InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcohol en drugs: het beroven van je vrijheid

Alcohol en drugs: het beroven van je vrijheid

Alcohol en drugs: het beroven van je vrijheid Als de mens vrij is neigt hij vaak tot het open trekken van een fles alcohol. Is dat vrijheid vieren of ben je dan juist gevangen in escapistisch gedrag? Hetzelfde geldt voor het roken van joints of gebruiken van andere drugs. Als we dit doen dan zeggen we tegen ons zelf dat we vrijheid vieren. Waarom is dit eigenlijk onjuist? Het indelen van vrije tijd door alcohol te drinken en dit een feest noemen is in feite verdraaiing van de werkelijkheid. We creëren een schijn van blijheid die van zeer tijdelijke aard is. In feite houden we ons zelf gevangen en maken we het moeilijker om los te komen van materiële genoegens. Alcohol en drugs beletten de mens om de ware vrijheid des levens te ontdekken. Vrijheid betekent ook vrij te zijn van de drang naar escapisme, de drang naar het vluchten voor de werkelijkheid. In feite is het gebruik van alcohol en andere drugs vluchten voor de werkelijke vrijheid in het leven.
Clown met alcohol / Bron: George Cruikshank, Wikimedia Commons (Publiek domein)Clown met alcohol / Bron: George Cruikshank, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Gewoontedieren

Mensen gedragen zich naar gewoonten. We worden in feite geleefd door onze gewoonten. Daar is in veel gevallen niets ernstigs aan. Als we gewoon zijn te douchen, het huis op te ruimen en te ontbijten, heeft dat allerlei gezonde consequenties. Het wordt echter anders als we gewoon zijn om drugs te gebruiken of alcohol te drinken. Velen trekken een pilsje open na het werk of schenken een whisky´tje in na een zware dag. Anderen verdrijven een stressvolle werkdag door het roken van hasj of wiet. Ten eerste moet het voor iedereen overduidelijk zijn dat de overgang van een gewoontegebruiker naar een verslaafde slechts vrij klein is. In Nederland wonen een miljoen alcoholisten die vele problemen met zich mee dragen naar aanleiding van hun verslaving. Zij zijn allemaal begonnen als gewoontedrinker.

Vermoeid

Alcohol maakt je sneller vermoeid. Je doet minder als je alcohol drinkt. Dat geldt niet alleen tijdens het drinken zelf, maar ook een dag later. Vaak ben je uitgeput na een avondje alcohol drinken. Je hoeft zelfs niet veel te drinken. Het drinken van één of twee flesjes bier kan de ochtend al een stuk moeilijker maken. Je voelt je verdoofd en slaperig. Met alcohol op leef je tijdelijk in een povere schijn dat je over veel energie beschikt. De chemische stof alcohol lijkt sterk op suiker. Zowel suiker als alcohol zijn verslavend. Als je suiker eet dan ben je ook even een uurtje iets actiever, maar daarna stort je activiteit helemaal ineens en vraagt het lichaam om meer suiker. Ook suiker is een drug.

Gezelligheid volgens sommigen / Bron: Russell Lee, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gezelligheid volgens sommigen / Bron: Russell Lee, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Schijnwerkelijkheid

Alcohol is een chemische stof waarnaar je lichaam steeds weer om vraagt. Je kunt wel denken dat drie glazen wijn per dag drinken niks voorstelt, maar toch zit je bij zulk gedrag gevangen in een levenssituatie, een denkbeeld. Je hebt een schijnwerkelijkheid van vrijheid om je heen gecreëerd. Je zegt tegen jezelf dat je een glaasje alcohol hebt verdiend, om je eigen gedrag te legitimeren. Maar eigenlijk weet je heel goed dat je door deze gewoonte, vele andere zaken moet laten. Alles waar je een beetje over moet nadenken laat je liggen als je alcohol hebt gebruikt, omdat je weet dat er de kans bestaat dat je het verkeerd doet.

Je geld weggooien is jezelf beroven

Joints roken werkt qua afhankelijkheidsmechanisme iets anders. Je bent eerder verslaafd aan de tabak dan aan de hasj of wiet. Maar het principe van het dagelijks erop terug keren is hetzelfde, alleen kost het iets meer geld. Je merkt pas hoe verslavend joints roken is als je wilt stoppen met blowen. Dat geldt nog sterker voor alcohol en overige drugs. In vrijwel alle gevallen blijft drinken of drugs gebruiken niet tot één vorm beperkt. Een drinker rookt graag, waardoor hij zich nog meer financiële vrijheidsberovingen oplegt. Deze materiële vorm van vrijheidsberoving is misschien niet de meest ernstigste, Maar je moet maar eens uitrekenen hoeveel dagen je in de maand werkt om je drink-, rook- en drugsconsumptie te bekostigen. De meeste gebruikers zullen al snel op enkele honderden euro´s per maand uitkomen; een groot deel van hun inkomen.

