Herkennen en de gevolgen van het serotoninesyndroom

Herkennen en de gevolgen van het serotoninesyndroom Het serotoninesyndroom wordt meestal veroorzaakt door een te hoog serotinegehalte in het centrale zenuwstelsel. Serotonine is, net als dopamine, een neurotransmitter die in de hersenen werkt op emoties, seksuele functies, honger en dorst. Deze neurotransmitters geven prikkels door aan ons beloningssysteem als gevolg van drugsgebruik of een emotie. Door een combinatie van bijvoorbeeld XTC en medicatie kunnen de zenuwcellen de afgegeven serotonine niet meer opnemen. Het serotoninesyndroom kan ernstige gezondheidsverstoringen veroorzaken. Het is moeilijk te herkennen en moeilijk te behandelen.

Xtc-gebruik in het uitgaansleven

Het serotoninesyndroom is als het ware een 'cocktail' van een aantal factoren. We richten ons dan ook met name op de doelgroep in het uitgaansleven omdat men tijdens een avondje stappen verschillende middelen inneemt. In 2012 is in het uitgaansleven een toename van XTC gebruik gesignaleerd. Als gevolg hiervan zijn ernstige gezondheidsverstoringen voorgevallen zoals; bewusteloosheid. Dit is vreemd want bij opwekkende middelen komt bewusteloosheid bijna nooit voor. Artsen hebben geconstateerd dat deze verstoringen met de Serotonine huishouding hebben te maken.

Wat zijn de effecten en gevolgen?

Opwekkende middelen zoals XTC, speed en cocaïne zijn de belangrijkste middelen die de serotonine in onze hersenen activeren. Ook zijn er een aantal medicijnen en sommige natuurlijke voedingssupplementen die het serotonine gehalte beïnvloeden. Wat voor effect het serotoninesyndroom heeft op mensen is afhankelijk van welke middelen en, de hoeveelheid daarvan die zij gebruikt hebben. Niet iedereen ervaart (dezelfde) serieuze symptomen. Soms kunnen de effecten onvoorspelbaar en zelfs levensbedreigend zijn. Dit hangt ook sterk af van de omgeving waarin de persoon zich bevindt en de fysieke en mentale gesteldheid van de gebruiker.

Combinatie van medicatie en xtc verhoogt de kans op het serotoninesyndroom?

  • gebruik van XTC of het combineren met speed en cocaïne.
  • combineren van XTC met medicijnen zoals Ritalin of Concerta.
  • combineren van XTC met antidepressiva.

Hoe kun je het serotoninesyndroom herkennen?

De vroege signalen van het serotoninesyndroom zijn ongeveer gelijk aan de symptomen die sommige mensen hebben wanneer ze XTC gebruiken of als ze gewoon lang achter elkaar hebben staan dansen. Denk bijvoorbeeld aan zweten, opgewonden zijn, grote pupillen, rillen, snelle hartslag en snelle ademhaling. Mocht je iemand zien met de onderstaande signalen dan is het noodzakelijk om snel medisch hulp in te schakelen. Deze persoon zou namelijk aan het serotoninesyndroom kunnen leiden. Andere symptomen zijn o.a.;
  • Koorts
  • Onrustig, gejaagdheid
  • Angst, verwarring
  • Bleek
  • Ongewone, krampachtige spierkrampen in armen of benen
  • Kaakklem
  • Stijve spieren

Hoe kun je het serotoninesyndroom voorkomen?

Het klinkt heel simpel; gewoon geen drugs gebruiken. Maar is het wel zo eenvoudig? Uit ervaring weten we dat het inderdaad niet eenvoudig is maar als je echt wil stoppen is het mogelijk. Anders dan andere artikelen die zich richten op Harmed Reduction (schade beperken), richten wij ons in dit artikel op Zero Tolerance (helemaal niet gebruiken). Alleen zo kun je ernstige gezondheidsverstoringen voorkomen. Het serotoninesyndroom treedt namelijk direct in. Het geeft geen waarschuwingssignalen af. Uit de praktijk blijkt immers dat jongeren voor, tijdens of na een feest niet meer zo helder na kunnen denken. Gebruikers nemen het in de meeste gevallen niet zo nauw met de dosering. Vooral wanneer ze al onder invloed zijn. Het risico is ook altijd aanwezig dat je nooit weet hoe je lichaam op opwekkende middelen reageert. Vooral als er medicatie wordt gebruikt.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JeongGuHyeok, Pixabay
  • Drugs en alcohol, gebruik , misbruik en verslaving. 2008
  • EHBDu training (Eerste Hulp bij Drank en Drugs in het Uitgaansleven (Educare Groningen en Trimbos Utrecht)

Reageer op het artikel "Herkennen en de gevolgen van het serotoninesyndroom"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 25-11-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!