Je naaste is alcoholverslaafd hoe ga je daarmee om?

Je naaste is alcoholverslaafd  hoe ga je daarmee om? Als iemand in je gezin of familie verslaafd is aan alcohol, dan heeft dit waarschijnlijk ook gevolgen voor jou. Je kunt je machteloos voelen, boos of verdrietig. Maar je kunt je ook schuldig voelen, omdat je niet hebt gezien dat iemand langzaam verslaafd is geraakt aan drank. Je kunt geconfronteerd zijn met vervelende situaties die zijn veroorzaakt door de alcohol, zoals ruzies of zelfs ongelukken met lichamelijk letsel.

Alcohol

Alcohol is een verdovend middel en de meest gebruikte drug in onze samenleving. Alcohol is overal om ons heen verkrijgbaar, in supermarkten, speciaalzaken en uitgaansgelegenheden. Alcohol ontstaat door de gisting van suikers in vruchten. Ook wordt er alcohol gemaakt uit: graan (bier), rijst (rijstwijn) en uit aardappels (wodka).

Alcohol en de Opiumwet

In de Opiumwet wordt onderscheid gemaakt tussen harddrugs, bijvoorbeeld cocaïne, en softdrugs, bijvoorbeeld cannabis. Ondanks alcohol een bedwelmende werking heeft, komt deze niet voor in de Opiumwet. Alcohol is één van de schadelijkste middelen die er bestaan. Bij matig gebruik van alcohol brengt dit niet zo veel schade met zich mee, maar als iemand overmatig alcohol gaat gebruiken dat wordt dit erg schadelijk. Zowel lichamelijk als mentaal.

Verslaafd familielid

Een alcoholverslaving is niet alleen een probleem voor de drinker zelf, maar een verslaving is ook van grote invloed op de omgeving. Je kunt je als familielid van een alcoholverslaafde machteloos of verdrietig voelen. Je gevoelens kunnen zelfs zo sterk zijn, dat je eigen functioneren daaronder kan gaan lijden.

Praten met de alcoholverslaafde

Je wil graag hulp bieden aan jouw verslaafde naaste, maar vaak zal deze ontkennen dat hij of zij een probleem heeft. Probeer vol te houden om het gesprek met de persoon aan te gaan. En als het lukt om het gesprek aan te gaan, houd dan een aantal zaken in je achterhoofd:
  • Doe dit op een moment dat die persoon nuchter is
  • Toon begrip voor de verslaving
  • Word niet boos en ga de discussie niet aan
  • Stel voor om samen naar hulp te zoeken

Grenzen stellen

Het kan zijn dat het na meerdere pogingen van jou het niet gelukt is om met de verslaafde naaste in gesprek te komen. Hij of zij blijft ontkennen dat er een probleem is of weigert alle hulp. Probeer in dit geval niet te blijven 'trekken' aan die persoon als je merkt dat je er zelf aan onderdoor gaat. Het probleem ligt namelijk bij de drinker zelf. En de verantwoordelijkheid voor de oplossing van het probleem ook. Geef op tijd jouw grenzen aan en zorg ervoor dat de verslaving van de persoon niet jouw leven gaat beïnvloeden. Zelfs als dat betekent dat je het contact (tijdelijk) moet verbreken.

Veroordeel het gedrag en niet de persoon

Alcoholverslaving is een ziekte, helaas is het een ziekte waar veel mensen geen begrip voor hebben. Hoewel de verantwoordelijkheid bij de drinker ligt, heeft de drinker er niets aan als anderen hem of haar verwijten gaan maken. Als je de drinker verwijten gaat maken, dan kan hij of zij zich alleen maar slechter gaan voelen en dit zal het herstel in de weg staan. Keur het drinken af, maar niet de persoon.

Familievertrouwenspersoon

Soms zit je met vragen en heb je behoefte om met een professional te praten over de verslaving van jouw naaste. Er is de mogelijkheid om met iemand van de landelijke stichting familievertrouwenspersonen te praten. Deze persoon luistert naar je verhaal en kan je antwoord geven op vragen die je hebt over de geestelijke gezondheidszorg. Soms kan een gesprek met een professional bij jou zorgen wegnemen of je helpen om met je zorgen om te gaan.
© 2020 - 2021 Linda1205, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-geen-harddrug/
  • https://www.lsfvp.nl/voor-familie/
  • https://www.afkickkliniekwijzer.nl/omgaan-met-een-verslaafde/
  • https://www.alcoholinfo.nl/publiek/omgaan-met-een-drinker/wat-kun-je-doen
Linda1205 (9 artikelen)
Gepubliceerd: 15-01-2020
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…