Manieren van vrijheidsberoving

In principe kun je meerdere vormen van vrijheidsberoving onderscheiden.
  1. De materiële vrijheidsberoving. Stel dat je dagelijks een fles wijn opdrinkt. Dat kost laten we zeggen vijf euro per dag. Dat is 150 euro per maand of 1800 euro per jaar. Je doet je elk jaar een leuke vakantie tekort, zelfs als je slechts weinig drinkt. Je bent bij een normaal inkomen drie dagen aan het werk om alcohol te drinken. Velen laten het niet bij vijf euro per dag want op terrasjes en in uitgaansgelegenheden drink je al snel voor meer geld op.
  2. De geestelijke vrijheidsberoving. Het gebruik van alcohol verdooft je bewustzijn. Een deel van je bewustzijn maak je niet meer mee. Daarom leef je niet meer ten volle onder invloed van alcohol. Je maakt een deel van de werkelijkheid niet meer mee. Hierdoor leef je in een schijnwereld. Zelfs één glaasje bouwt deze schijnwereld op. De schijn wordt groter naarmate je meer drinkt.
  3. De lichamelijke vrijheidsberoving. De conditie gaat achteruit door alcoholgebruik. Je pleegt roofbouw op je eigen lichaam. Hierdoor ben je tot minder in staat. Je berooft jezelf van een actief leven. Uiteraard zijn mensen hier zich bewust van. Soms gaan dronken mensen juist hun huis opruimen of schoonmaken om zichzelf het gevoel te geven dat ze iets nuttigs doen. Dat zijn simpele werkjes; meer moeilijke karweien zoals een brief of email schrijven levert treurige resultaten op. Alcohol drinken kan op den duur leiden tot allerlei ziekten, met name omdat de lever slechter functioneert en er meer gifstoffen worden opgebouwd.
  4. De beroving van je vrije tijd. Het kost tijd om alcohol te drinken. Je berooft jezelf van vrije tijd. In een tijd dat je interessante dingen had kunnen doen zoals een goed gesprek aanknopen, een museum bezoeken, een boswandeling maken, een leerzaam boek lezen, kennis en inzichten opdoen, etcetera is de gewoontedrinker of alcoholist bezig met zijn schijnbare noodzakelijke consumpties op te maken. Wie het invullen van vrijheid met alcohol oplost maakt juist een gevangenis voor zichzelf waarin hij of
    Een joint roken is eveneens jezelf van vrijheid beroven. / Bron: Psychonaught, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een joint roken is eveneens jezelf van vrijheid beroven. / Bron: Psychonaught, Wikimedia Commons (Publiek domein)
    zij zich minder ontplooit, minder capaciteiten worden aangewend en het sociale contact verminderd wordt of beperkt blijft tot mededrinkers.

De vrijheid om jezelf van vrijheid te beroven

Natuurlijk heeft iedereen de vrijheid om te doen wat hij of zij wilt. Het zou goed zijn als drugs net als alcohol wat tenslotte ook een harddrug is, gelegaliseerd worden. We weten namelijk allemaal dat als iets verboden is de aantrekkelijkheid toeneemt. Vrijheid is een hoog goed waar we te weinig van hebben. Het moeten werken voor geld is ook vrijheidsberoving. Maar je moet beseffen dat als je jouw kostbare vrijheid gebruikt om alcohol of drugs tot je te nemen je aan persoonlijke vrijheidsberoving doet. Evengoed: iedereen heeft de vrijheid om zichzelf van vrijheid te beroven.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsGevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsIndien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aang…
De gevaren van drugsDe gevaren van drugsIedereen weet dat drugs niet gezond zijn. Velen weten niet dat drugs heel gevaarlijk kunnen zijn. Maar wat zijn eigenlij…
Zwanger worden, tips voor mannenZwanger worden doe je samen. Tips voor mannen om een goede kwaliteit sperma te leveren kun je in dit artikel lezen. Het…
Leerzame rondleiding in Jameson distilleerderij DublinLeerzame rondleiding in Jameson distilleerderij DublinHeeft u altijd al willen weten hoe whiskey gemaakt wordt? Bent u toevallig in Dublin? Dan kunt u een rondleiding boeken…
Bronnen en referenties
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: George Cruikshank, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Russell Lee, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Psychonaught, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Alcohol en drugs: het beroven van je vrijheid"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-05-2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!