InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Last van stress of depressie? Tips om te ontstressen

Last van stress of depressie? Tips om te ontstressen

Last van stress of depressie? Tips om te ontstressen Stress en depressie ontstaan vaak doordat mensen te laat inzien dat ze even moeten uitblazen en rust nemen, weg van de dagelijkse sleur. Als je lichaam en geest al te vermoeid zijn door stress, is het tijd om te ontstressen. Want op lange termijn loop je kans om een depressie te ontwikkelen. Ontstressen kan op meerdere manieren, waarbij het er in de eerste plaats op aankomt om goed naar je lichaam te luisteren. Ook supplementen tegen stress kunnen mogelijk soelaas bieden als je er een beetje te gespannen bijloopt. Voorts zijn een rustige, diepe ademhaling en een goed relativeringsvermogen belangrijk. Welke tips kunnen nog zoal nuttig zijn om effectief te ontstressen?

Ontstressen als noodzaak

In de dagelijkse ratrace van de moderne maatschappij zijn er veel mensen die last krijgen van stress of, na verloop van tijd, depressie. Ze krijgen het gevoel dat ze het tempo van het leven niet meer aan kunnen, en dat alles simpelweg te snel gaat. Het werk, het gezin, het sociale leven: altijd maar weer aan de verwachtingen moeten voldoen kan enorm vermoeiend zijn. Daarom zijn heel wat mensen op zoek naar een manier om die dagelijkse sleur te "vertragen", of toch op zijn minst een evenwicht te vinden. Leren omgaan met stress en deze op een gezonde manier afleiden, met andere woorden ontstressen, lijkt dan ook een noodzaak geworden om te kunnen blijven functioneren. Ontstressen kan door rekening te houden met enkele nuttige tips.

Luister naar je lichaam

Stress kan een belangrijke invloed uitoefenen op het lichaam. Zo kan stress zorgen voor een gespannen gevoel in het hoofd, hoofdpijn, buikpijn of ademhalingsproblemen. In de eerste plaats is het dan ook belangrijk om naar die noodsignalen van je lichaam te luisteren. Als stress de oorzaak is, dan is het tijd om actie te ondernemen en te ontstressen.

Rust

Of het nu op je werk is of bij je dagelijkse bezigheden in huis, het is altijd nuttig om op tijd rust te nemen. Waarom wachten tot je mentaal en fysiek vermoeid wordt om een pauze in te lassen? Te laat rust nemen kan nefast zijn voor de recuperatie van je lichaam en geest en zal zorgen voor meer stress. Rust daarom uit vòòrdat je moe wordt. Vergeet niet dat stress een trigger kan zijn om een depressie te ontwikkelen: vooral chronische, sluipende stress die geen uitweg kent of niet kan afgeleid worden kan je op weg zetten naar een depressie.

Buikademhaling

Ademhaling is belangrijk om stresssituaties de baas te kunnen, en dan vooral ademhalen door de buik. Bij stress kan er zich spanning op de buik ontwikkelen waardoor je je minder goed in je vel voelt. Rustig en diep ademen door de buik kan ervoor zorgen dat je minder stress zal ontwikkelen. Je buikademhaling gaat op die manier minder gespannen zijn waardoor je een rustiger houding kan aannemen. Hoe rustiger je bent, hoe beter je kan ontstressen.

Relativeren

Relativeren is geen makkelijke opdracht in de strijd om stress te overwinnen, maar eens je het kan liggen er veel mogelijkheden voor je open. Relativeren van stresssituaties kan je doen in vergelijking tot vorige situaties, waarbij je dan nagaat op welke manier je die situaties hebt overleefd en te boven bent gekomen. Als deze situatie minder erg is dan een vorige uit het verleden, kan dit je moed geven.

Humor

Humor is een middel tegen stress dat vaak onderschat wordt. Lachen is een manier om je lichaam en geest te ontspannen en dit is zeker nuttig tegen stress. Het gebruiken van humor is een manier om negatieve gevoelens ten gevolge van tegenslag of stress te compenseren. Ook al is het maar voor even, een grapje maken lucht altijd op. Bevind je je in een situatie waarin een grap niet gepast is, dan kan je nog altijd in gedachten aan iets grappigs denken.

