InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Afkicken van slaappillen en kalmeringsmiddelen kan online!

Afkicken van slaappillen en kalmeringsmiddelen kan online!

Afkicken van slaappillen en kalmeringsmiddelen kan online! Antidepressiva (medicijnen tegen depressies) worden nogal eens te kort geslikt. Bij slaap- en kalmeringsmiddelen daarentegen, bestaat het risico van verslaving, en daarom gebruiken we ze dikwijls vaker dan goed voor ons is. Kunt ook u zonder slaappil niet meer slapen of slikt u nog steeds kalmeringsmiddelen om u rustig te voelen, terwijl u eigenlijk liever wil stoppen of minderen? Dan kunt u nu via een online behandeling uw gebruik, onder begeleiding, afbouwen. Velen hebben daarbij al baat gehad.

Verslavend

Benzodiazepines, oftewel slaap- en kalmeringsmiddelen, hebben bij dagelijks gebruik een verslavende werking. Slaappillen zelfs al na twee weken. Bij kalmeringsmiddelen treedt het verslavend effect pas op na acht weken gebruik. Dat is de reden dat artsen slaapmiddelen slechts voor veertien dagen mogen voorschrijven en kalmeringsmiddelen dus voor maximaal acht weken. Dat neemt niet weg dat heel wat mensen dergelijke pillen veel langer slikken dan aanvaardbaar is, en dat geeft bepaalde risico's.

Effecten van te lang gebruik

Hoewel het niet altijd duidelijk merkbaar is, tasten kalmerings- en slaapmiddelen het concentratievermogen en ook het geheugen aan. Tevens is de kans op vallen en daardoor botbreuken veel groter. Dat heeft ermee te maken dat benzodiazepines een verslappend effect op de spieren hebben. Wie moeite heeft om met het gebruik van de middelen te stoppen, dus wil afkicken, kan in elke regio of grotere gemeente aankloppen bij instellingen op gebied van verslavingszorg. Het is zelfs mogelijk om via internet af te kicken van slaap- en kalmeringsmiddelen.

Tips om te stoppen met kalmerings- of slaapmiddelen

  • Via het hulpprogramma benzodebaas.nl kun je online steun en hulp vinden, en van je verslaving afraken. Maar liefst 65% van de personen die het programma bezoeken kunnen na vier maanden zonder de verslavende pillen leven.
  • Teneinde heftige ontwenningsverschijnselen te voorkomen kun je beter niet acuut stoppen. Onder begeleiding afbouwen geeft minder, of zelf in het geheel geen, ontwenningsverschijnselen.
  • Leer angst of slapeloosheid te hanteren. Via tips tegen het piekeren, slaaptechnieken en ontspanningsoefeningen kun je aanwennen hier beter mee om te gaan.
  • Vaak zijn psychische problemen de diepere oorzaak dat ooit begonnen is aan het gebruik van slaap- of kalmeringspillen. Zoek hulp om dergelijke psychische problemen onder controle te krijgen.

Doorgaan of stoppen met antidepressiva

  • De vraag is allereerst of de middelen (nog steeds) nodig zijn. Overleg daarom met psychiater of huisarts of je de antidepressiva nog wel steeds nodig hebt, of dat het tijd wordt het gebruik ervan te gaan afbouwen, zo nodig in combinatie met psychologische training.
  • Denk tevens aan cognitieve gedragstherapie en breng de mogelijkheid bij de behandelaar ter sprake. Cognitieve gedragstherapie is er namelijk op gericht om negatieve denkpatronen te herkennen en te veranderen. En het beschermt tegen een eventuele terugval.
  • Als je overweegt om de antidepressiva te gaan afbouwen doe dit dan onder medische en psychische begeleiding. Er kunnen namelijk onttrekkingsverschijnselen optreden die lijken op de symptomen van een depressie.

Alarm

De Stichting Farmaceutische Kengetallen liet onlangs weten dat In het jaar 2012 in Nederland 1,6 miljoen personen minstens één keer een benzodiazepine via de apotheek betrokken. Vermoedelijk een kwart tot een derde van hen gebruikt het middel chronisch. Dat zijn dus minstens 400.000 mensen. Een alarmerend aantal.
Gerelateerde artikelen
Dosering van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)Dosering van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)De dosering van benzodiazepines, ook wel kalmeringsmiddelen genoemd, is afhankelijk van onder meer de snelheid van de we…
Verslaving en misbruik van geneesmiddelenHet komt steeds vaker voor dat een patiënt verslaafd raakt aan medicijnen. Vaak gaat het om pijnstillers en/of slaapmidd…
Temazepam (kalmeringsmiddel)Temazepam (kalmeringsmiddel)Temazepam is een zogenaamde benzodiazepine, een kalmeringsmiddel. Het kalmeringsmiddel temazepam kan door de arts voorge…
Indicaties van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)Indicaties van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)Benzodiazepines, ook wel kalmeringsmiddelen genoemd, worden met name gebruikt in de behandeling van angstklachten. Deze…
Slaapmiddelen kunnen verslavend werken!Slaapmiddelen kunnen verslavend werken!Volgens onderzoek is gebleken dat slaapmiddelen niet zo onschuldig zijn als men denkt. Het gebruik van slaapmiddelen is…
Bronnen en referenties
  • Plus geld+gezondheid+geluk jan 2014.
  • Benzodebaas.nl (28-12-2017)

Reageer op het artikel "Afkicken van slaappillen en kalmeringsmiddelen kan online!"

Reactie

Inge, 16-01-2014 09:41 #1
Bestaan er zorginstellingen die je van langdurig (20 jaar!) gebruik van temazapam kunnen helpen met afbouwen? Reactie infoteur, 16-01-2014
Op deze vraag weet men hier ongetwijfeld antwoord;

http://forum.benzodebaas.nl/

Succes

Infoteur: Robbie
Laatste update: 30-12-2017
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!