InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stap vijf van het twaalfstappenprogramma bij verslaving

Stap vijf van het twaalfstappenprogramma bij verslaving

Stap vijf van het twaalfstappenprogramma bij verslaving De vijfde stap van het twaalfstappenprogramma gaat over eerlijkheid. Deze stap wil ons leren om anders te praten over onszelf. De vijfde stap vormt ons trotse ego om tot een nederige houding die ons helpt om door te gaan op de weg van herstel. Eerlijkheid is niet iets wat in het woordenboek van een verslaafde voorkomt. Liegen en bedriegen is zelfs de tweede natuur geworden. Door de waanzin die de verslaving met zich meebrengt staat liegen op de eerste plaats. Daardoor ontstaat er steeds meer een schuld en schaamte gevoel en wordt de verslaving alleen maar meer aangewakkerd.

De vijfde stap

"Wij bekenden tegenover God, tegenover onszelf en tegenover een ander mens de juiste aard van onze misstappen"

De biecht als heilzaam middel bij verslaving

Alle twaalf stappen laten ons ego een toontje lager zingen. De vijfde stap is een moeilijke, maar noodzakelijke stap om langdurige nuchterheid en gemoedsrust te vinden. In deze stap wordt gewezen op de heilzame functie van het praten over je zwakheden met een begrijpend en vertrouwd iemand. De praktijk van de biecht behoort tot een oude traditie en heeft door de eeuwen heen zijn waarde bewezen. Het is jammer dat de Reformatorische kerken tijdens de Reformatie de Biecht afgeschaft hebben. Zonder een onbevreesde erkenning van onze tekortkomingen zouden slechts weinigen nuchter kunnen blijven. Onze destructieve obsessies kunnen pas worden weggenomen als we bereid zijn erover te spreken.

Jezelf terug winnen

Wat kunnen wij nu van de vijfde stap verwachten? Het is het begin van een echte verwantschap met de mensen en met God. We raken het gevoel van isolement kwijt. We ontvangen vergeving en we kunnen ook vergeving schenken. We leren wat nederigheid is, we winnen aan eerlijkheid, en we krijgen een realistische kijk op onszelf. Al deze eigenschappen zijn 'wapens' om onszelf terug te winnen. Natuurlijk kan dit niet zonder hulp van een therapeut. Of dit nu een psychiater, psycholoog of psychotherapeut is, het is belangrijk dat er mensen zijn die ons wijzen op onze kwaal. De kwaal die verslaving heet kan verschillende oorzaken of gevolgen hebben voor ons karakter. Er zijn verschillende disciplines nodig om bijvoorbeeld een verslaafde met borderline te behandelen. De psycholoog kan inzicht geven in het proces van denken en handelen. De geestelijk verzorger, voorganger of predikant kan helpen om inzicht te geven in onze zingevingsvragen. We moeten ons ervan bewust zijn dat een jarenlange verslaving ons echte 'ik' weggedrukt heeft. Er is vaak langdurige therapie nodig om door te dringen tot wie we werkelijk zijn. Achter een verbitterde of norse persoonlijkheid kan bijvoorbeeld een zachtmoedig en zorgzaam karakter schuil gaan.

Eerlijkheid

De vijfde stap vereist dat wij volkomen eerlijk zijn. Als we eerlijk zijn tegenover een ander is dat het bewijs dat we ook eerlijk zijn tegenover God en tegenover onszelf. In deze stap wordt veel aandacht besteed aan onze neiging tot zelfbedrog. Om het risico te vermijden dat wij onze tekortkomingen rationaliseren of te rooskleurig voorstellen, is het noodzakelijk deze op te biechten aan een medemens.

Genezende kalmte

Verder wordt in deze stap het probleem behandeld hoe wij iemand moeten vinden bij wie we ons hart kunnen uitstorten. Het resultaat van de vijfde stap is dat jarenlang opgekropte emoties en pijn plaats zullen maken voor een genezende kalmte en een bewustwording van Gods nabijheid. Dit gevoel van eenzijn met God en de medemens bereidt ons voor op de volgende stappen naar een volledige en zinvolle nuchterheid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • Werkboeken van de Twaalf stappen

Reageer op het artikel "Stap vijf van het twaalfstappenprogramma bij verslaving"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 28-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!