InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stap 11 van het Minnesota Model

Stap 11 van het Minnesota Model

Stap 11 van het Minnesota Model Stap elf van het Minnesota Model gaat over meditatie en gebed. Deze stap doet ons stil staan bij het feit dat we levende schepsels zijn met een geest. Stap elf is een belangrijke schakel in het hele programma. Zonder deze stap goed te nemen kunnen we niet het evenwicht vinden wat we zo nodig hebben om clean te blijven. Stap elf is bijna het einde van het programma maar niet het einde van het herstel. Stap elf is een laatste stap als voorbereiding op de missie om met andere verslaafden de boodschap te delen. Dit maakt stap elf de belangrijkste stap die tijdens het herstel voortdurend moet worden genomen. Niet verzaken maar elke dag een moment van rust, gebed en meditatie nemen is de 'motor' van het herstel.

Stap 11

"Wij trachten door gebed en overdenking ons contact met God, hoe ook een ieder van ons Hem persoonlijk aanvaardt, te verdiepen, en baden Hem enkel ons zijn wil te doen kennen en om de kracht die te volbrengen"

Gebed en meditatie

Meditatie en gebed zijn de voornaamste manieren om in contact te komen met God. Velen van ons schrokken hiervoor terug. Er zijn mensen onder onder ons die nog nooit een gebed hebben uitgesproken laat staat gemediteerd. Toen we het uiteindelijk toch proberen, merkten we dat het resultaat opleverde.

Serenity prayer

Er bestaat een direct verband tussen zelfonderzoek, meditatie en gebed. Het geeft ons vaste grond onder de voeten. Hoe moeten we dan mediteren? In deze stap woren enkele suggesties gedaan voor beginners. Zo bevat dit hoofdstuk een klassiek gebed, waarbij wordt aangegeven hoe men dit kan gebruiken als praktisch hulpmiddel om te mediteren. Meditatie kan altijd verder worden ontwikkeld. Het kent geen grenzen. Het is een persoonlijk avontuur. Iets wat ieder van ons op eigen manier vorm kan geven. Een vn de eerste vruchten ervan is emotioneel evenwicht.

Beloning op gebed en meditatie

Wat kunnen we eigenlijk zeggen over het gebed? Wanneer we bidden, verheffen we ons hart en onze geest tot God. Het gebed is op te vatten als een verzoek aan God. We vragen Hem om Zijn wil te begrijpen en de genade om die te volbrengen. Dit kunnen we gedurende de hele dag doen. In de auto, tijdens het afwassen, tijdens het werk. Het staat buiten kijf dat bidden zijn vruchten afwerpt. De grootste beloning van meditatie en gebed is misschien wel het gevoel ergens bij te horen. De beloning van gebed en meditatie is de rust die we ontvangen. Het gevoel dat God ons begrijpt geeft langdurige rust. De kronkel in ons hoofd van de schuldgevoelens kan los gewrongen worden.

Symboliek

Mensen, en vooral verslaafde mensen, zijn gevoelige personen. Aan de buitenkant lijken we hard en doortrapt maar diep van binnen zit een hunkerend hart naar bevestiging. We willen een gevoel van bevestiging wie we zijn. Onze ware identiteit, ons ware karakter is vaak zo diep weggestopt door de drank of drugs. Sommigen hebben een moeilijke jeugd gehad. Ook dan wordt ons ware 'zijn' overschaduwd door zwarte bladzijden in ons leven. Het gebed is als het ware een symbool van overgave aan God. Het gebed is het instrument waarmee we weer licht on onze donkere 'kamers' maken. We staan soms versteld van onszelf dat we na het doorwerken van het twaalf stappen programma weer mensen worden die liefde kunnen ontvangen en ook (weer) kunnen geven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Werkboek 12 stappen

Reageer op het artikel "Stap 11 van het Minnesota Model"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 02-01-2018
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!