InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Risico's en nadelen van de e-sigaret

Risico's en nadelen van de e-sigaret

Risico's en nadelen van de e-sigaret De e-sigaret: duizenden mensen in Nederland maken er gebruik van. De meeste mensen roken de e-sigaret omdat het een stuk gezonder schijnt te zijn dan roken omdat de e-sigaret geen teer bevat. Ook zijn de vullingen voor de e-sigaret een stuk goedkoper dan een pakje sigaretten. De e-sigaret heeft dus zeker voordelen, maar wat zijn de risico's en nadelen van het roken van deze tabaksvervanger?

Onduidelijkheid op de lange termijn

Doordat de e-sigaret pas in 2003 is uitgevonden, is deze in 2015 nog niet zo heel lang op de markt. Toch gebruikten in 2013 3% van de Nederlanders de e-sigaret. Er zijn nog geen gebruikers die tientallen jaren gebruik hebben gemaakt van de e-sigaret en waardoor de effecten op de lange termijn onderzocht kunnen worden. De e-sigaretten op de Nederlandse markt zijn natuurlijk wel uitgebreid getest door de voedsel- en warenautoriteit, maar in de praktijk kunnen er altijd nieuwe of onverwachtse bijwerkingen na gebruik op de lange termijn optreden. De gezondheidsrisico's na gebruik van een e-sigaret op de lange termijn zijn nog geheel onbekend.

Nicotine

Hoewel de e-sigaret een aantal schadelijke stoffen uit tabak niet bevat, zit er wel gewoon nicotine in. De hoeveelheid nicotine verschilt per soort en merk e-sigaret. Bij sommige e-sigaretten is de hoeveelheid nicotine kleiner dan in shag of sigaretten, maar bij de meeste e-sigaretten is deze hoeveelheid even groot. Nicotine werkt zwaar verslavend en van een e-sigaret is dus net zo moeilijk af te komen als van een verslaving aan sigaretten. Ook ben je na het beginnen aan een e-sigaret net zo snel verslaafd als aan sigaretten of shag, ook gaat deze verslaving heel ongemerkt waardoor je niet op tijd kunt stoppen.

Chemicaliën

In 2009 heeft de Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit een onderzoek gedaan naar de risico's en de schadelijke stoffen in e-sigaretten. Uit dit onderzoek bleek dat in de e-sigaretten carcinogene stoffen zitten. Carcinogene stoffen zijn allerlei verschillende kankerverwekkende stoffen. Als carcinogene stoffen in de cellen terecht komen wordt de weerstand tegen kankercellen minder en kunnen deze sneller groeien. De e-sigaretten bevatten deze carcinogene stoffen maar in zeer kleine hoeveelheden, maar toch kunnen deze stoffen dan al zeer schadelijk zijn voor de mens.

Schadelijke stoffen

E-sigaretten bevatten verschillende schadelijke stoffen. Dit zijn onder andere nicotine, propyleenglycol, glycerol, aldehyden, metalen en nitrosamines. Het inhaleren van deze stoffen kan ervoor zorgen dat de gebruiker irritatie en schade aan de luchtwegen krijgt, maar ook hartkloppingen en een verhoogde kans op kanker.

Verkeerd beeld

Een nadeel van de e-sigaret is dat consumenten vaak een totaal verkeerd beeld ervan hebben. Vaak wordt de e-sigaret als een middel gezien om te stoppen met roken, dit is echter niet het geval. Het kan wel helpen met het stoppen met het roken van sigaretten of shag, maar de nicotine in de e-sigaret zorgt ervoor dat de verslaving die je door het roken hebt aan nicotine gewoon blijft bestaan. Je kunt dus wel stoppen met roken, maar je vervangt de tabak in werkelijkheid gewoon door de e-sigaret.

Ook denken veel consumenten dat de e-sigaret vele malen gezonder is dan tabak, ook dit is echter niet het geval. Door de schadelijke stoffen die de e-sigaret bevat, is deze net zo schadelijk voor je als tabak. Ook in de verschillende smaakjes van de navullingen zitten allerlei kunstmatige stoffen die je met het inademen van de damp binnenkrijgt.
Gerelateerde artikelen
E-sigaret, wel of niet schadelijk?De Chinees die de e-sigaret heeft uitgevonden, kan rekenen op een steeds grotere populariteit van de e-sigaret. Maar wat…
De voor- en nadelen van elektrisch rokenDe voor- en nadelen van elektrisch rokenRokers hebben het tegenwoordig moeilijk. In veel horecagelegenheden is het roken aan strenge banden gelegd of zelfs hele…
E-sigaret en kinderen: Levensgevaarlijke combinatieE-sigaret en kinderen: Levensgevaarlijke combinatieDe elektrische sigaret, Shisha pen of Flavor Vapes zijn zeer geliefd onder dampers, de gebruikers van de e-sigaretten. D…
Elektrisch roken: is de e-sigaret gezond of schadelijk?Elektrisch roken: is de e-sigaret gezond of schadelijk?Is het tijdperk van rokers die naar buiten gaan om te roken definitief voorbij? Zo lijkt het wel. Dankzij de elektrische…
De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenDe E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenTot nu toe werd aangenomen dat de E-sigaret of elektronische sigaret een goed hulpmiddel zou kunnen zijn bij het minder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Horwin, Pixabay
  • http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2015/Damp_van_e_sigaret_schadelijk_voor_gezondheid
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Carcinogeen
  • http://www.trimbos.nl/nieuws/persberichten/2014/aantal-rokers-stabiel-gebruik-e-sigaret-stijgt

Reageer op het artikel "Risico's en nadelen van de e-sigaret"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 19-10-2015
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!