InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met alcohol drinken: tips om met alcohol te stoppen

Stoppen met alcohol drinken: tips om met alcohol te stoppen

Stoppen met alcohol drinken: tips om met alcohol te stoppen Bier, wijn, aperitieven en andere alcoholische dranken zijn nog steeds een vanzelfsprekendheid op feestjes en recepties. Alcohol is dan ook sociaal aanvaard. Maar in sommige gevallen leidt het veelvuldig gebruik van alcohol tot afhankelijkheid en verslaving. De laatste jaren zijn er dan ook meer en meer campagnes opgestart die wijzen op de gevaren van alcoholmisbruik en alcoholverslaving. Onder meer hierdoor nemen meer en meer alcoholici het besluit om te stoppen met alcohol. Wie een einde wil maken aan zijn alchoholverslaving wordt geadviseerd om voedingssupplementen met vitamine B1 te nemen. Dit komt doordat het lichaam bij chronisch alcoholgebruik moeilijkheden kan ondervinden om vitamine B1 op te nemen, wat onder meer kan leiden tot concentratieproblemen. Hoe kan je stoppen met alcohol drinken en welke tips zijn hierbij nuttig?

Stoppen met alcohol: tips

De meest effectieve tip die iemand kan gebruiken om werkelijk met alcohol te minderen en te stoppen, is de overtuiging dat hij of zij effectief wil stoppen. Het zomaar eens proberen heeft geen zin: als je het echt wilt, dan moet je er ook echt aan gaan staan. De overtuiging dat je met alcohol wilt stoppen kan bijvoorbeeld zijn dat je je kinderen de uitspattingen van een dronken vader wilt besparen, of dat je in het verkeer al enkele keren net door het oog van de naald bent gekropen toen je dronken achter het stuur zat.

Drinken uit een glas

Alcoholdrinkers hebben soms de neiging om uit hun lippen aan de fles te zetten. Vermijd dit gedrag en kies ervoor om je alcohol uit een glas te drinken. Je hoeveelheid alcohol zal minder zijn en je zal op deze manier makkelijker je hoeveelheid alcohol kunnen verminderen, om uiteindelijk helemaal te stoppen.

"Verdunnen" met water

Water drinken is een goede manier om het volume aan alcohol te "verdunnen" zodat de alcohol beter door het lichaam kan afgebroken worden. Bestel op restaurant ook steeds een glas water dat je naast je glas alcohol zet: je krijgt zo ook een voller gevoel in je maag zodat je minder geneigd zal zijn om meer alcohol te drinken.

Geen alcohol in huis

Zorg er in de eerste plaats voor dat je geen alcohol meer in huis hebt als je wilt stoppen met drinken. Op die manier schuif je de druk tenminste een beetje van je af en kan je stilaan alleen nog beslissen om aan een glaasje te nippen op sociale aangelegenheden. Daarna kan je ook daar de alcoholische dranken beginnen afbouwen en vaker en vaker drankjes gaan weigeren.

Lekkere alternatieven

Naast alcohol zijn er nog zoveel andere dranken die best wel lekker zijn. Denk aan de verschillende soorten vruchtensapjes, diverse soorten frisdrank of energiedrankjes, enz...Verander je drinkgewoonten en vervang bier, wijn of andere alcoholische drankjes door bijvoorbeeld frisdrank, hoewel je ook hier moet opletten om niet teveel suikers in te nemen.

Ambitie

Als je een glaasje alcohol weigert, zeg er dan ook duidelijk bij dat je gestopt bent met drinken. Je gesprekspartners zullen daar respect voor opbrengen en het zal je nog meer motiveren. Het zal moeilijker worden om opnieuw te hervallen omdat je geen gezichtsverlies wilt lijden bij de mensen aan wie je je doelstellingen hebt duidelijk gemaakt.

Leven zonder alcohol: voordelen

Natuurlijk zal je ook zwakke momenten kennen en zal je je al eens willen laten gaan. Dit hoeft je niet te doen wanhopen want elke verslaving stoppen is moeilijk. Denk daarentegen aan alle voordelen die het oplevert als je stopt met drinken: financiële voordelen, de voordelen voor je gezondheid, de voordelen op sociaal vlak, enz... Dit zal je heelwat motivatie en moed kunnen opleveren om je met alcohol te minderen en je alcoholverslaving uiteindelijk helemaal stop te zetten.

Extra vitamine B1

Wie jarenlang teveel drinkt kan te maken krijgen met een bijkomend probleem. Je lichaam kan bij alcoholverslaving namelijk moeilijkheden ondervinden om de broodnodige vitamine B1 op te nemen. Hierdoor kan je het lastig krijgen om dingen te onthouden of om je te concentreren. Dit probleem kan je opvangen door bijkomende voedingssupplementen met vitamine B1 te nemen. Extra vitamine B1 nemen is dus een nuttig advies in het hele proces van ontwenning van alcohol.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcohol detox en de slaap en dromenHet is al langer bekend dat alcoholverslaafden problemen met de slaap ervaren, zoals slapeloosheid. In de periode direct…
Alcohol detox: afkicken met sodium oxybateWanneer je je alcoholverslaving aan wilt pakken en wilt stoppen met drinken, ga je door een vervelende periode van alcoh…
Online alcoholbehandelingTwee procent van de Nederlandse bevolking krijgt op een moment in het leven een alcoholverslaving. Toch zoekt slechts ee…
Alcoholverslaving: de symptomenAlcoholverslaving: de symptomen"Alcoholverslaving? Dat zal mij niet gebeuren. Ik heb de alcohol niet nodig en kan op elk gewenst moment stoppen". Zo de…
Bronnen en referenties
  • http://www.thuisarts.nl/alcohol/ik-wil-stoppen-met-drinken
  • http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=72
  • http://nl.medipedia.be/alcoholisme/leven-met/artikels_tips-alcohol-stoppen_395
  • www.jellinek.nl (bronnen geraadpleegd op 17/02/2016)

Reageer op het artikel "Stoppen met alcohol drinken: tips om met alcohol te stoppen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-01-2017
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholverslaving stoppen
Medische informatie…
Schrijf mee!