InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Product om te stoppen met roken: Varenicline

Product om te stoppen met roken: Varenicline

Product om te stoppen met roken: Varenicline Sinds december 2006 is er een produkt op de markt om te stoppen met roken. Varenicline (Merknaam: Champix®) is het eerste van een nieuw klasse geneesmiddel, de selectieve, partiële nicotine-acetylcholine receptor agonisten. Het bindt zich op de nicotinereceptoren in de hersenen en vertoont een dubbele werking. Varenicline is enkel op voorschrift beschikbaar en moet beschouwd worden als een echte rookstopbehandeling onder medisch toezicht.

Nieuw product om te stoppen met roken

Sinds december 2006 is er een produkt op de markt om te stoppen met roken. Varenicline (Merknaam: Champix®) is het eerste van een nieuw klasse geneesmiddel, de selectieve, partiële nicotine-acetylcholine receptor agonisten. Het bindt zich op de nicotinereceptoren in de hersenen en vertoont een dubbele werking. Enerzijds verminderen de drang naar nicotine en de andere symptomen van nicotineontwenning, anderzijds kan dit geneesmiddel het bevredigingsgevoel doen afnemen van iemand die tijdens zijn behandeling een sigaret zou roken.

Behandeling

Varenicline is enkel op voorschrift beschikbaar en moet beschouwd worden als een echte rookstopbehandeling onder medisch toezicht. In twee identiek opgezette studies hadden de patiënten die gedurende 12 weken een behandeling met varenicline kregen (1 mg, tweemaal per dag), bijna vier keer meer kans op een geslaagde rookstop dan personen uit de placebogroep.
De kostprijs van varenicline bedraagt 3,2 euro per dag voor een onderhoudsbehandeling. De patiënt moet een datum vooropstellen waarop hij/zij wil stoppen met roken. De toediening van varenicline moet 1 tot 2 weken voor die datum beginnen. De aanbevolen behandelingsduur bedraagt 12 weken. Aan patiënten die na 12 weken met succes zijn gestopt met roken, kan een extra kuur van 12 weken worden overwogen.
Er zijn geen gegevens beschikbaar over de werkzaamheid van een additionele 12 weken durende behandeling bij patiënten bij wie het niet lukt om tijdens de eerste behandeling te stoppen met roken, of die na de behandeling weer gaan roken. Bij de behandeling voor het stoppen met roken is het risico voor terugval naar het roken verhoogd in de periode direct na het beëindigen van de behandeling. Bij patiënten met een hoog risico tot terugval kan het afbouwen van de dosis worden overwogen.

Contra-indicaties en bijwerkingen

Champix® wordt niet aanbevolen voor het gebruik bij kinderen of adolescenten jonger dan 18 jaar vanwege onvoldoende gegevens over veiligheid en werkzaamheid. Hetzelfde geldt voor zwangere vrouwen.
Het produkt kan duizeligheid en slaperigheid veroorzaken en dus de rijvaardigheid en het vermogen om machines te bedienen beïnvloeden. Patiënten wordt geadviseerd om niet te rijden of complexe machines te bedienen en om andere potentieel gevaarlijke activiteiten te vermijden, tot bekend is of dit geneesmiddel hun vermogen om deze activiteiten uit te oefenen beïnvloedt.
© 2007 - 2019 Hbov, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline)Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline)Circa 28% van de mensen in Nederland rookt. Aangezien roken slecht voor de gezondheid is, proberen veel mensen te stoppe…
Champix om te stoppen met roken, uitlegChampix om te stoppen met roken, uitlegZyban en Champix zijn medicijnen om te stoppen met roken. Stoppen met roken met Champix, hoe gaat dat? Champix (in Ameri…
Stoppen met roken: ChampixStoppen met roken: ChampixRoken is een ware verslaving en het vergt dan ook erg veel van je om te stoppen met roken. Niet alleen het lichamelijke…
Champix en het LifeRewards-programmaChampix en het LifeRewards-programmaChampix is een bekend middel dat je kan helpen met stoppen met roken. Tegenwoordig is er de mogelijkheid om het middel C…

Reageer op het artikel "Product om te stoppen met roken: Varenicline"

Reacties

P. Korpershoek, 01-06-2012 15:13 #3
Hoewel ik nog steeds rook, moet ik zeggen dat Champix bij mij als enige middel geholpen heeft om te stoppen met roken!

