InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Van sponsor naar buddy in de verslavingszorg

Van sponsor naar buddy in de verslavingszorg

Van sponsor naar buddy in de verslavingszorg In de verslavingszorg maakt men al jaren gebruik van sponsors. Deze methode wordt vooral toegepast in de zelfhulpgroepen. De volgende stap kan zijn om bijvoorbeeld buddy of ervaringsdeskundige te worden. Voordat men echter sponsor voor iemand kan zijn moet men wel een jaar clean zijn. Dit is een belangrijke voorwaarde om iemand anders te kunnen helpen.

Methode van buddy en sponsor

In dit artikel geven we aandacht aan een methode om door middel van drie fasen vanuit je eigen ervaring met verslaving andere verslaafden te helpen. Hoe dit in de praktijk handen en voeten kan krijgen is nog in ontwikkeling. Misschien zijn er al wel instellingen waar het op een soort gelijke wijze wordt toegepast, maar het is zeker de moeite waard om er meer ideeën over te verzamelen.
  • de eerste fase is die van sponsor.
  • de tweede fase is die van buddy.
  • de derde fase is die van gediplomeerd ervaringsdeskundige.

Verslaafd

Wanneer je hulp zoekt bij een instelling of zelfhulpgroep om van je verslaving af te komen, kom je in contact met andere mensen met een verslaving. Als verslaafde heb je een schat aan kennis en ervaring hoe je verslaafd bent geraakt en hoe je bepaalde zaken aan kunt pakken om te veranderen. ook als nieuweling help je dus anderen, door te laten zien dat je wil stoppen.

Sponsor

Als je als nieuweling in een instelling of zelfhulpgroep komt is het raadzaam om een sponsor te zoeken. Je doet er goed aan iemand te als sponsor te vragen die al een tijdje 'clean' is. Stel niet teveel eisen. Het belangrijkste is dat de ander het voornemen heeft om te stoppen. ook al is diegene onlangs nog de 'fout' in gegaan. Stoppen met je gebruik gaat niet van de een op andere dag. Door contact met je sponsor te houden motiveer je elkaar om vol te houden. Ook wanneer je een misstap hebt begaan. Als je trouw de zelfhulpgroepen bezoekt heb je eigenlijk al een hele groep sponsors om je heen. Maak daar gebruik van. Een ander kan jou niet 24 uur op je nek zitten. Je moet het voor een groot deel zelf doen maar de groep wil kan je steunen en bemoedigen. Als je een paar keer op de groep komt of je volgt trouw je behandeling bij een instelling, kun je jezelf in principe al sponsor noemen. Dat is waar we in deze methodiek aandacht aan willen geven. Sponsor zijn voor een ander kun je ten alle tijde als jezelf het voornemen hebt om te breken met je verslaving. Dit is een heilzame bijkomstigheid in je eigen herstel. neem echter niet teveel hooi op je vork. Doe het rustig aan. Het sponsorschap is dus voornamelijk gericht op het herstel van jezelf als nieuweling.

Buddy

De methodiek heeft eigenlijk tot doel om kennis van verslaafden in een ambulant traject op korte termijn in te zetten. Tevens stippelt het een duidelijk stappenplan uit waarmee je als verslaafde doelen kunt behalen om je kennis en ervaring in te zetten voor andere 'lotgenoten'. De methodiek stimuleert ook om niet onnodig 'passief' aan een zelfhulpgroep of behandeling deel te nemen. Het leidt je tot een actieve inzet voor anderen waarmee je je eigen weg van herstel vasthoudt. Als je voor langere tijd, en wij denken minimaal een jaar, kun je voor buddy in aanmerking komen. Buddy is een stap verder dan sponsor. Buddy zijn van iemand vraagt meer toewijding en kennis van herstel. Om buddy te worden moet je meer dan een jaar clean zijn en een trainingsprogramma doorlopen.

