InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stap 12 van het 12-stappenprogramma bij verslaving

Stap 12 van het 12-stappenprogramma bij verslaving

Stap 12 van het 12-stappenprogramma bij verslaving De twaalfde stap is de laatste stap van het twaalf stappen programma. Het is de laatste stap die heel dicht bij de eerste stap staat. Voor ons als verslaafden komt het er op aan om het programma actief in de praktijk te brengen. We zijn niet bang voor fouten maar we zijn dankbaar dat we aan het herstellen zijn. We mogen weer meedoen en kijken naar de positieve dingen die we hebben en mogen daarvan uitdelen aan de nog lijdende verslaafden.

Stap 12

"Nu deze stappen ons tot geestelijke bewustwording hebben geleid, hebben wij geprobeerd deze boodschap aan alcoholisten door te geven en deze principes bij al ons doen en laten na te streven"

Geestelijk ontwaken door altruisme

Levensvreugde is het onderwerp van de twaalfde stap en het sleutelwoord is actie. Wanneer we deze stap doen, richten we ons tot lotgenoten die nog in de ellende zitten. We leren de waarde kennen van geven zonder iets terug te verlangen. De twaalfde stap gaat over het soort liefde waar geen prijskaartje aan hangt. Dat is altruisme. Wat verstaan we onder geestelijk ontwaken? Alle omschrijvingen hebben gemeen dat het om een nieuwe staat van bewustzijn en van bestaan gaat, die men als een geschenk ervaart.

Doorgeven

Wat we ontvangen hebben, werd ons vrijelijk geschonken, maar we hebben ons ontvankelijk gemaakt door deze gave in de praktijk te brengen van de twaalf stappen. Deze stappen worden in dit hoofdstuk nog eens kort samengevat. De twaalfde stap maakt dat wij de boodschap met geestdrift doorgeven aan de nog lijdende verslaafde, en dat onze principes uiteindelijk doorwerken in alles wat wij doen. Dit wordt op een mooie manier duidelijk in het twaalf stappen programma.

Beloning

Zelfs de nieuweling die nog maar net aan het programma deel neemt krijgt beloningen waarvan hij nooit heeft durven dromen, wanneer hij probeert een verslaafde die nog blinder is dan hijzelf te helpen. Er zijn vele manieren om twaalf-stapwerk te doen. In deze stap komen een aantal daarvan aan de orde. ook problemen die zich kunnen voordoen bij het programma worden besproken.

De twee-stapillusie

De grootste vraag is of we onze principes in al ons handelen kunnen toepassen. De ervaring leert dat uit sleur, pijn en ellende iets goeds komen bij hen die proberen het twaalf stappen programma in de praktijk te brengen. We ondervinden natuurlijk ook moeilijkheden. Zo kunnen we ons overgeven aan de twee-stapillusie: we denken dan dat alleen de eerste stap en dat deel van de twaalfde waarin we de boodschap uitdragen nodig zjn voor ons. Het is de vraag of wij met deze levenshouding het hoofd bieden aan tegenslagen die zovelen treffen.

Gelukkig door geestelijke groei

We maken een kans als we overschakelen naar het doen van alle twaalf stappen. Dan kunnen we onze problemen aanpakken en kunnen we ze omzetten in toonbeelden van ons geloof. Geestelijke ontwikkeling is het antwoord op onze levensproblemen. Alleen op deze manier kunnen we onze kansen op een echt gelukkig en zinvol leven vergroten. Wanneer we bereid zijn geestelijke groei op de eerste plaats te zetten, en niet het bevredigen van onze instincten, hebben we echt een kans.

Geven en nemen

In deze stap wordt ingegaan op onze neiging tot overheersing en overafhankelijkheid in relaties met anderen. Toen we geestelijk gingen groeien, werd ons duidelijk dat we ons leven zouden moeten inrichten op grond van het principe van geven en nemen.
Naarmate we vorderen, ontdekten we dat de beste bron van emotionele stabiliteit God bleek te zijn. Het vertrouwen op God is noodzakelijk, wil een verslaafde kunnen herstellen.

Verbanden leggen

Onder het motto 'deze principes in al ons doen en laten toepassen' , stelt deze stap de gezinsrelaties aan de orde. ook de situatie van alleenstaande verslaafden wordt besproken. Geleidelijk aan verandert onze kijk op financiele en materiele zaken. We krijgen ook een beter zicht op problemen als persoonlijke belangrijkheid, macht, ambitie en leiderschap, waar we in onze verslaafde periode op stukgelopen waren. Het verband tussen deze problemen en onze dieper liggende minderwaardigheidsgevoelens komt in deze stap ter sprake. Door verbanden te leren leggen krijgen we niet alleen inzicht in onze valkuilen maar ook in onze talenten.

Liefde en dienstbaarheid

Na verloop van tijd worden onze verwrongen instincten teruggebracht tot hun eigenlijke doel. De zucht om te domineren maakt plaats voor een geest van liefde en dienstbetoon. Alleen door onze problemen te aanvaarden en op te lossen, kunnen we met onszelf, met de wereld om ons heen, en met God in het reine komen. Begrip van hetgeen besloten ligt in het gebed om kalmte, moed en wijsheid, is de sleutel tot een juiste houding, en juist handelen vormt de sleutel tot een goed leven.
Gerelateerde artikelen
Stap acht van het Minnesota Model: isolementStap acht van het Minnesota Model: isolementStap acht is een actieve stap. We moeten pen en papier ter hand nemen om ons verleden zichtbaar voor ons neer te schrijv…
Herstellen van verslaving door middel van twaalf stappenHerstellen van verslaving door middel van twaalf stappenDe twaalf stappen naar herstel van verslaving, ook wel het Minnesota model genoemd is een van de meest gebruikte methode…
Verslaving behandeling: Het 12 stappenplan (Minnesota model)Verslaving behandeling: Het 12 stappenplan (Minnesota model)Wanneer je lijdt aan een verslaving bestaat er nu ook in Nederland de mogelijkheid om die te overwinnen met het befaamde…
GezondheidsvoorlichtingGVO staat voor gezondheidsvoorlichting- en opvoeding. Gezondheidsvoorlichting is een belangrijk onderdeel van de gezondh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Werkboek 12 stappen programma

Reageer op het artikel "Stap 12 van het 12-stappenprogramma bij verslaving"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 28-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!