InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De elektronische sigaret

De elektronische sigaret

Miljoenen mensen zijn verslaafd aan roken. Het is bekend dat roken slecht is voor de gezondheid. Roken kan de oorzaak zijn van hart- en vaatziekten, longziekten, vermindering van het uithoudingsvermogen en gele tanden. Wetende dat roken slecht is voor de gezondheid, blijven mensen doorgaan met roken. Mensen doen dit uit gewoonte of omdat roken een verslaving is geworden. Naast dat roken erg ongezond is, is roken ook erg duur geworden. Tegenwoordig kost een pakje sigaretten bijna zes euro. De prijs van sigaretten is de afgelopen jaren sterk gestegen. De prijsstijging kan voor rokers een belangrijke reden zijn om te stoppen met roken. Voor het stoppen met roken zijn er verschillende hulpmiddelen op de markt, zoals de elektronische sigaret. Dit is een vervangend product van de traditionele sigaret, waarbij gerookt kan worden zonder dat er tabaksrook in je lichaam komt.

Factoren die een rol spelen bij het maken van keuzes

Bewuste en onbewuste doelen hebben invloed op het leven van een persoon. Deze doelen kunnen voor op de korte termijn als op de lange termijn zijn. Het gedrag van de mens heeft te maken met eigen wensen en behoeften. Bij het doen van een aankoop overweegt een persoon de belangrijkste aspecten die voor diegene van belang zijn. De beslissingen worden gemaakt op basis van welk nut en rol de aankoop zal hebben voor een persoon. Als een persoon alcohol wil drinken, dan doet hij dit met een bepaalde reden. Zo roken mensen ook met een persoonlijk doel. Op jonge leeftijd beginnen tieners met roken omdat ze denken dat het stoer is en om erbij te horen. Vervolgens wordt het een gewoonte (verslaving) waar ze niet zomaar vanaf kunnen stappen. Rokers ervaren op den duur dat het stoppen met roken erg lastig is. Deze personen hebben door te roken voor zich zelf bepaald, dat het genot van een sigaret boven hun gezondheid gaat. Externe factoren spelen een belangrijke rol in het gedrag van de mens. Vaak doet een mens datgene dat hij of zij om zich heen ziet gebeuren. Hierdoor zijn familie, vrienden, buren en kennissen factoren die een rol spelen en bepalend kunnen zijn bij het gedrag van een persoon.

Rookgedrag in Nederland

In Nederland heeft zestien procent van de jonge kinderen tijdens hun middelbare school een sigaret gerookt (Blokland, 2004). Dit gemiddelde stijgt naarmate de kinderen op de middelbare school in de tweede en derde klas komen. Rond 1970 was roken meer een gewoonte dat door ouderen werd gedaan. Voornamelijk waren het de mannen die rookten (75 procent), vrouwen rookten in mindere mate (42 procent). Tegenwoordig roken zowel vrouwen als tieners en zijn het niet meer alleen mannen die roken. Niemand zal er van opkijken als een jong persoon aan het roken is, wat in het verleden wel het geval zou zijn geweest.

Als er gekeken wordt naar het rookgedrag in het verleden, kan er geconcludeerd worden dat de maatschappij uit de jaren 70 erg is veranderd (roken is voor volwassenen) ten opzichte van het heden (roken is voor iedereen). Geconcludeerd kan worden dat tegenwoordig zowel jong als oud en man als vrouw roken. In Nederland heeft een kwart van alle jongeren voor hun twaalfde levensjaar gerookt. In de rest van Europa ligt de leeftijdsgrens lager. In Europa heeft zeven procent van de jongeren voor hun dertiende levensjaar gerookt.

Over de rokers in Nederland is bekend dat 80 procent van de rokers wilt stoppen met roken. Veel mensen geven aan moeite te hebben bij het stoppen met roken, al is de intentie om te stoppen er wel. Ook voor de Nederlanders is de omgeving een belangrijke factor dat mee speelt in het rookgedrag. De rokers worden vaak beïnvloed door mensen om hun heen. Door deze omgeving gaan mensen toch door met hun rookgedrag en hebben zij meer moeite om uit hun dagelijkse routine (verslaving) te komen. Men is gewend om tijdens een voetbalwedstrijd, bij het drinken van een glas bier, bij het uitgaan of na de lunch een sigaret op te steken.