Ervaringsdeskundige als buddy of sponsor

De derde en laatste fase is de fase van ervaringsdeskundige. Ervaringsdeskundige ben je in principe al van dag één van je gebruik. Het is echter wel zo dat je als ervaringsdeskundige tegenwoordige meer serieus wordt genomen. Er zijn cursussen en opleidingen tot ervaringsdeskundige waarmee je zelfs een diploma of certificaat kunt behalen. Het spreekt voor zich dat wanneer je deze fase bereikt je heel veel positieve dingen hebt geleerd waardoor je weer een positieve zelfbeeld hebt gekregen. Je hebt geleerd dat je tot positieve dingen in staat bent. Je doet weer mee. Er zijn situaties waarin je fase één en twee kunt overslaan. Maar de praktijk leert dat het beter is om kleine stappen te nemen. Herstel komt je niet aanwaaien. Zeker niet wanneer je meer dan tien jaar verslaafd bent geweest. Daarom willen we met deze methodiek mensen met verslaving de kans geven om stapsgewijs een doel te bereiken waardoor ze niet alleen zichzelf helpen maar, ook voor anderen van grote waarde kunnen zijn.

Welke instanties werken met een sponsor of buddy?

In de verslavingszorg werken verschillende instanties met een sponsor of buddy. Ook is er onderscheid te maken tussen christelijke en niet christelijke zorg. Hieronder noemen we enkele instanties.
  • Anonieme Alcoholisten (AA). Hier kan iedereen, ongeacht zijn geloofsovertuiging terecht. De AA werkt met sponsors. Elke deelnemer die het streven heeft om te stoppen met alcohol kan een sponsor zijn van een ander lid. De AA is door heel Nederland te vinden. Zie de website www.aa.nl
  • Terwille Verslavingszorg is een christelijke instelling. Zij werken met buddy's en zitten voornamelijk in Noord Nederland en Flevoland. www.terwille.nl
  • Waypoint Verslavingszorg is een christelijke organisatie in Urk en Kampen. Zij werken zowel met sponsors als met buddy's. www.waypoint-urk.nl
  • MomentumGGZ is een instelling in het zuiden van het land en werkt met buddy's. www.momentumggz.nl
  • Narcotic Anonymous is net als de AA een wereldwijde organisatie. Men werkt met het bekende 12 stappen programma. De NA werkt met het sponsor-principe en richt zich op alle verslavingen. www.na-holland.nl
Gerelateerde artikelen
Cake boss (programma op TLC)Cake boss (programma op TLC)Cake boss is een programma op TLC over de bakkerij van Buddy Valastro. Buddy heeft een Italiaanse achtergrond en heeft z…
Sponsoren zoeken, hoe doe je dat?Sponsoren zoeken, hoe doe je dat?Wanneer je vereniging of sportclub geld of materialen nodig heeft is een sponsor nodig. Helaas kloppen sponsoren meestal…
Afvallen met Hunger Buddy van XL-S MedicalAfvallen met Hunger Buddy van XL-S MedicalTijdens een dieet is het snacken tussendoor vaak de grootste valkuil. Kun je wel wat ondersteuning gebruiken tijdens je…
Buddy Holly, een van de aartsvaders van Rock 'n RollBuddy Holly (geb. Charles Hardin Holley, 7 september 1936 - 3 februari 1959) was een Amerikaanse singer-songwriter en ro…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Van sponsor naar buddy in de verslavingszorg"

Reacties

Pieter, 01-11-2016 09:25 #3
Hallo,

Ook van mij de vraag, waar kan ik me aanmelden en meer info krijgen? Ik woon in Oost-Groningen.

Groet,

Pieter van der Pol Reactie infoteur, 03-11-2016
Dag Pieter, voor de mogelijkheden om je als ervaringsdeskundige in te zetten zou je in jouw situatie contact op kunnen nemen met VNN (Verslavingszorg noord nederland) zij hebben er een opleiding voor en is dicht bij jou in de buurt. www.vnn.nl
Wil je sponsor worden dan kun je dat bij een AA of NA groep. Kijk voor adressen op www.aa-nederland.nl of www.na-holland.nl
Het is niet zo dat alle instanties met dezelfde methodiek werken dat is overal verschillend.

Ik hoop dat ik je iets verder heb kunnen helpen.

mvg

Hessel

M. van Bergen, 08-10-2013 12:47 #2
Ik woon in waalwijk en ben al ruim 2 jaar zonder alcohol.
Graag u antwoord op mijn mailadres.

mvg Myriam

M. V. Bergen, 11-03-2013 10:55 #1
Waar kan ik info of me aanmelden voor dit traject, of gedeelte van dit traject? Reactie infoteur, 20-03-2013
Hallo,
Het ligt eraan in welke regio je woonachtig bent. Vandaar uit kunnen we u wel advies geven en kijken wat voor u het meest praktisch is.

Infoteur: Hessel
Laatste update: 06-04-2018
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!