InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Ik drink teveel alcohol! Wat kan ik oplopen?

Ik drink teveel alcohol! Wat kan ik oplopen?

Ik drink teveel alcohol! Wat kan ik oplopen? Even gezellig een drankje drinken vinden we allemaal prettig, juist omdat het de banden met anderen verstevigt. Het komt bij sommige personen voor dat eenmalige drankinname verandert in het dagelijks moeten innemen van de vloeistof om te kunnen blijven functioneren. Men is er afhankelijk van geworden en dat vormt direct een structurele aanslag op het lichaam. Wat voor gevolgen heeft teveel alcoholinname en waarom is stoppen zeer belangrijk?

Ik drink teveel alcohol!

Standaard reactie teveel drinken

Alcohol zorgt ervoor dat de lever wordt geactiveerd om het om te zetten in asceetaldehyde (ook wel ethanal genoemd) en dat is voor het lichaam een giftige stof. Aderen verwijden, waardoor een kloppende hoofdpijn kan ontstaan. Daarnaast zorgt de gifstof voor een hoge bloeddruk, een misselijk makend gevoel en kan een neiging tot braken worden aangezet. Doordat de lever veel suikers heeft onttrokken aan het lichaam, heeft men weinig energie, is de mond plakkerig en kan men een compleet brak gevoel overhouden. Eenmalig veel drinken kan een aanzienlijke kater geven terwijl een overdosis kan leiden tot een levensbedreigende coma. Wat voor invloed heeft dagelijks structureel teveel alcoholinname?

Wegspoelen van lichaamsstoffen

Dagelijks grote hoeveelheden drank of bier innemen zorgt ervoor dat een groot deel van overige ingenomen voedingsstoffen kunnen uitspoelen. Het houdt in dat deze onvoldoende door het lichaam worden opgenomen en via de natuurlijke weg voortijdig het lichaam verlaten. Noodzakelijke mineralen zoals calcium voor sterke botten, ijzer voor zuurstofrijk bloed, zink voor testosteronaanmaak of magnesium verantwoordelijk voor vele lichaamsprocessen worden te snel uit het lichaam verwijderd. Een mineraaltekort kan leiden tot vele onverklaarbare aandoeningen.

Krijgen van puisten of acne

De inname van veel alcohol gepaard gaande met ongezonde verzadigde vetten kan resulteren in insulineresistentie. Insuline moet normaal energie (suiker) uit het bloed halen, zodat het wordt opgeslagen of wordt aangewend voor de energiehuishouding. Door structureel veel insuline nodig te hebben door veel voeding uit alcohol kan insulineaanmaak ontregeld raken. Oftewel het lichaam zal abnormaal gaan reageren, waardoor bijvoorbeeld de productie van het hormoon androgeen wordt beïnvloed. Het is verantwoordelijk voor de aanmaak van talg in de huid, waarnaast het ook invloed heeft op de olieproductie. Oftewel veel drinken kan leiden tot veel puistvorming of acne.

Overgewicht gevolgd door ondergewicht

Iedereen weet dat je door teveel drinken een bierbuik krijgt. Het wordt veroorzaakt door een overvloedige hoeveelheid voedingsstoffen, welke via insuline worden afgevangen en in het lichaam opgeslagen. Dit is zeker het geval als de alcohol veelvuldig wordt ingenomen met vette hapjes en ongezonde maaltijden. De aanvoer van voeding wordt via insuline afgevoerd, echter indien dit structureel van toepassing is kan insulineresistentie optreden. Vanaf dat moment is het kenmerkend dat de persoon meer alcohol gaat drinken, minder voeding eet en sterk vermagert. Men behoudt een vol gevoel en heeft geen honger terwijl het lichaam wel energie verbruikt. Dit is een vergevorderde fase binnen de alcoholverslaving.

