InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Verslaafd aan je smartphone heet nomofobie

Verslaafd aan je smartphone heet nomofobie

Verslaafd aan je smartphone heet nomofobie Nomofobie betekent vertaald: no mobile phobia. Wanneer je geen mobiel bij de hand hebt krijg je fobie-achtige klachten. Klachten als angstgevoelens, klamzweet, trillen en overdreven maatregelen treffen om altijd maar de smartphone bij je te hebben. Dus je móet altijd je smartphone bij de hand hebben, anders flip je. Je móet Facebook kunnen checken, je móet kunnen twitteren, Whatsappen, pingen, de mail lezen, het weer checken of gewoon bellen. Meer dan de helft van de jongeren tussen acht en achttien jaar, geeft aan niet meer te kunnen leven zonder smartphone. En dan te bedenken dat een fobie een psychische aandoening is, waarbij iemand een ziekelijke angst ontwikkelt voor een bepaald iets. Bij nomofonie ontwikkelt iemand angstgevoelens tot paniekaanvallen, wanneer de smartphone niet binnen handbereik is.

Verslaving

Een verslaving betekent dat je van iets of een gewoonte afhankelijk bent. Dat je de verslaving nodig hebt en dus heel moeilijk er van af kunt komen. Het gedrag van een verslaafde is er hoofdzakelijk op gericht om de verslaving te onderhouden. Fatsoensnormen worden vergeten, sociaal gedrag wordt vergeten en zelfs de veiligheid wordt even aan de kant gezet door achter het stuur de smartphone te gebruiken.

Is het nodig

We hebben de smartphone constant, op elk moment van de dag nodig, vinden we. Bij de kassa je smartphone beantwoorden terwijl je al aan de beurt bent. Tijdens een etentje met vrienden in een restaurant, pak je automatisch je smartphone wanneer deze een berichtje aangeeft. Net als een chauffeur van een grote vrachtwagen doet, die aan het werk is. Vandaar de campagne: "Facebooken, Twitter en Appen, doe je op de P (parkeerplaats)." Er gebeuren te veel ongelukken met als oorzaak: de chauffeur is bezig met zijn smartphone! De intentie van de campagne is: neem de tijd om je smartphone te beantwoorden en zoek een parkeerplaats.

Psychologische verslaving

Een psychologische verslaving is een verslaving welke niets te maken heeft met verdovende middelen, alcohol of medicijnverslaving. Een psychologische verslaving is een verslaving aan een vertrouwd dagritme, een gewenning, iets wat je jezelf ‘eigen’ gemaakt hebt en je een veilig gevoel geeft. Roken is een psychologische verslaving. Naast het effect van nicotine, wat een energiek en ontspannen gevoel geeft, is het vooral gecombineerd om het gezellig te hebben, een houding te geven (stoer zijn) en een sigaret bij de koffie.

Gewenning en gewoonte

Een heel groot stuk gewenning en gewoonten dus. Na elke trek van een sigaret, heeft de nicotine slechts 7 seconden nodig om effect in de hersenen te hebben. Het zorgt voor een energiek en ontspannen gevoel.

Fysiologische verslaving

Naast een psychologische verslaving hebben we de fysiologische verslaving. Een verslaving welke het lichaam chronisch nodig heeft en bij het stoppen van de verslaving, ontstaan er flinke fysieke en negatieve bijwerkingen. Een verslaving aan drugs, alcohol, medicijnen bijvoorbeeld. Om hiervan af te komen heb je hulp nodig. Bij een fysiologische verslaving draait het om processen op celniveau of moleculair niveau. De verslaving begint in de hersenen.

Hoe het werkt in de hersenen

Zenuwcellen in de grote hersenen hebben enorme uitlopers. Communicatie wordt hier doorgegeven met elektrische signalen. Deze zorgen ervoor dat er chemische stoffen worden gemaakt: de neurotransmitters. Endorfines en dopamine zijn onder andere neurotransmitters. Dopamine is een neurotransmitter welke zorgt voor positieve emoties en een verandering in de fysiologie van het lichaam. De hartslag en bloeddruk gaan omhoog en we onthouden deze ervaring. Het fijne gevoel wat dit geeft wordt gelinkt met de smartphone. Dit geeft een fijn gevoel! Alleen het grote nadeel is, net als bij drugsgebruik, dat je hersenen er minder gevoelig voor worden. De dopamine aanmaak wordt kleiner. Gewenning treedt op en je moet steeds vaker je smartphone checken om dat fijne gevoel terug te krijgen. En zo is 66% van onze Nederlandse bevolking nomofaan geworden. Nomofaan of ook wel infobesitas genoemd. Ook endorfine is een stof die door het lichaam wordt aangemaakt en ons een fijn gevoel bezorgt. Een gevoel dat je vast wil houden en het elke keer dus opzoekt door je smartphone te checken. Ander middelen die endorfines aan maken zijn
  • sporten
  • lachen
  • voedsel met suiker en vetten (chocola)
  • meditatie
  • seks

Nomofobie een fysiologische verklaring?

