InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder roken

De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder roken

De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder roken Tot nu toe werd aangenomen dat de E-sigaret of elektronische sigaret een goed hulpmiddel zou kunnen zijn bij het minder gaan roken of stoppen met roken van reguliere sigaretten. De E-sigaret wordt zelfs gepromoot als een goed rook-stop middel. Hoewel dit op korte termijn wellicht zo is, blijkt uit een recent onderzoek dat dit op lange termijn niet het geval is.

E-sigaret

De E-sigaret, elektronische sigaret of shisha pen is een apparaat waarmee de gebruiker de rookervaring beleeft zonder hierbij een deel van de schadelijke stoffen van reguliere sigaretten binnen te krijgen. De sigaret bestaat uit een cartridge, waarin E-vloeistof (voornamelijk nicotine en smaakstoffen) zit, een verstuiver (atomizer) en een batterij. De vloeistof is in verschillende smaken en nicotinehoeveelheden verkrijgbaar. Tot nu toe werd aangenomen dat de E-sigaret zou kunnen bijdragen bij pogingen om te stoppen met roken of om het roken te verminderen.

Gebruik van E-sigaret leidt niet tot minder sigaretten gebruik

Uit onderzoek van het gerenommeerde medische tijdschrift JAMA gepubliceerd in maart 2014 is gebleken dat het gebruik van de E-sigaret een jaar na begin van het gebruik helemaal niet leidt tot meer mensen die gestopt zijn met het gebruik van reguliere sigaretten of tot vermindering van het aantal reguliere sigaretten.

Studie

De onderzoekers trokken deze conclusie nadat ze gegevens van 949 rokers onderzochten. Een deel van deze rokers, 88 om precies te zijn, gebruikten bij aanvang van de studie E-sigaretten. Deze rokers hebben zelf bijgehouden hoeveel, en welk type (E-sigaret of gewone sigaret) ze rookten. Aan de hand van deze gegevens probeerden de onderzoekers uit te vinden of het gebruik van de E-sigaret een jaar later had geleid tot meer mensen die zijn gestopt met het gebruik van reguliere sigaretten of tot minder gebruik van reguliere sigaretten.

Resultaten

De onderzoekers zagen dat de E-sigaret vaker gebruikt werd door vrouwen, jong volwassenen en lager opgeleide personen. Ze ontdekten dat het gebruik van de E-sigaret bij aanvang van de studie niet in verband stond met het gestopt zijn met roken van reguliere sigaretten of een vermindering in het aantal dagelijkse sigaretten, een jaar later. Natuurlijk moet hierbij in het achterhoofd gehouden worden dat het aantal gebruikers van de E-sigaret in deze studie niet zo groot was (<10% van de totale onderzoekspopulatie), maar de resultaten spraken voor zich.

Verbied promoten E-sigaret als hulpmiddel bij stoppen met roken

Aan de hand van de door hen gevonden resultaten roepen de onderzoekers op om reclame voor de E-sigaret waarbij deze gepromoot wordt als hulpmiddel bij het stoppen met roken te verbieden. In ieder geval totdat ander onderzoek hard kan maken dat dit daadwerkelijk het geval is.

Lees verder

© 2014 - 2019 Marrie123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De waarheid van de waterpijpDe waterpijp is een apparaat dat veel geruchten met zich meebrengt. Zo zou een waterpijp vaak drugs bevatten en zou het…
Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?We kennen de waterpijp vooral van vakantielanden als Turkije of Egypte, maar in de eenentwintigste eeuw is deze vorm van…
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
Shisha-pen - de e-sigaret als rokend snoepjeShisha-pen - de e-sigaret als rokend snoepjeDe shisha-pen lijkt op een sigaret of op een balpen, maar het is eigenlijk een snoepje dat je kunt roken. De shisha-pen…
Bronnen en referenties
  • http://www.esigaret.com/technische-informatie-e-sigaret.php
  • http://media.jamanetwork.com/news-item/e-cigarettes-not-associated-with-more-smokers-quitting-reduced-consumption/

Reageer op het artikel "De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder roken"

Reacties

Vapegirl, 02-11-2017 19:13 #3
Complete onzin. Ik ben in 2014 gestopt met roken. Ik was een jarenlange verwoed rookster. Ooit pleisters, dure tabletjes enz geprobeerd, geen resultaat. Overgestapt op de E sigaret, inmiddels afgebouwd nicotine nu 3 Mg, voel mij stukken gezonder, frissere huid, gezicht, herboren. Ren met gemak trappen op en af, reukvermogen terug. Geen vieze rook kleding, geen mist rooklucht in huis.

E sigaret is waterdamp wat je uitblaast. En 95% gezonder als een normale sigaret. Inmiddels behoorlijk gevorderd, ik noem het dampen, tevreden met goeie Mod (reserve in de la) met verwisselbare oplaadbare batterijen. Maak inmiddels mijn eigen E liquid met Aroma smaakjes.

Kostenplaatje per maand met coins 26 euro, per jaar met coins, base aroma en 1 batterij 394 euro. Kostenplaatje toen ik nog voornamelijk Shag rookte per maand ongeveer 75 euro, is per jaar 900 euro. Reken maar uit, op jaarbasis de besparing 506 Euro bij mij dan omdat ik zelf mijn E liquid maak. Bij iedereen anders uiteraard. Plus je gezondheid verbetert echt aanzienlijk!
Kan het iedereen aanraden!

Probeer het maar eens. Ieder zijn eigen keus, roken uiteraard. Ik ben superblij in ieder geval. En vooral lees er veel over. Er staat zat op internet.

Temmerman Jos, 06-06-2016 01:37 #2
Allemaal nogal zever vind ik. Zelf 37 jaar gerookt, en dan nog zware roltabak. Alles geprobeerd om te stoppen, champix pillen, pleisters en noem maar op, en niets hielp. Met de E-Sigaret begonnen, en al na 3 dagen voorgoed van het roken af nu al 6maand, net zoals een paar vrienden.

Wvd, 14-10-2014 11:01 #1
"roepen de onderzoekers op om reclame voor de E-sigaret waarbij deze gepromoot wordt als hulpmiddel bij het stoppen met roken te verbieden"

Ach, er is al zoveel verboden + dansen die 'onderzoekers' toevallig naar de pijpen van de tabaksindustrie of de regering (taxen)?

Ik denk dat elektrisch roken weldegelijk een hulpmiddel is om geleidelijk te te stoppen met roken voor wie voldoende gemotiveerd is. Of om 'anders' te roken.
Enige voorwaarde: geen pakjes (klassieke) sigaretten meer kopen en dat volhouden.

De e-sig is absoluut niet hetzelfde als de gewone sigaret, maar de handeling van het dampen of het roken is wel quasi gelijk. In diie zin helpt het dampen wel degelijk om over te schakelen van klassiek op elektronisch.

Daarnaast kan dampen, zelfs met 0.00 mg nicotine, een leuke verstrooiing zijn doorheen de dagelijkse sleur. De vloeistoffen moeten wel veilig en voldoende smaakvol zijn.

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 25-03-2014
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!