InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Hoe kwaad te bestrijden - Joodse visie

Hoe kwaad te bestrijden - Joodse visie

Hoe kwaad te bestrijden - Joodse visie Wat is kwaad? Voor velen is bijvoorbeeld de aanslag van 11 september 2001 het symbool van kwaad. Is het iets werkelijk, een kracht dat macht heeft? Of is het slechts de afwezigheid van waarheid, een vacuüm van de realiteit? Als het werkelijk bestaat waarom laat God het dan toe? Maar als het slechts duisternis is, hoe is het mogelijk dat duisternis het licht trotseert? Het kwaad kan slechts bestreden worden door het met het goede te overspoelen.

Geen passend antwoord op kwaad

We hebben geen passend antwoord de aanwezigheid van het kwade. Het is te dichtbij om het duidelijk waar te kunnen nemen; te pijnlijk er een label op te plakken. Maar als we kwaad niet kunnen bevatten, hoe kunnen we er dan tegen strijden?

Tora: metafoor voor kwaad is duisternis

In de Tora wordt als metafoor voor kwaad duisternis genoemd. Niet meer dan de afwezigheid van waarheid. Een lege werkelijkheid. Net zoals duisternis heeft kwaad geen kracht van zichzelf. Maar waar ontleent het dan zijn kracht aan om zoveel lijden in de wereld te veroorzaken? Globaal gezegd, komt het door onze angst ervoor. We beschouwen het als 'iets' dat waard is om over te onderhandelen. Het kwaad valt ons aan met onze eigen instrumenten.

Thema van kwaad wordt steeds in de Tora herhaald

Het kwaad komt steeds terug in de Tora. Eva wordt benaderd door de slang. Eva vindt het de moeite waard om de slang te antwoorden op zijn vraag. En zo ontstaat de rotzooi. Hetzelfde gebeurt bij Mozes wanneer hij de Egyptenaar doodt. Hij wordt bang en vlucht voor Farao. Pas nadat Mozes bang wordt begint Farao hem te zoeken. Zonder die angst heeft Farao geen macht.

Aanslag 11 september 2001

De terroristen die de aanslag uitvoerden hadden geen macht uit zichzelf. Ze hebben de aanslagen gepleegd met wapens (vliegtuigen) die niet van hen waren. Wij werden bang en zo werd het kwaad werkelijkheid.

Door het kwaad te kennen, kunnen we het bestrijden

Het kwaad ligt altijd op de loer, zowel op globaal niveau als binnen in ons. Het ligt klaar om toe te slaan. Er is geen simpele oplossing omdat het kwaad al is gegroeid doordat we het gevoed hebben. Adam en Eva hadden simpel de slang kunnen negeren en deze zou zijn opgelost in de Goddelijke vonken. Maar wanneer het kwaad eenmaal gevoed is kan er niet zo makkelijk mee omgesprongen worden.

Negeer het kwaad en doe goed

Toch is onze grootste wapen door het te negeren. Het belangrijkste is om goed te doen en het uit onze geesten te bannen. Dit werkt zelfs bij ziekte. Ga naar een arts, volg zijn instructies op en verwijder je gedachten van de ziekte.
Op globale schaal moet kwaad niet gevreesd worden en er al helemaal niet mee onderhandeld worden. Dat geeft het meer kracht. Er zijn tijden dat het kwaad bestreden moet worden, zoals Israël nu tegenover Iran staat. Maar belangrijk is in de strijd tegen kwaad om zelf naar een hoger punt te stijgen.

Belangrijk om licht te scheppen

We moeten zoveel mogelijk licht scheppen om de duisternis te verdrijven. Elke schaduw moeten we verblinden met oneindig licht. We moeten de duisternis behandelen zoals zij dat doen: wild en onredelijk. Maar wij moeten dan het tegenovergestelde doen: vriendelijk handelen boven de reden uit. Dit is waarom God het kwaad heeft geschapen: om bij onszelf diep naar binnen te reiken, om innerlijke kracht te vinden en steeds hoger te klimmen, tot we bij het briljante licht komen, een licht dat geen duisternis meer toestaat. Vecht tegen duisternis met schoonheid; trotseer duisternis met oneindig licht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis Jodendom: Het chassidismeGeschiedenis Jodendom: Het chassidismeIn het midden van de 18de eeuw ontstond in de Oekraïne het chassidisme. Het was geen revolutionaire beweging. Het tracht…
Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstBoekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstGeheim agent 613 (wereldverbeteraar-feestversierder) van rabbijn ing. Ies Vorst is een spannend en leerzaam boek voor Jo…
De ethische optiekDe ethische optiekSamengevatting over ethiek, verkregen door het bestuderen van een aantal boeken. Vertelt over de ethische optiek en het…
Filosofie voor beginners: de MiddeleeuwenIn de middeleeuwen staat de wereld van de filosofie op een laag pitje. De middeleeuwen wordt vaak gezien als een lange d…
Ziekenhuisbacterie: Acinetobacter BaumanniiEr zijn veel bacteriën. De meeste daarvan kan je goed bestrijden met antibiotica, waardoor je de bacterie dus doodt. Een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe kwaad te bestrijden - Joodse visie"

Reactie

Jw, 25-10-2013 01:12 #1
Uit ervaring en sprekend voor mezelf kan het kwaad inderdaad een gestalte krijgen wanneer de mens hierop ingaat t.o.v. zijn naaste. Het is aan ons om te waken het kwaad niet te voeden door elkaar pijn te willen doen. Hoe moeilijk ook zijn onze emoties om te zetten in bereidheid tot liefde. Daar waar de liefde ontstaat zal het licht altijd schijnen.
Terug op mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer ik mij dwing tot berusting zullen misverstanden worden vermeden die anders tot complete chaos kunnen leiden zullen ontpoppen tot vertedering. Er is dan meer wederzijdse begrip voor elkaar dus is er vrede. Dat is het licht Gods. En de overwinning valt dan pas voor alle partijen. Een heerlijke ervaring kan ik je vertellen.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 26-06-2015
Subrubriek: Spiritueel
Special: Jodendom
Reacties: 1
Schrijf mee!