InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stap acht van het Minnesota Model: isolement

Stap acht van het Minnesota Model: isolement

Stap acht van het Minnesota Model: isolement Stap acht is een actieve stap. We moeten pen en papier ter hand nemen om ons verleden zichtbaar voor ons neer te schrijven. Sommigen van ons hebben sinds jaren niet geschreven, maar onder invloed van verslaving apathisch voor zich uit zitten staren. Stap acht is enerzijds achterom durven stappen en anderzijds vooruit durven stappen. Het maken van een lijst met mensen waarmee we wel of niet iets goed mee willen maken werkt heilzaam.

Achtste stap

"Wij maakten een lijst met de namen van allen die door ons schade en leed hadden ondervonden en verklaarden ons bereid om dit bij hen allen goed te maken"

Fouten toegeven

Deze stap en de volgende twee stappen gaan over onze persoonlijke relaties. Leren leven met anderen is een boeiend avontuur. Er zijn obstakels die ons daarbij in de weg kunnen staan. Zo richten we ons soms genadeloos op het kwaad dat anderen ons hebben aangedaan en weigeren we hen te vergeven. Of we zijn niet in staat onze eigen fouten toe te geven tegenover anderen. Sommigen van ons houden vast aan de stelling dat we alleen onszelf benadeelden toen we gebruikten. Deze houding is het gevolg van opzettelijk vergeten. Als we kritisch naar het kwaad kijken wat anderen ons hebben aangedaan, kan het zijn dat we er zelf schuld aan hadden. We namen in ieder geval de verkeerde weg; de weg van binnenvetten, de schuld buiten onszelf leggen, de ander van alles verwijten en ga zo maar door. Zo lang we maar een alibi konden bedenken om onze verslaving in stand te houden. Als dat ons 'overlevings' patroon is geworden in de afgelopen jaren dan moeten we diep 'graven' om bij onze fouten te komen. In deze stap ontkomen we er niet aan. Het hoeft niet radicaal maar we maakten een begin en namen ons voor het bijltje er niet bij neer te gooien.

Verslaafd verleden onderzoeken

Het is noodzakelijk om ons verslaafd verleden nauwgezet te onderzoeken. Deze grondigheid leidt tot een verdiept inzicht in onszelf en in onze fundamentele fouten. Verstoorde relaties met andere mensen waren bijna altijd de directe oorzaak van ons lijden, en van onze verslaving inbegrepen. Wat bedoelen we eigenlijk als we zeggen dat we anderen schade hebben berokkend? We kunnen het woord 'schade' omschrijven als het resultaat van botsende instincten. In deze stap worden verschillende vormen van schadelijk gedrag beschreven. Dat schadelijk gedrag is voor iedereen anders. Het kan fysieke schade zijn wanneer we iemand hebben geslagen, het kan mentale schade zijn wanneer we iemand hebben bedrogen of gekwetst, het kan financiële schade zijn wanneer we iemand hebben opgelicht. Soms kan de schade hersteld worden maar soms ook niet. Het verleden onderzoeken is voor ons al moeilijk genoeg, laat staan dat we 'rekeningen' tegen willen komen die we moeten vereffenen. Toch ontkomen we er vroeg of laat niet aan. Het hoort allemaal bij ons herstel.

Einde van het isolement

We onderzoeken het gebied van de menselijke relaties en stellen vast met welke van onze karakterfouten we anderen hebben beledigd en verontrust. Vervolgens gaan we in ons geheugen na welke personen we hebben gekwetst. We moeten daarbij scherpe oordelen over anderen en over onszelf vermijden. We nemen een objectief standpunt in. Stap acht is het begin van het einde van ons isolement. In de meeste gevallen is het een geestelijke en lichamelijk isolement waarin we terecht zijn gekomen. Na stap acht hebben we nog vier stappen te gaan. Dat wil niet zeggen dat we er dan zijn. Zeker niet! Het programma doorlopen is net als het schilderen van een muur. Er moet eerst geschuurd worden, dan de schade herstellen, dan één of twee lagen grondverf, nog een keer schuren en tenslotte één of twee lagen afwerklak. Na één keer het programma te hebben doorlopen zijn we er dus nog niet. Denk je van wel, dan overschat je jezelf. Jarenlang geestelijk en lichamelijk isolement heeft het dubbele aantal tijd nodig om te herstellen. We hoeven na het lezen van deze stap niet impulsief te handelen. Impulsiviteit kan jarenlang onze valkuil geweest zijn. We moeten echter ook niet te soft met onszelf zijn. Stap acht geeft als het ware richtingaanwijzers hoe we uit dat isolement kunnen komen. Stap acht leidt ons naar stap negen waarin we vervolgens leren hoe we de juiste acties moeten nemen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kirahoffmann, Pixabay
  • Werkboeken Twaalf stappen programma

Reageer op het artikel "Stap acht van het Minnesota Model: isolement"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 26-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!