InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > E-sigaret, wel of niet schadelijk?

E-sigaret, wel of niet schadelijk?

De Chinees die de e-sigaret heeft uitgevonden, kan rekenen op een steeds grotere populariteit van de e-sigaret. Maar wat heb je nou eigenlijk in je mond? Een goed alternatief voor rokers of een kankerverwekkend stukje gereedschap? Hoe gevaarlijk is de e-sigaret? Is het schadelijk voor je omgeving en is hij eigenlijk wel legaal?

Wat zit er in?

De e-sigaret verbrandt geen tabak, maar verdampt een vloeistof, die in de meeste gevallen nicotine bevat. Daarbij kun je dan kiezen tussen verschillende hoeveelheden tussen 0 en ongeveer 24 milligram per flesje. Het hoofdbestanddeel is meestal propyleenglycol, wat voor het dampeffect zorgt. Dit is dezelfde stof die ook wel gebruikt wordt in de machines die de 'mist' in discotheken veroorzaakt. Vaak wordt er aan de vloeistof ook een smaakje, zoals bijvoorbeeld menthol of vanille, toegevoegd. Je kunt de sigaret zelf vullen, dus je hebt talloze mogelijkheden om uit te proberen.

Hoe schadelijk is het nou?

De meeste verklaringen over de e-sigaret berusten op drie toxicologische onderzoeken, met weer drie verschillende uitkomsten. Daarbij kwam het oordeel van de Amerikaanse gezondheidsinstelling het meest negatief uit de bus. In de e-sigaret vond zij zowel de giftige stof di-ethyleenglycol en nitrosamine, die beiden kankerverwekkend zijn. Verder vonden zij nog enkele stoffen, die niet uitsluiten dat ze schadelijk voor de gezondheid zijn. Een ander onderzoek komt uit Nieuw-Zeeland en is gedaan in opdracht van een fabrikant van e-sigaretten. De onderzoekers vonden ook nitrosamine en kankerverwekkende aromatische koolwaterstoffen in de sigaret. Ze vonden echter wel dat de e-sigaret beduidend minder slecht voor de gezondheid was dan de 'echte' sigaret. De schrijvers van het derde onderzoek, uit Griekenland, vonden dat er nog te weinig bekend was om definitieve uitspraken te doen. Longartsen spreken wel hun bezorgdheid uit over de propyleenglycol. Het middel zou de luchtwegen kunnen irriteren, maar wat er bij langdurig gebruik gebeurt, is nog onduidelijk.

Is de e-sigaret gevaarlijk voor meerokers?

Aangezien nog niet duidelijk is hoe schadelijk het elektronische dampen voor de consument is, is het gevaar voor meerokers nog moeilijker in te schatten. Hierbij hangt het af van de hoeveelheid stoffen in de damp die af wordt gegeven en verspreid wordt. Het is wel zo, dat de damp alleen vrij komt als er op de knop van de e-sigaret gedrukt wordt. Alleen hetgeen de damper uitademt, komt in de omgeving terecht. En dat schijnt in veel gevallen minder schadelijke stoffen te bevatten dan de normale sigarettenrook. Uit onderzoek werd vastgesteld dat de organische verbindingen, afkomstig van de e-sigaret en in de omgeving uitgeblazen, minder is als die van de sigarettenrook. De hoeveelheid propyleenglycol is echter bij de e-sigaret hoger. Een ander verschil zijn de minuscule deeltjes in de rook. Bij de e-sigaret lossen die deeltjes uiteindelijk in de lucht op. De gewone sigarettenrook bevat daarentegen vaste stoffen, die ook zo in de lucht verblijven of zich in de omgeving vast zetten (rookaanslag). De e-sigaret mag in Nederland nog gewoon gebruikt worden.

Helpt de e-sigaret bij stoppen met roken?

Er zijn onderzoekers, die beweren dat de e-sigaret heel goed gebruikt kan worden om te stoppen met roken. Wetenschappers uit Berkely en Boston prijzen e-sigaretten aan als veelbelovend middel om van het roken af te komen. Anders dan bij de nicotinekauwgom biedt de e-sigaret niet alleen de nicotine, die het lichaam vraagt, maar ook de gedraging die erbij hoort, zorgt ervoor dat de mentaal rustiger wordt. In het vakblad Lancet is in 2013 een studie gepubliceerd, waarin gesteld wordt dat de e-sigaret en de nicotinepleister gelijk op gaan, beiden hebben maar een matig succes. Met de nicotinepleister lukt het 5,8% van de rokers te stoppen en met de e-sigaret is dat 7,3%. Een derde groep kreeg nicotinevrije vloeistof in de e-sigaret en van die groep stopte 4,1% met roken. Diverse wetenschappers zien een risico voor de ontwikkeling van een verslaving aan de e-sigaret. Het is ook mogelijk dat rokers de e-sigaret als gewone sigaret gebruiken, om zo de rookverboden te omzeilen en hun verslaving voort te kunnen zetten.
© 2014 - 2019 Nadasha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "E-sigaret, wel of niet schadelijk?"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 24-04-2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!