Ik heb inmiddels vijf succesvolle stoppogingen gedaan met Champix, elke keer was ik 2 tot 3 maanden 'rookvrij' zonder problemen. Elk ander middel heeft niet geholpen.

Dat ik uiteindelijk teruggevallen ben, heeft vooral te maken met gebrek aan 'discipline'… Hoewel ik het niet als excuus wil gebruiken, zou het gebrek aan discipline te maken kunnen hebben met mijn ADD…

Ik verwacht binnenkort te beginnen met Ritalin/Concerta en hoop dat dit een vergelijkbaar resultaat zal hebben.

Ik rook als een ketter (1, 5 pakje per dag en ik ben afgebouwd van 3 pakjes per dag)… En merk hier ontzettend de gevolgen van: Kortademig, 'verdoofd' en een vies hoestje met grote brokken slijm…

H. van Zutphen, 29-06-2008 23:35 #2
Http://www.ismp.org/docs/vareniclineStudy.asp
Dit zegt genoeg…

Fernand Haesbrouck, 11-11-2007 14:25 #1
Er zijn 4 chemische groepen chemicalien die een perceptie op de realiteit veranderen en een controle op (ook rook-)gedrag doen verliezen. De indolen (LSD), de cannabinoiden(THC), piperidylbenzylaatesters(cocaine, methylfenidaat, mCPP, Trazolan, Champix) en de phenylalkylamines, waarbij Zyban bij de phenylethylamines ( de amfetamines) hoort.
De werking van die vier grote groepen berust op het feit dat het zenuwstelsel op een irreversibele manier wordt aangetast en waardoor in een eerste instantie een op een therapeutisch effect lijkend effect wordt teweeg gebracht, maar waarbij door chronisch gebruik men ook corrigerend antipsychotica moet gaan toedienen of zelfs opnamen in psychiatrische ziekenhuizen vereist zijn.
Van Zyban ( een amfetaminestof) was al bekend dat het een meer dan normaal aantal zelfmoorden veroorzaakte.
Champix daarentegen is heel erg chemisch verwant aan cocaïne en de vraag kan hierbij nu gesteld worden of de voordelen eventueel zullen opwegen tegen de nadelen.
Intussen is bekend dat het aantal chronisch gebruikers van de andere cocaïnestof (Ritalin, Concerta) dat in de psychiatrie is terechtgekomen de laatste vier jaren verzesvoudigd is. Het aantal zelfmoorden ermee worden niet gemeten omdat men ervan uitgaat dat cocaïnetherapieen in de geneeskunde absoluut veilig zijn. Zo zal het nu ook wel zo zijn met Champix, die in tegenstelling tot de Zybandoping geen zelfmoorden zal veroorzaken. Zo wil het althans het bedrijf die deze reclametekst heeft geplaatst.

Ook nog even vermelden dat in een antidepressieve therapie de cocaïnestoffen veruit het beste scoren.
Zie maar de gigantische succesnummers : Ritalin, Concerta, Trazolan.
Die stoffen worden zo veilig gewaand omdat men het werkingsmechanisme als onbekend heeft uitgeroepen, en hoe kan een veilige stof nu zelfmoorden uitlokken of incidenten van zinloos geweld. Niet voor niets is : 'COKE IS GOOD FOR YOU'.
Champix is een vemomde coke, vandaar : absoluut veilig en vooral heel goed.

Infoteur: Hbov
Gepubliceerd: 08-01-2007
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!