InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Verslaving: Stap 3 van het twaalfstappenprogramma

Verslaving: Stap 3 van het twaalfstappenprogramma

Verslaving: Stap 3 van het twaalfstappenprogramma De derde stap van het twaalf stappen programma is het openen van een deur. Vanuit onze verslaafde koppigheid naar een bevrijdende stap naar bereidheid en overgave. In deze stap is overgave het kernwoord. Nadat je als verslaafde er alles aan gedaan hebt om jezelf en anderen ten gronde te richten zou het heel gemakkelijk moeten zijn om je over te geven. Vergeet het maar. Niets is zo moeilijk om je over te geven aan iets onbekends. De verslaving was bekend terrein ook al was je er ziek van. Je wist niet beter. Maar in de derde stap mag je je overgeven aan God zoals jij Hem in je leven ervaart.

Derde stap van het twaalf stappen programma

"Wij besloten onze wil en ons leven over te geven in de hoede van God, zoals ieder van ons Hem persoonlijk aanvaardt"

De deur openen met de derde stap

De derde stap doen is het open doen van een deur, die voor je gevoel nog op slot zit. Dezelfde deur die we misschien kort of lang geleden zelf dicht gegooid hadden. Misschien dat we ooit van plan waren om de deur ooit nog eens te openen maar door onze verslaving de sleutel zijn kwijtgeraakt. Een deur openen vraagt om een actieve houding. We moeten onze hand uitsteken naar een onbekend iets achter die deur. We kunnen deze actieve houding alleen aannemen als we de 'bodem' bereikt hebben. Als alle deuren om ons heen hard zijn dichtgeslagen. Deuren van geliefden die om ons gaven. Achter sommige deuren staan mensen waarmee we het goed moeten maken. Wij zelf moeten de sleutel weer gaan zoeken en de deur weer openen.

Bereidheid is de sleutel voor het herstel van verslaving

De derde stap draait om de vraag hoe wij andere mensen maar bovenal God weer kunnen toelaten in ons leven. Bereidheid is de sleutel, die de deur open kan doen naar een geloof dat echt werkt. De vrijwillige afhankelijkheid van God is de weg die leidt naar een ware onafhankelijkheid. Daartegenover leert onze ervaring dat een zelfgenoegzame levenshouding, waarbij de mens voor God speelt, naar een wisse ondergang voert. Ons egoïsme en onbevredigende obsessieve gedachten zuigen ons mee in de draaikolk van verslaving. Onze redding is dat wij onze wil en ons leven kunnen overgeven aan God.

Afhankelijkheid en wilskracht

In deze stap worden goede en verkeerde vormen van afhankelijkheid van elkaar onderscheiden, en een aantal voorbeelden passeert de revue. Al onze problemen kwamen door het verkeerd gebruik van wilskracht. We hadden er onze problemen mee bestookt, in plaats van proberen te leven in overeenstemming met Gods wil. Dit laatste meer en meer mogelijk maken is het doel van het Twaalf Stappen programma, en de derde stap opent de deur. Elk van de Twaalf Stappen vergt een aanhoudende en persoonlijke inspanning om zich naar de principes ervan en, als we erop vertrouwen, naar Gods wil te richten.

Ontnuchteren door geloof

Voordat we deze stap namen geloofden we in onszelf. In ons egoïstisch onfeilbaar eigen ik. We geloofden in de drank en drugs. We moesten hard werken om ons 'geloof' in stand te houden. Elke dag waren we bezig onze zucht te bevredigen. We werden creatief, bedrogen onze geliefden, leenden geld van vrienden, maakten het spaargeld op, en dat alles om ons 'geloof' in stand te houden. Nadat we de harde bodem bereikt hadden kwamen we tot de ontdekking dat ons 'geloof' in drank en drugs veranderd was in een nachtmerrie. Pas toen we ons bewust werden dat God onze zieke verslaafde geest kan genezen, begon de 'ontnuchtering'.

Serenity Prayer

De derde stap eindigt met ons gebed om Kalmte, Moed en Wijsheid:
God geef mij kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en wijsheid om tussen deze twee onderscheid te maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoggaWiggler, Pixabay
  • Twaalf Stappen programma, Minnesota Model

Reageer op het artikel "Verslaving: Stap 3 van het twaalfstappenprogramma"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 31-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!