InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Goedkoop sigaretten roken

Goedkoop sigaretten roken

Stoppen met roken is natuurlijk het allerbeste wat je kunt doen, maar helaas lukt dit lang niet iedereen. Als je nog steeds noodgedwongen rookt, is dat een behoorlijk dure verslaving. Het goedkoopste pakje sigaretten kost nog steeds 5,70 euro voor 19 stuks. Er zijn manieren om veel goedkoper te kunnen roken.

Sigaretten roken

Voor veel mensen, en vooral voor diegene die al heel wat jaren roken, is het niet zo makkelijk om te stoppen. Roken is zo verweven met bijna alle situaties en handelingen die je op een dag doet, dat het heel moeilijk is om deze gewoonten te doorbreken. Helaas is roken, behalve een aanslag op je gezondheid, ook een forse aanslag op je portemonnee. Voor een goedkoop pakje sigaretten van 19 stuks, betaal je minstens 5,70 euro. En als je een bekend merk wilt hebben, kost dit nog een aantal euro's meer. Een gemiddelde roker rookt één pakje sigaretten per dag, dus dit is maandelijks een forse uitgave.

Shag roken

Een pakje shag is net zo duur als een pakje sigaretten, alleen haal je uit een pakje shag gemiddeld twee keer zoveel rokertjes als uit één pakje sigaretten. Shag roken kost dus ongeveer de helft van sigaretten roken. Als je shag wilt roken zul je moeten leren om een "shaggie" te draaien, en dat vereist wel de nodige oefening. Als je een te strak gerold "shaggie" hebt gemaakt, kun je daar aan trekken wat je wil, maar dan komt er geen rook uit. Een te los gerold "shaggie" valt uit elkaar als je het roken wil, met het risico dat het brandende gedeelte op je schoot valt, of een gat in je vloerbedekking maakt. Ook is het voor een fervent sigarettenroker niet makkelijk om te wennen aan het roken van shag.

Zelf sigaretten maken

Zoals in bijna alle gevallen, waar het lijkt alsof er twee opties zijn, is er altijd een derde mogelijkheid. Voor wat betreft het roken van dure sigaretten, of het roken van shag, is er ook een derde optie. Je kunt ervoor kiezen om zelf je sigaretten te gaan maken! Ook dit vraagt enige oefening in het begin, maar is minder moeilijk dan het draaien van een "shaggie". Als je zelf je sigaretten maakt, kost een sigaret je omgerekend 10 cent. Zo zou een pakje van 19 zelfgemaakte sigaretten dus 1,90 euro kosten. De sigaretten die je zelf maakt doen qua smaak, en rookgenot, zeker niet onder voor de sigaretten die je koopt in de winkel. Als je je zelfgemaakte sigaretten in een leeg doosje gekochte sigaretten doet, zal niemand zien dat je ze zelf hebt gemaakt.

Wat heb je er voor nodig?

Als je je eigen sigaretten wilt gaan maken, moet je een aantal zaken aanschaffen. Om te beginnen moet je een apparaatje aanschaffen waar je een lege sigarettenhuls aan plaatst, en waarmee je de huls kunt vullen met shag. De apparaatjes zijn in verschillende uitvoeringen toe koop, en variëren in prijs tussen 12,50 euro en 25,00 euro. De duurdere uitvoeringen zijn niet per definitie beter dan de goedkopere. Naast het apparaatje moet je een doos sigarettenhulzen aanschaffen, en natuurlijk een pakje shag. Je kunt bijna iedere soort shag gebruiken om je eigen sigaretten te maken, maar de meest gangbare keuze is een halfzware shag. Door het opvolgen van de gebruiksaanwijzing bij je sigarettenstopper kun je heel snel genieten van je zelfgemaakte, goedkope sigaret.
© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Risico's en nadelen van de e-sigaretRisico's en nadelen van de e-sigaretDe e-sigaret: duizenden mensen in Nederland maken er gebruik van. De meeste mensen roken de e-sigaret omdat het een stuk…
Extra stimulans om te stoppen met rokenEr zijn twee momenten waarop er meer mensen proberen om te stoppen met roken, namelijk per één januari en vanaf het mome…

Reageer op het artikel "Goedkoop sigaretten roken"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 04-03-2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!