Afstand nemen

Uit de sleur

De snelle moderne samenleving legt mensen een zodanig grote druk op dat ze soms het gevoel hebben niet meer te zijn dan radertjes in een enorme machine. Dit kan leiden tot gevoelens van depressie of stress. Daarom kan het geen kwaad om eens buiten die machine te stappen en het niets op te zoeken om te ontstressen. Door afstand te nemen van je eigen leventje kan je tot nieuwe inzichten komen die je kunnen helpen om in de toekomst beter met stress om te gaan.

Je eigen plek

Zoek met andere woorden een plaats en een tijdstip waarop je zonder verplichtingen bent en je gedachten de vrije loop kan laten. Dit kan een enorme opluchting zijn voor lichaam en geest. Denk bijvoorbeeld aan je favoriete plekje in de tuin of in het park waar je rustig je gedachten kan verzamelen en eventueel zelfs mediteren.

Supplementen tegen stress

Stress dient vooral behandeld te worden door naar de oorzaken ervan te kijken en deze te behandelen. Maar daarnaast zijn er ook middeltjes tegen stress die je een extra zetje kunnen geven. Er zijn in de apotheek en op het internet behoorlijk wat supplementen tegen stress verkrijgbaar die je kunnen helpen om stress te bezweren. Sommige van deze supplementen bevatten valeriaan, melatonine of andere ingrediënten die de geest rustiger en meer ontspannen maken.
Enkele voorbeelden van supplementen tegen stress zijn:
  • Valdispert Stress
  • Brain Relax
  • Ortholon Stress

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welk effect heeft stress op het lichaam?Tegenwoordig heeft de helft van de mensen in Nederland last ervan. Stress zelf is een volledig natuurlijk fenomeen. Je z…
Ontspannen en ontstressen, hoe en wanneer?Ontspannen en ontstressen, hoe en wanneer?Heeft iemand met te veel stress een verhoogd risico op burn out? Heeft iemand met te veel stress in zijn leven nog een m…
Omgaan met stress en gespannen gevoelensOmgaan met stress en gespannen gevoelensOmgaan met stress. Mannen en vrouwen reageren verschillend op stress. Verschillende persoonlijkheden reageren verschille…
Veroudering vertragen: sterker, strakker en slankerVeroudering vertragen: sterker, strakker en slankerBreng je lichaam in topconditie en vertraag daarmee het verouderingsproces! Door jezelf in topconditie te brengen, zijn…
De ademhalingstherapie: hoe bewust leren ademhalen?De ademhalingstherapie: hoe bewust leren ademhalen?Steeds meer en meer landgenoten beseffen dat de oplossing van hun gezondheidsproblemen niet altijd in een pillendoosje i…

Reageer op het artikel "Last van stress of depressie? Tips om te ontstressen"

Reactie

Marousha (infoteur), 16-07-2011 20:37 #1
Hallo,

in uw stukje lees ik dat het belangrijk is om voor je vermoeidheid rust te nemen en te ontstressen hoe doe je dit als je lijdt aan chronische vermoeidheid? hierbij ben je altijd moe ook al kom je net uit bed? Reactie infoteur, 17-07-2011
Hallo Marousha,

Bedankt voor je reactie op het artikel in verband met ontstressen.
Het artikel is in de eerste plaats bedoeld om tips te geven om te ontstressen in het algemeen en tegen stress en depressie in het bijzonder.
Zoals je zegt is er bij chronische vermoeidheid altijd het gevoel aanwezig van moe te zijn, ook na rust. Rust brengt in dat geval geen verbetering van de klachten.
Bij CVS is een specifieke behandeling vereist bij een arts.

zie ook:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/48891-chronischevermoeidheidssyndroom-cvs-symptomen-en-remedies.html

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Omgaan met stress
Reacties: 1
Schrijf mee!