Leververvetting en -cirrose

Meest voorkomende ernstige aandoening gerelateerd aan overmatig alcoholgebruik zijn leververvetting en -cirrose. Het houdt in dat de levercapaciteit progressief afneemt, waardoor essentiële functies in het geding komen. Betreft het leververvetting dan kan bij een aanpassing van de levensstijl die functie weer herstellen. Bij levercirrose is het proces echter onomkeerbaar. De levercellen zijn dermate aangetast dat de originele functie is komen te vervallen en er littekenweefsel voor in de plaats komt. Oftewel de celstructuur van de lever is deels vernietigd, waardoor bij continu alcoholgebruik een groter wordend deel van de lever niet meer functioneert. Het is een levensbedreigende omstandigheid, waarbij door levercoma gifstoffen (ammoniak) in het lichaam opbouwen. De hersenen worden rechtstreeks aangetast. Het is de derde voornaamste doodsoorzaak binnen de leeftijdscategorie van 45 tot 65 jaar.

Keel-, maag- en darmproblemen

Veelvuldige inname van alcohol kan de slijmvliezen van alle delen van de vertering aantasten. Juist de slijmvliezen zijn zeer gevoelig voor verandering en kunnen bij chronische aantasting negatief reageren. Het kan ervoor zorgen dat her en der zweren ontstaan, zoals in de keel of maag met bloedingen tot gevolg. De ernst van die zweren kunnen ook variëren, waarbij veel alcoholgebruik mogelijk in combinatie met stressfactoren tot grote inwendige zweren kunnen leiden. Let wel bij een zweer in de maag kan het maagzuur extra veel invloed uitoefenen, waarbij de opening groter kan worden. Achterliggend weefsel kan worden aangetast. Veel bloed overgeven kan hier een teken van zijn.

Kanker

Strikt genomen kunnen alle delen van het lichaam waarmee alcohol in aanraking komt worden beïnvloed en een gezwel of kanker kan ontstaan. DNA wordt aangetast, waarna cellen op een abnormale manier delen en verspreiden. Het kan ervoor zorgen dat er een gezwel ontstaat en ook in het lichaam uitzaait. In relatie met alcoholinname kan het de oorzaak zijn van onder andere:
  • tong- of keel-, slokdarm-, maag- of darmkanker. Het vormt de ingang en afvoerroute van de ingenomen alcohol;
  • leverkanker. Dit orgaan dient alcohol te verwerken zodat het lichaam er minder negatieve effecten van heeft. Let wel leverkanker heeft praktisch altijd het overlijden tot gevolg;
  • overige delen van het lichaam welke gevoelig zijn voor overmatig alcoholgebruik.

Gezien de ernst van de gevolgen is het belangrijk om de mate van drankgebruik te beperken.

Stop met drinken voor het te laat is!

Veel drank innemen kan ernstige schade aan het lichaam toebrengen. Zeker als er sprake is van structurele inname of verslaving kan het leiden tot levensbedreigende aandoeningen. Het kan ertoe leiden dat de levensverwachting aanzienlijk wordt bekort. Het is noodzaak om te stoppen met drinken. Meerdere aandoeningen kunnen herstellen mits de veroorzaker wordt verwijderd. Stop NU met alcoholmisbruik, zodat de kans op ernstige aandoeningen en ziekten snel afneemt. Neem contact op met de Anonieme Alcoholisten, zodat je met mede verslaafden erover kunt praten en steun vindt om er vanaf te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholverslaving begint met een katerAlcoholverslaving begint met een katerJe hebt het vast wel eens gehad. Na een gezellig avondje stappen of een feestje, waarbij je de nodige alcohol hebt gedro…
Wat doet alcohol echt met je ?Wat doet alcohol echt met je ?Iedereen kent alcohol, en ook iedereen weet dat als je er teveel van neemt dat het niet goed is voor je lichaam. Maar ho…
Bronnen en referenties
  • http://www.aa-nederland.nl/index19.php
  • http://www.levercirrose.net/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/101060-hoe-verhelpen-gezonde-koolhydraten-acne-en-puisten.html

Reageer op het artikel "Ik drink teveel alcohol! Wat kan ik oplopen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholinname
Medische informatie…
Schrijf mee!