de verontschuldigingen niet accepteren, blijf dan aandringen tot ze het wel doen of onredelijk worden. In dat laatste geval heeft het weinig zin verontschuldigingen aan te bieden.

Waarom: Wanneer er iets mis is gegaan tussen jou en iemand anders, dan heeft het geen zin om God vergeving te vragen zonder de ander erbij te betrekken. Zorg dus altijd dat je de ander om vergeving vraagt.

Stap 3: Liefdadigheid

Hoe: Geef meer dan je gewoon bent te geven aan liefdadigheid.

Waarom: Rotzooi vermindert het leven; liefdadigheid betekent leven geven. Liefdadigheid geneest de wereld en ook je ziel.

Stap 4: Verbeter je leven

Hoe: Compenseer wat je misdaan hebt. Handel beter, aardiger en leer meer.

Waarom: De rotzooi trekt je leven naar beneden. Je moet er voor zorgen dat je leven op een hoger plan komt.

Berouw is krachtig, Een zonde kan je hogerop brengen als je uit liefde berouw toont. Liefde voor God, voor Zijn Tora en voor je kostbare ziel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 123: Ketoret (wierook) en tesjoeva  Exodus 30:35Torastudie 123: Ketoret (wierook) en tesjoeva Exodus 30:35Mensen kunnen onder alle omstandigheden God dienen en tesjoeva (berouw) tonen. De meest heilige plek en het meest heilig…
Hij gaat vreemd en ik accepteer dat nietHij gaat vreemd en ik accepteer dat nietVeel vrouwen denken er hetzelfde over: Als jij me bedriegt, vlieg je er uit! De realiteit laat vaak zien dat als hij vre…
Joodse filosofie - Chabad 8: de vrije wil van de mensDe mens is een uniek schepsel en onderscheidt zich van andere schepsels door de vrije wil. In Genesis lezen we dat de me…
Torastudie 171: ultieme eenheid  Leviticus 16:30Torastudie 171: ultieme eenheid Leviticus 16:30De Tien Dagen van tesjoeva (berouw, terugkeer) zijn de meest plechtige dagen van het jaar. Ze liggen volgens de Talmoed…
Sterven: het moment voor het sterven - een Joodse visieSterven: het moment voor het sterven - een Joodse visie"Groter is de dag van de dood dan de dag van de geboorte", verklaart Salomo. Dit lijkt een vreemde opmerking. Zeker voor…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Het belang van berouw (tesjoeva) tonen - Joodse visie"

Reactie

Marissa, 10-06-2011 18:38 #1
Beste mensen ik wil graag weten hoe ik om vergeving van god kan voelen en of krijgen. ik wil mijn fouten herstellen. ik ben niet echt gedoopt en heb er ook niet in geloofd maar mijn gedachten zijn veranderd en ík weet dat god vanuit de hemel kijkt ik wil mijn fouten herstellen wil god niks met mij te maken hebben om dat ik eerst niet geloofde? nou nijn deur staat open en ik zou graag met een schone lei beginnen.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Jodendom
Reacties: 1
Schrijf mee!