InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholeffecten jongeren op de korte en lange termijn

Alcoholeffecten jongeren op de korte en lange termijn

Alcohol is populair onder veel jongeren. het gegeven dat alcohol legaal is (18+). In combinatie met het feit dat alcohol maatschappelijk is ingeburgerd. Zorgde ervoor dat alcohol lange tijd niet als een gevaar voor de samenleving gezien werd. Rond 2000 brak er een maatschappelijk discussie los die de kijk van veel Nederlanders op alcohol en jongeren voorgoed heeft veranderd. Zeker de ouders die zelf alcohol nuttigen, voelden zich voor die tijd vaak moeilijk in staat om een duidelijke positie in te nemen. Toch hebben ouders een grote opvoedtaak op het vlak van leren omgaan met bewustzijnsveranderende middelen.

Alcohol

Alcohol is de meest gebruikte en meest bekende drug ter wereld. Er zijn een aantal soorten alcohol die je kunt onderscheiden: bieren, wijnen, en gedistilleerde dranken(jenever,whisky en cognac). Elke drank heeft een eigen (standaard)glas dat om en nabij 10 gram pure alcohol kan bevatten. Twee glazen bier bevatten dus bijna evenveel alcohol als twee glazen cognac, tenminste als ze in het juiste glas gedronken worden.

Effecten op de korte termijn

Bij matig gebruik zorgt de inname van alcohol voor een gevoel van en ontspanning. Men wordt vrolijker en komt 'in de stemming': men gaat meer durven, voelt zich minder verlegen en gaat meer praten. Ook een bepaalde manier van zorgeloosheid treedt in werking: men trekt zich niet meer aan wat vreemde mensen denken en men doet dingen die ze nuchter nooit zouden doen. Dit kunnen allerlei situaties zijn: je op de dansvloer begeven, flirten met een mooie jongen/meisje, een kameraad bedanken omdat hij je onlangs ergens mee heeft geholpen enzovoorts, Alcohol heeft hier vooral een ontremmende en stimulerende functie waardoor het zelfvertrouwen in grote mate toeneemt. Het reactie-, beoordelings- en coördinatievermogen wordt flink minder bij de inname van een grote hoeveelheid alcohol. Om deze reden gebeuren 's nachts in het verkeer vaak ongelukken. Het gevaarlijke hieraan is dat mensen die onder invloed van alcohol zijn, zelf niet doorhebben dat hun reactie en beoordelingsvermogen slecht is. Waardoor ze denken nog wel te kunnen autorijden of in dergelijke. Bij de inname van een grote hoeveelheid alcohol kan men ook last krijgen van een 'kwade dronk' Het prettige en ontspannen gevoel veranderd dan in agressiviteit, ruzies of neerslachtigheid. Bij de inname van nog meer alcohol treedt er verdoving van de spieren op. Het stuurcentrum die de automatische spierbewegingen regelt is nu helemaal van slag. Er kan zelfs bewusteloosheid optreden.

Effecten op de langere termijn

Langdurig alcoholgebruik leidt binnen zéér korte tijd tot lichamelijke gewenning. Alcoholgebruik is verantwoordelijk voor vele maatschappelijke gezondheidsproblemen. Er kunnen sociale problemen optreden. Dit is iets wat je erg vaak ziekt bij de traditionele alcoholist. Bij jongeren is langdurig alcoholgebruik nog vele maler schadelijker dan alcoholgebruik bij ouderen, vanwege het feit dat de hersenen bij jongeren nog volop in ontwikkeling zijn. Als alcoholisme in een gezin optreedt dan heeft die vaak zijn uitwerking op de hele familie. Alcoholisme is vaak een van de oorzaken van huiselijk geweld. Ook op lichamelijk vlak is alcohol een groot gevaar. Langdurig alcohol gebruik kan ernstige problemen opleveren aan: maag, lever, hart, zenuw, hersenen en spieren. Het 'Korsakov-syndroom' is een bekende ziekte die voorkomt bij alcoholisme, vanwege hersenbeschadiging. Ook geestelijk zijn de gevolgen van langdurig alcoholgebruik zeer ernstig. Afnemend concentratievermogen, agressiviteit, geheugenverlies, angst, hallucinaties zijn enkele veel voorkomende problemen die ontstaan dankzij alcoholisme.

