InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Baby's en peuters verslaafd aan de tablet

Baby's en peuters verslaafd aan de tablet

Baby's en peuters verslaafd aan de tablet Onderzoek geeft prijs dat zeer jonge kinderen, al tekenen vertonen dat ze verslaafd zijn aan de smartphone of tablet. De draadloze apparaten kunnen invloed hebben op de concentratie en stemmingen van kinderen. Dat is de conclusie van Dr. Jane O’Connor, senior onderzoeker in het Onderwijs (Early Years) en werkzaam bij de Birmingham City University. Ze verricht onderzoek naar de communicatieve vaardigheden en narratieve psychologie van kinderen.

Jonge kinderen en de digitale wereld

Het is geen vreemd gegeven dat kinderen opgroeien met een smartphone en/of tablet. Daar waar vroeger babyspeeltjes te koop aangeboden werden met vrolijke kleurtjes en beweging om de zintuigen te prikkelen is dit nu de smartphone of tablet. Baby’s van slechts enkele maanden oud kunnen communiceren op een manier die totaal nieuw is voor onderzoekers. Dr. Jane O’Connor merkte op dat het belang van het kind ondergeschikt is aan de gevestigde belangen van technologische bedrijven en softwareproducenten, om de markt te veroveren met touchscreen apparaten en apps. Dat de gezinnen met baby’s en jonge kinderen een doelgroep zijn om d.m.v. slimme marketing, klaar gemaakt te worden met de slogan dat het zo belangrijk is voor de toekomst van het kind om de slimme apparaten te gebruiken.

Technobabies project

Dr. Jane O’Connor startte in 2013 het Technobabies project. Via de media vroeg ze ouders/verzorgers van jonge kind(eren) om zich te melden en mee te doen met het project. Door middel van een vragenlijst aan 300 ouders/verzorgers van baby’s en peuters, verzamelde de projectgroep informatie wat betreft het touchscreen gebruik van de jonge kinderen. Met als doel om te inventariseren hoe dit touchscreengebruik de vaardigheden beïnvloedt. Vaardigheden op gebied als voorbereiding tot lezen, schrijven en rekenen. Met als nevendoel om ouders van jonge kinderen advies, informatie en raad te geven over hoe om te gaan met de nieuwe technologische speeltjes. Geef ik bijvoorbeeld mijn kind een peutertablet of toch maar liever de ‘ouderwetse’ vormendoos?

Resultaat van het onderzoek

Baby’s en peuters vertonen tekenen van verslaving aan smartphones en tablets!
De resultaten wijzen erop dat de draadloze apparaten invloed hebben op de concentratie en stemming (negatief) van het kind welke een tablet gebruikt.

Het resultaat van een ander onderzoek

Uit een onderzoek in 2016 van het Einstein Medical Center in Philadelphia onder 370 ouders blijkt een op de drie baby’s voor de eerste verjaardag al eens een smartphone of tablet gebruikt. Ruim 36 procent van de baby’s heeft in het eerst levensjaar al geswiped en gescrold. 24 procent heeft gebeld met de tablet of smartphone en 12 procent mocht al een videogame spelen. Op tweejarige leeftijd gebruikt 50 procent van de peuters minstens een uur lang de draadloze apparaten.

Nieuwe babytijd

Het slepen en aantikken van plaatjes (touchscreen interfaces) geeft een totaal nieuwe babytijd. Is dit gewenst? Moeten opvoedkundige boeken herschreven worden? Moet de psychologie herschreven worden? Wat doen deze draadloze middelen op het sociale vlak? Of moeten overheden ingrijpen en waarschuwen?

Waarom onderzoek

Het werken met een touchscreen, apps, slepen en aantikken van plaatjes (touchscreen interfaces) geeft een totaal nieuwe en andere babytijd dan een tiental jaren geleden. Het is onbekend terrein op het gebied van fysieke beleving, educatieve ontwikkeling, sociale en psychologische ontwikkeling. Dr. Jane O’Connor merkt een dringende behoefte van ouders op, om een weloverwogen keus te maken om wel of niet het jonge kind bloot te stellen aan de draadloze technieken. Ja, het is mooi en aardig maar wat doet het met het kind? Er zijn anno 2017 al jonge kinderen verslaafd. Jonge kinderen die de tablet gebruiken en last hebben van:
  • stemmingswisselingen;
  • ontroostbaar zijn;
  • driftbuien;
  • oncontroleerbaar gedrag;
  • concentratieverlies;
  • obsessief gedrag naar de tablet toe.