Nomofobie lijkt dus een psychologische verslaving. Een vertrouwd dagritme, een gewenning. Iets waar je gemakkelijk mee kunt stoppen. Maar is dat wel zo? Onderzoeken van de Amerikaanse wetenschapper Henry Lai wijzen uit dat er bij telefoonverslaafden ook een mechanisme gaat werken dat vergelijkbaar is met de werking van opiaten, alcohol en medicijnverslaving. De biologische basis van deze verslaving, het verhogen van endorfines, gebeurt ook door de straling van het smartphone gebruik! Een ander onderzoek van hoogleraar fysiologie W. Ross Adey, wijst uit dat de koppeling van neurotransmitters GABAC (aminoboterzuur) welke juist remmende neurotransmitters zijn, gevoelig zijn voor gepulste straling van mobiel en smartphone.

Meer onderzoek gewenst

De onderzoekers wijzen erop dat onderzoeken naar nadelige gevolgen van de draadloze communicatie, schaars zijn. Het hangt van vele factoren af. Factoren als
  • nieuwheid van dit maatschappelijk fenomeen
  • grote complexiteit
  • intensiviteit en gebruiksfrequentie
  • beschikbaarheid donaties voor onderzoek
  • opdrachtgever

Kijk bij een onderzoek altijd wie de opdrachtgever is. Is het een belanghebbende? In dit geval: een telecomprovider? Belanghebbenden willen namelijk een onderzoek, welke ten na dele uitvalt nog weleens veranderen.

Hoe dit afloopt?

De hulpverleende instanties treffen al voorbereidingen om alle telefoonverslaafden op te vangen. Verslaafde mensen kosten onze economie veel geld. Maar wie is de schuldige? Niet de verslaafde in dit geval, want die is niet goed voorgelicht. De telecomproviders? Die hebben zich al ingedekt voor eventuele schadeclaims. De overheid? Die hebben de burger niet voorgelicht en dom gehouden. Die hebben verzuimd om het voorzorgsprincipe in werking te laten treden. Pas invoeren van nieuwe technologieën wanneer echt blijkt dat het onschadelijk is. Maar van onze overheid kunnen we niet veel verwachten dus om van de nomofobie af te komen, moeten we dit zelf betalen.

Wees gewoon zorgvuldig met alle draadloze technieken. Begrijp je tiener en leg uit! Maak goede afspraken over smartphone gebruik. Allereerst nooit meenemen naar de slaapkamer! Ook heel essentieel: geef zelf het goede voorbeeld als ouders.

Lees verder

© 2013 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verslaafd aan sigarettenVerslaafd aan sigarettenSigarettenverslaving is een vorm van drugsverslaving. In sigaretten zit immers nicotine. Nicotine is een soort drugs. Ve…
Verslaafd zijn: welke soorten verslaving zijn er?Verslaafd zijn: welke soorten verslaving zijn er?Verslaafd zijn komt neer op de afhankelijkheid van een product of een middel waardoor je normale dagelijkse functioneren…
Help, mijn kind is verslaafd aan drugsHelp, mijn kind is verslaafd aan drugsAls ouders van een verslaafd kind staat u vaak machteloos. U wilt uw kind helpen, maar hoe? In veel gevallen moet u het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Janeb13, Pixabay
  • http://mijnkindonline.nl/publicaties/onderzoeksrapporten/hey-whats-app
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Nederland/2615/spaanse_kinderen_opgenomen_voor_gsm-verslaving_hln.be
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/4694/laat_de_wetenschap_spreken_(3)._neurofysiologische_mechanismen._een_spaanse_studie_uit_2007.?printen=1
  • http://www.sonneveltopleidingen.nl/artikel/fysiologie-van-verslaving

Reageer op het artikel "Verslaafd aan je smartphone heet nomofobie"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Verslaving
Special: Draadloos
Medische informatie…
Schrijf mee!