InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stap 10 van het Minnesota Model bij verslaving

Stap 10 van het Minnesota Model bij verslaving

Stap 10 van het Minnesota Model bij verslaving De tiende stap moet eigenlijk een dagelijkse routine 'onderzoek' worden. Stap tien moet onze emotionele katers genezen en nieuwe katers voorkomen. Stap tien moeten we naast alle stappen van het programma dagelijks toepassen. Emotie's zijn namelijk vaak de reden dat we verdovende middelen willen gebruiken. Emotie is een gevolg van een gebeurtenis die we hebben meegemaakt. Dat hoeft niet letterlijk zo te zijn. Soms kan het een film zijn waardoor we emotioneel geraakt zijn. Maar omdat mensen met een verslaving gevoelig zijn voor emotie blijft men er lang over piekeren. De hersenen draaien overuren en dat geeft de behoefte om te verdoven. Het zou als een soort rem moeten werken. Tijdelijk werkt dat ook wel zo maar op lange termijn werkt het averechts. Stap tien wordt dus ingeschakeld om onze emotie's onder controle te krijgen waardoor we niet gaan gebruiken.

De tiende stap

"We maakten er een gewoonte van onszelf te onderzoeken en erkenden direct de fouten die we hadden gemaakt"

Zelfonderzoek bij verslaving

In deze stap staat de vraag centraal hoe we nuchter kunnen blijven, en een emotioneel evenwicht kunnen handhaven, onder alle omstandigheden. Bij de tiende stap beginnen we de levenswijze van het Twaalf Stappen programma in de praktijk te brengen. We maken er een gewoonte van onszelf te onderzoeken. We geven onze fouten meteen toe. We zien onder ogen wat onze fouten zijn en proberen geduldig en gestaag te verbeteren wat we verkeerd doen. Misschien moeten we vaste patronen doorbreken om in rustig vaarwater te komen. Als we nog werken en teveel werk verrichten kunnen we ons werk zien als een vluchtweg. De tiende stap verplicht ons als het ware om elke dag schoon schip te maken.

Kater van verslaving

Behalve de kater als gevolg van dronkenschap bestaat er ook een ander soort kater die we allemaal kennen, of we nu drinken of niet. Dit is de emotionele kater, die in deze stap wordt omschreven als het directe gevolg van een overdaad aan negatieve gevoelens van gisteren of vandaag. Het opmaken van de balans stelt ons in staat het verleden achter ons te laten. Dan groeit de overtuiging dat we toekomstige uitdagingen aan zullen kunnen wanneer ze op ons afkomen.

Schuldgevoelens

De schuldgevoelens die we na een terugval hebben moeten ons niet laten steken in zelfbeklag. We moeten onszelf niet zielig vinden en beklag van anderen helpt ons ook niet verder. De pijn van de emotionele kater moeten we accepteren maar we weten ook dat het weer over gaat. Echter niet door 's morgens allerlei middeltjes in te nemen maar door tijd te nemen om stap tien in de praktijk te brengen.

Balans in emoties

In deze stap wordt onderscheid gemaakt tussen het opmaken van een onmiddellijke, een dagelijkse en een halfjaarlijkse balans. Dit zijn verschillende manieren om onszelf te onderzoeken. Zo kan een onmiddellijke balans helpen om stormachtige emoties te bedaren. Woede, wrok, jaloezie, afgunst, zelfmedelijden en gekwetste trots kunnen ons regelrecht (weer) aan de fles brengen. We moeten er eerst voor zorgen dat we onszelf leren beheersen. Dit is niet alleen van belang bij problemen; ook succes kan ons dronken maken. Verslaafden hebben 1001 redenen om te drinken of te gebruiken. Zelfbeheersing behoedt ons ervoor dat het succes ons naar het hoofd stijgt.

Motieven voor drugsgebruik en verslaving

In de meeste gevallen is het niet moeilijk de motieven te ontdekken die aan ons gedrag ten grondslag liggen. In andere gevallen zal alleen uiterst kritisch zelfonderzoek onthullen wat onze ware motieven zijn geweest. Alle mensen kunnen irrationele of disfunctionele gedachten hebben. We kunnen vooroordelen hebben over iemand die niet terecht blijken te zijn. Gedachten die we niet uit durven spreken of die een eigen leven gaan leiden in ons eigen 'verslavingswereldje' waarin we niemand toe willen laten. Op die manier stapelen de motieven voor gebruik op. Sterker nog, we hebben een hele voorraad aan motieven. Voor elke situatie hebben we er één. We moeten ons denken trainen hoe we ons gedrag onder controle kunnen houden. Het is hard werken om niet elk motief te gebruiken om de fles te pakken of naar de dealer te gaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Animatedheaven, Pixabay
  • Werkboeken Twaalf stappen programma

Reageer op het artikel "Stap 10 van het Minnesota Model bij verslaving"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 28-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!