Er zijn verschillende methoden en hulpmiddelen om te stoppen of het rookgedrag te verminderen. Voorbeelden van hulpmiddelen voor het stoppen met roken zijn: nicotine pleisters, trainingen, een elektronische sigaret, etc. Bij de ene persoon werken deze hulpmiddelen wel en bij de andere persoon niet. Dit kan afhangen van de motivatie en de wilskracht van de persoon om te stoppen.

Elektronische sigaret

De elektronische sigaret is een product dat geïntroduceerd is als een alternatief product voor de traditionele sigaret. De elektronische sigaret wordt ook wel de e-sigaret genoemd. In het begin werd het product geproduceerd als een medicijn voor de medische wereld. Al snel werd bekend dat het product niet voldeed aan de voorwaarden om als medicijn op de markt te komen. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan met betrekking tot de e-sigaret. Voornamelijk is er gekeken of het klopt dat de e-sigaret gezond is voor de gebruikers van het product. Door verschillende onderzoekers wordt er beweerd dat het product gezonder is dan de traditionele sigaret. Er zijn ook onderzoekers die beweren dat het product ongezond is. Overigens wordt er ook gezegd dat de hoeveelheid nicotine, dat vrijkomt bij het inhaleren van een elektronische sigaret, onbekend is en dat het daarom onmogelijk is om te beweren dat het product gezond is. Hier zijn dus twijfels over bij verschillende deskundigen.

De elektronische sigaret is een product dat eruitziet als een traditionele sigaret, waarbij geen tabak verbrand wordt en geen rook vrij komt dat schadelijk is voor het lichaam. Er komt niets in je lichaam dat schadelijk kan zijn door bijvoorbeeld het verbranden van tabak (dit is wel het geval bij een traditionele sigaret). Door het inhaleren van de elektronische sigaret krijgt de gebruiker nicotine binnen, maar in een minder schadelijke vorm. Verschillende onderzoekers beweren in hun onderzoeken dat het product gezonder is dan de traditionele sigaret.

Het feit dat verschillende onderzoekers tegenover elkaar staan ten aanzien van dit onderwerp zorgt voor onduidelijkheid over gezondheidskwesties van het product. In verschillende landen is het inmiddels een product dat verboden is om te gebruiken of te verkopen. Ook mag het product niet geïmporteerd worden, omdat het schadelijk kan zijn voor de gebruiker.

Geconcludeerd kan worden dat er weinig informatie bekend is over de gebruikers van de e-sigaret. In de literatuur is er weinig bekend over de groep gebruikers van het product. Er is weinig onderzoek gedaan naar de gebruikers van de e-sigaret, hier kan in de toekomst onderzoek naar worden gedaan. Onderzoek zou zich kunnen richten op eventuele effecten van de e-sigaret. Verminderd het gebruiken van een e-sigaret de behoefte om een traditionele sigaret te gebruiken? Voor de onderzoekswereld, tabaksindustrie en de overheid zou deze informatie welkom zijn.
© 2012 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenDe E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenTot nu toe werd aangenomen dat de E-sigaret of elektronische sigaret een goed hulpmiddel zou kunnen zijn bij het minder…
De elektrische sigaretDe elektrische sigaretDe elektrische sigaret wordt ook wel als een slim alternatief gezien voor het ‘echte’ roken van sigaretten. Het voordeel…
Elektrische sigaret roken: is de e-sigaret gezond of niet?Elektrische sigaret roken: is de e-sigaret gezond of niet?Is het tijdperk van rokers die naar buiten gaan om te roken definitief voorbij? Zo lijkt het wel. Dankzij de elektrische…
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?De nicotinepleister of nicotinepatch is een van de vervangproducten van nicotine die gebruikt worden door rokers die wil…
Bronnen en referenties
  • Blokland, M. A. E , Rutger, C. M. E. , Engels, D. , William, W. , Meeus, D. W. and Willemsen, M. C. (2004). Lifetime parental smoking history and cessation and early adolescent smoking behavior. Preventive Medicine, 38, 359-368.
  • Cahn, Z. and Siegel, M. (2010). Electronic cigarettes as a harm reduction strategy for tobacco control. Public health, 1-16.
  • Clerkx, M. , Groot, R. and Prins, F. (2011). Grensoverschrijdend gedrag van pubers. Garant,73-74.

Reageer op het artikel "De elektronische sigaret"

Infoteur: Fikretakin
Gepubliceerd: 22-11-2012
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!