Van het minimale gebruik tot 30 minuten, escaleert het verder tot uren tablet gebruik per dag. In Groot Brittannië zoeken de eerste ouders anno 2017 hulp voor hun dochter bij de psycholoog. Het vierjarige meisje is een van de jongste smartphoneverslaafden.

Wat andere landen al weten

Onze jonge kinderen zijn in de groei. Hun zenuwstelsel en hersenen moeten nog ontwikkelen. Het gevolg van draadloos gebruik is niet bekend voor de lange termijn. Er zijn genoeg buitenlandse onderzoeken die waarschuwen voor het gebruik op de korte termijn. De gevaren zijn te groot. Maar de Nederlandse regering waarschuwt niet en doet ook niets. Dit in tegenstelling tot andere overheden. In
  • Frankrijk heeft het voltallig parlement in 2010, ingestemd met een verbod op mobiele telefoons op basisscholen. Dit vanwege mogelijk gezondheidsgevaren voor kinderen.
  • De Waalse minister van Volksgezondheid Eliane Tillieux pleit voor een verbod op het gebruik van gsm's in het basisonderwijs. De minister haalt aan: ''Wetenschappelijke studies geven aan dat jongeren die veel mobiel bellen ook een hoger risico lopen op gezondheidsproblemen, die te wijten zijn aan de straling.''
  • In India zijn zendmasten nabij scholen op last van de overheid verwijderd.
  • De Amerikaanse regering adviseert dat kinderen jonger dan twee jaar geen draadloze apparaten moeten gebruiken.

Voor alle ouders van (jonge) kinderen

In 2011 heeft de Raad van Europa al haar lidstaten geadviseerd om
  • het onmiddellijk toepassen van het voorzorgsbeginsel (b.v. door het toepassen van het ALARA-principe, inhoudend dat de elektromagnetische straling as low as reasonably achievable dient te zijn)
  • het verlagen van de stralingsbelasting van de bevolking
  • het verlagen van de blootstellingslimieten
  • het voorzorgsbeginsel met name in acht nemen ten aanzien van kwetsbare groepen als jongeren en kinderen
  • het niet toelaten van GSM’s, DECT-telefoons, WIFI/WLAN draadloos internet in klaslokalen en scholen
  • het meer preventief te werk gaan bij het beoordelen van gezondheidsrisico’s.

Wees wijs, laat het kind, kind blijven en geen proefkonijn worden voor nieuwe technieken.

Lees verder

© 2014 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ben ik verslaafd aan internet?Ben ik verslaafd aan internet?Ben ik verslaafd aan internet? Dit is een vraag die artsen de komende decennia steeds vaker zal worden gesteld. Steeds m…
Cafeine in koffieWat is cafeïne en wat gebeurt er als je teveel cafeïne binnen krijgt? Wanneer ben je verslaafd aan cafeïne en hoe kom je…
Internetverslaving: ben ik verslaafd aan Social Media?Nu het steeds makkelijker wordt om overal op internet te kunnen surfen is de verleiding erg groot om dat ook daadwerkeli…
Wat is een Smartphone?Wat is een Smartphone?Een smartphone, letterlijk vertaald een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale telefoonfuncties…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Internationaal/6132/frankrijk_scholen_handhaven_streng_mobieltjesverbod_%7Bom_gezondheidsredenen%7D.
  • http://blogs.bcu.ac.uk/views/2014/01/27/the-technobabies-project-how-do-your-babies-and-toddlers-use-touchscreens/

Reageer op het artikel "Baby's en peuters verslaafd aan de tablet"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 10-09-2018
Subrubriek: Verslaving
Special: Draadloos
Medische informatie…
Schrijf mee!