InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > De magie van meditatie

De magie van meditatie

Meditatie heeft veel voordelen. Enkele minuten per dag zijn al genoeg om in contact te treden met uw spirituele kant en om innerlijke harmonie te creëren. Meditatie is een diepe vorm van ontspanning die u in contact brengt met uw spiritualiteit. Regelmatig mediteren zorgt voor een innerlijke rust die alle aspecten van uw leven beïnvloedt. Het doel van meditatie is om uw geest vrij van gedachten te maken, zodat u een helende, innerlijke stilte beleeft.

Leren mediteren

Er zijn verschillende eenvoedige manieren om te mediteren. U kunt het zittend doen, terwijl u probeert uw aandacht te focussen op een kaarsvlam. Een andere methode is om stil te zitten en uw aandacht te concentreren op uw ademhaling. Ook kunt u een mantra - een woord(enreeks) om uw geest te kalmeren- herhalen. Als u het woord 'vrede' blijft herhalen, gaat u zich vereenzelvigen met het gevoel dat erbij hoort.

Dagelijks mediteren helpt tegen stress. Het brengt u in contact met uw spirituele kant.

Hoe werkt meditatie?

Als u regelmatig mediteert, krijgt u meer lichamelijke energie. Ontspanning zorgt namelijk voor een rustige slaap.

Innerlijke balans

Meditatie vormt een schakel tussen de linker en rechter hersenhelft. Dit bevordert communicatie tussen de 'logische' en 'intuïtieve' aspecten van uzelf.

Ontspanning

Door meditatie wordt uw hartslag en hersenactiviteit lager. Dit zorgt voor diepe ontspanning waardoor geestelijke inspanning afneemt. Lichamelijke klachten veroorzaakt door spanning nemen af, omdat uw spieren zich ontspannen.

Harmonie

Omdat u zich beter voelt over uzelf, worden relaties met anderen ook harmonieuzer.

Meditatie voorbereiden

U heeft geen onmisbare hulpmiddelen nodig om te kunnen mediteren. Met enkele eenvoudige stappen kunt u oefeningen gemakkelijk en prettig maken.

Als u altijd op dezelfde plek mediteerd, wordt het mediteren steeds makkelijker. Mediteer altijd zittend; u kunt makkelijk in slaap vallen als u ligt. Probeer meditatie op uw bed te vermijden, vanwege de associaties met slapen. U kunt het best op een kussen op de vloer of in een makkelijke stoel mediteren.

1 Losse kleding

Draag makkelijke kleding die u niet knelt. Een joggingpak of een wijde broek en een shirt dat niet te strak zit, zijn ideaal.

2 Lichten uit.

Sluit de gordijnen en doe het licht uit. Zo creërt u een gevoel van privacy en wordt u niet afgeleid door invloeden van buitenaf.

3 Achtergrondmuziek

Als u zich voorbereidt op meditatie, kan zachte achtergrondmuziek de sfeer bevorderen. Natuurlijke geluiden als stromend water en vogelgezang, of rustgevende fluitmuziek kunnen u ontspannen. Als u klaar bent om te mediteren zet dan de muziek af en ervaar de stilte om u heen.

4 Kaarsen

U kunt zich beter concentreren als u een kaars aansteekt voordat u gaat mediteren. Als u het aansteken van de kaars associeert met het focussen van uw aandacht op de "innerlijke vlam" van uw geest, zult u sneller een meditatieve staat bereiken.

5 Geuren

Het branden van een wierookstokje heeft hetzelfde effect als het aansteken van een kaars. De geur helpt u ontspannen. Goede meditatiewierook is sandelhout of roos, omdat deze geuren u een vredig gevoel geven. U kunt ook aromalampjes gebruiken, want de geurolie zorgt voor een helend effect tijdens uw meditatie. Frankincense, jasmijn, roos, sandelhout en ylang ylang bevorderen uw spiritualiteit en helpt ontspannen.

Lees verder

© 2007 - 2019 Biancab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mediteren met kinderenMeditatie helpt de geest tot rust te brengen en het lichaam te laten ontspannen. Dat is algemeen bekend. Dat dit ook gel…
Meditatie, innerlijke rustMeditatie, innerlijke rustOm rust in je leven te hebben moet je onstpannen. Vaak weten we niet waar te beginnen want men heeft niet veel tijd meer…
Meditatie voor beginnersMeditatie is manier om je te ontspannen. Met behulp van meditatie kan je jezelf afsluiten van de buitenwereld en je lich…
Meditatie - bevrijding van de geestMediteren is een techniek, die ons in staat stelt ons lichaam en onze geest te ontspannen. Bovendien wordt door meditati…
Meditatie voor wereldvredeMeditatie voor wereldvredeSteeds meer mensen willen positieve verandering in de wereld realiseren. Misschien heb je zelf wel eens nagedacht over h…

Reageer op het artikel "De magie van meditatie"

Reactie

Moises, 24-07-2007 08:39 #1
Een verdieping tot verleiding van verkenning naar wil en lust van leven en leren kennen van u eigen onvang reike rijk van persoonlijkheid het zuiver verhelderde u.

Infoteur: Biancab
Gepubliceerd: 22-06-2007
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 1
Schrijf mee!