InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stap 6 van het Minnesota Model voor verslaving

Stap 6 van het Minnesota Model voor verslaving

Stap 6 van het Minnesota Model voor verslaving "We waren volkomen bereid God al onze karakterfouten weg te laten nemen". De zesde stap op weg naar herstel is net als andere stappen een 'groeistap'. Maar deze stap kun je alleen nemen als je er echt klaar voor bent. Het gaat niet om het feit dat jezelf ten diepste fout bent maar om de fouten die jouw leven hebben beïnvloed. De verkeerde keuzes en gebeurtenissen die jouw zijn overkomen.

Ja ik wil stoppen met mijn verslaving

Waarom om iets vragen als je er nog niet klaar voor bent? Dat zou vragen om moeilijkheden zijn. Heel vaak hebben verslaafden de beloning van hard werken gezocht zonder daarvoor de inspanning te leveren. Bereidwilligheid is waar we naar streven in Stap Zes. Hoe oprecht we aan deze stap werken zal direct samenhangen in hoeverre we verlangen te veranderen.

Emoties en verslaving

Willen we echt af van onze haat, onze woede en onze angst? Velen van ons hechten aan angsten, twijfels, zelfminachting of haat omdat de pijn die we kennen een bepaalde verwrongen onzekerheid biedt. Het lijkt veiliger om dat wat we kennen te omarmen dan, los te laten voor het onbekende. Als verslaafde koesteren we wat voor ons destructief was; de drank, drugs, gokken.

Karakterfouten: Ben ik arrogant?

Het loslaten van karakterfouten moet vastberaden gebeuren. Wij lijden omdat onze karakterfouten ons verzwakken. In situaties waarin we trots waren bemerken we nu dat arrogantie niet zonder gevolgen is. Als we niet nederig zijn, worden we vernederd. Als we hebzuchtig zijn bemerken we dat we nooit genoeg hebben. We moeten toegeven aan angst, woede, oneerlijkheid of zelfmedelijden.

Koersen naar vrijheid

Nu vertroebelt het toegeven aan deze karakterfouten ons vermogen om logisch na te denken. Zelfzucht wordt een ondraaglijke destructieve keten die ons bindt aan onze slechte gewoonten. De fouten in ons karakter beroven ons van al onze tijd en energie. We onderzoeken de zesde stap en krijgen een goede kijk op wat deze fouten met ons leven doen. We beginnen er naar uit te zien om vrij te zijn van deze karakterfouten. We bidden of worden op een andere manier bereidwillig om God deze destructieve gewoonten te laten wegnemen.

Clean blijven: Accepteren en niet zeuren

Als we clean willen blijven zal onze persoonlijkheid moeten veranderen. We willen veranderen. We moeten oude fouten met een open geest benaderen. We zijn ons bewust van onze fouten en toch maken we nog dezelfde vergissingen en zijn we niet in staat om te breken met deze slechte gewoonten. We vragen aan andere gebruikers naar het soort leven dat we voor onszelf willen. We vragen onze vrienden: heb jij slechte gewoonten losgelaten? Vrijwel zonder uitzondering is het antwoord: Ja, naar mijn beste kunnen! Als we zien hoe onze tekortkomingen aanwezig zijn in ons leven en we ze accepteren, kunnen we ze loslaten en verder gaan met ons nieuwe leven.

Vergeet niet te bidden

We leren dat we groeien als we nieuwe fouten maken in plaats van oude te herhalen. Als we aan Stap Zes werken is het belangrijk om te onthouden dat we mensen zijn en dat we geen onrealistische verwachtingen van onszelf moeten hebben. Dit is een stap van bereidwilligheid. Bereidwilligheid is het geestelijke principe van Stap Zes. Stap Zes helpt ons bewegen in geestelijke richting. Menselijk als we zijn zullen we van onze koers afdwalen. Opstandigheid is een karakterfout die hier veel kan bederven. We hoeven ons vertrouwen niet te verliezen wanneer we opstandig worden. Opstandigheid kan onverschilligheid of onverdraagzaamheid voortbrengen die met volharding overwonnen kan worden.

De aanhouder wint van verslaving

We blijven vragen om bereidwilligheid. We kunnen twijfels hebben of God ons te hulp zal komen. We kunnen bang zijn dat er iets mis zal gaan. We bespreken dit met anderen die met hun gebruik gestopt zijn en die zeggen: je bent precies waar je hoort te zijn. We vernieuwen onze bereidheid om onze fouten te laten wegnemen. We geven ons over aan de simpele suggesties die het programma ons biedt.

Niet verslappen. Er is hoop!

Ook als we nog niet volkomen bereid zijn gaan we de goede kant op. Uiteindelijk komen vertrouwen, nederigheid en acceptatie in de plaats van trots en opstandigheid. We beginnen onszelf te kennen. We ontdekken dat we groeien naar een volwassen bewustzijn. Terwijl bereidwilligheid uitgroeit tot hoop beginnen we ons beter te voelen. Misschien voor het eerst zien we ons nieuwe leven voor ons. Er is hoop. Met dit in het vooruitzicht zetten we onze bereidwilligheid om in actie door verder te gaan.
Gerelateerde artikelen
Verslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaafd zijn aan pijnstillers of medicijnen is iets waar vaak nogal hevige discussies rond ontstaan. Ten eerste moet e…
Wat is een gameverslaving?Wat is een gameverslaving?Een onderschatte verslaving is een gameverslaving. Spellen op de spelcomputers en op personal computers kunnen een te gr…
Verslaving en de gevolgen ervanVerslaving en de gevolgen ervanEen verslaving (aan alcohol, nicotine en/of drugs) is zowel geestelijk als lichamelijk. Hoe werkt een verslaving? Wat ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111, Pixabay
  • Step Working Guide Narcotic Anonymous

Reageer op het artikel "Stap 6 van het Minnesota Model voor verslaving"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 28-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!