Afhankelijk van de alcohol

Het lichaam en de menselijke fysiek is zeer snel gewend aan alcohol. Er zijn steeds grotere hoeveelheden alcohol noodzakelijk om het prettige effect te bereiken. Tolerantie voor alcohol is zeer schadelijk voor het lichaam, omdat het lichaam steeds grotere hoeveelheden alcohol moet afbreken. Na abrupt stoppen met het drinken van alcohol kunnen er meerdere onthoudingsverschijnselen optreden. Misselijkheid, slapeloosheid en zweten zijn enkele voorbeelden van onthoudingsverschijnselen. Een alcoholist kan het beste onder begeleiding van een dokter stoppen met alcohol inname. Dit is noodzakelijk aangezien de ontwenningsverschijnselen erg 'shocking' kunnen zijn en zelfs levensbedreigende situaties kunnen opleveren. Geestelijk en mentaal krijgt een alcoholist dan zo'n enorme klap te verduren waardoor er zelfs zelfmoordneigingen kunnen voorkomen. De geestelijke toestand is dan erg belabberd en de hunkering naar alcohol wordt heviger en heviger.

Cijfers

Volgens cijfers van Trimbos gepubliceerd in 2013 heeft onderzoek van het CBS aangetoond dat 10% van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder een 'zware drinker' of probleemdrinker is. Dit zijn natuurlijk schokkende cijfers, omdat ongeveer 1 op de 10 mensen een enorm gezondheidsrisico loopt. Nederland telt bijna een half miljoen alcoholverslaafden. Dit is een enorm probleem, dit omdat er een relatief laag percentage verslaafden(7,5%) onder behandeling zijn bij een dokter.
© 2014 - 2019 De-aardbol, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alcoholgebruik door jongerenAlcoholgebruik door jongerenIn de huidige tijd drinken al veel jongeren grote hoeveelheden alcohol. Het komt ook regelmatig voor dat jongeren in hee…
Alcoholcultuur: subcultuur onder jongerenAlcoholcultuur: subcultuur onder jongerenHet is van maatschappelijk belang dat er iets wordt gedaan aan het alcoholgebruik onder jongeren. Alcohol wordt in verho…
Effect alcohol op hersenen jongerenDe hersenen zijn tot na 20e levensjaar in ontwikkeling. Alcohol verstoort deze ontwikkeling en kan een zeer negatief eff…
NIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholNIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholVanaf 1 januari 2014 is het voor jongeren onder 18 verboden om alcohol te kopen of bij zich te hebben. Staatssecretaris…
Hoe kun je minder gaan drinken?Hoe kun je minder gaan drinken?Er wordt altijd gezegd: 'Drink met mate', maar sommige mensen kunnen dat niet meer. Die zijn verslaafd geworden aan dran…
Bronnen en referenties
  • https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/korsakov?gclid=COOx1rS9xcECFazItAodNSIASA bezocht op 24-10-2014
  • http://intervention-nederland.com/kenmerken-van-een-alcoholist/ bezocht op 24-10-2014
  • http://www.optimalegezondheid.com/de-lange-termijn-gevolgen-van-alcohol/ bezocht op 24-10-2014
  • http://www.trimbos.nl/onderwerpen/alcohol-en-drugs/alcohol/alcohol-algemeen/risicos bezocht op 24-10-2014
  • www.trimbos.nl/onderwerpen/alcohol-en-drugs/alcohol/feiten-cijfers-en-trends bezocht op 26-10-2014

Reageer op het artikel "Alcoholeffecten jongeren op de korte en lange termijn"

Infoteur: De-aardbol
Gepubliceerd: 27-10-2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!