InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Een aantal vragen over roken

Een aantal vragen over roken

Een aantal vragen over roken Hieronder een aantal vragen, antwoorden en feiten over het roken. Per 1 juli geld in de horeca het rookverbod, wat voor veel mensen een reden was om te stoppen. Of deze het volhouden moet nog blijken.

1: Verbeterd je concentratie van roken?

Door te roken daalt juist je concentratie niveau. Voortdurend ben je bezig met het volgende nicotineshot. Je concentratie wordt pas beter alsj e stopt met roken.

2. Wat maakt de sigaret ongezond?

  • Blauwzuurgas: Wordt in de US gebruikt om gevangenen te executeren.
  • Aceton: Zit in nagellakremover.
  • Arsenicum: Kankerverwekkendestof en wordt ook gebruikt tegen bestrijding van mieren.
  • Cadium: Zwaar metaal, zit ook in accu's en batterijen.
  • Methanol: Giftig soort alcohol, zit ook in antivries.

Natuurlijk zitten er nog meer giftige stoffen in, maar ze zijn teveel om op te noemen. Al deze stoffen bijmekaar zorgen ervoor dat je een verhoogd risico loopt op longkanker en hart en vaatziekten.

3. Waarom zijn sigaretten verslavend?

De nicotine in de sigaret is verlavend. In tegenstelling tot alle andere bestanddelen is nicotine dus niet giftig. Nicotine werkt activerend en ontspannend. De werking is maar kort, zodat je enige tijd later weer een sigaret moet opsteken om hetzelfde gevoel weer te krijgen. Je bent eigenlijk de hele dag bezig om de ontwenningsverschijnselen te onderdrukken.

4.Ga je er echt ouder uit zien?

Ja, door te roken veroudert je huid in een sneltempo en zul je ook sneller rimpels krijgen. Ook gaat je huid er wat grauwer en bleker uit zien. Dit komt omdat de kleine bloedvaatjes die vlak onder de huid liggen al dichtgeslipt zijn, zij zorgen voor een gezonde kleur. Ook wordt het bindweefsel in de huid sneller afgebroken, dit is onherstelbaar.

5. Kun je roken compenseren?

Er is helemaal niks wat te compenseren valt met het roken. Zelfs light sigaretten niet. Het passief meeroken met anderen brengt ook gevaar voor degene die niet rookt. 1 op de 10 hartaanvallen bij niet rokers wordt veroorzaakt door het meeroken.

6. Welke methode wordt het meest gebruikt om te stoppen?

  • Cold turkey: Van het ene op het andere moment.
  • Middelen: Met behulp van nicotinevervangers of anti rook medicatie.
  • Gedragstherapie: Leren om anders te denken en op die manier van het roken af te komen.
  • Alternatieve methoden: Zoals accupunctuur of hypnose.

Er is eigenlijk nog geen één methode die de kans van slagen garandeert. Maar de methode met gedragstherapie heeft tot nu toe wel het meeste succes. Voor het stoppen met roken is ook erg veel wilskracht nodig.

7. Wat zijn de belangrijkste ontwenningsverschijnselen?

Lichamelijk

Slapeloosheid, irritatie, gewichtstoename, concentratieverlies ( tijdelijk) en onrust. Deze lichamelijke klachten duren ongeveer drie weken en de derde dag is het ergst.

Geestelijk

Dit is veel moeilijker omdat er dagelijks zoveel situaties zijn waarbij een sigaret ondenkbaar is. Zoals na het eten, bij de koffie, tijdens het uitgaan of als je alcohol drinkt. Zo zijn er nog veel meer situaties waarbij iemand graag wil roken. Deze gevoelens zijn moeilijk te onderdrukken en kunnen lang aanhouden, zelfs als de lichamelijke verslaving al lang over is.

8. Hoe lang heb je een verhoogd risico op longkanker?

Dit hangt ervan af hoe lang je gerookt hebt. Als je 40 jaar lang 30 sigaretten per dag hebt gerookt blijft het risico op longkanker nog wel jaren aanwezig. Heb je ongeveer 5 jaar lang ongeveer 10 sigaretten per dag gerookt, dan is bij het stoppen met roken de kans op longkanker zo gelijk aan dat van een niet roker.

9. Kom je aan als je stopt?

Het gewicht neemt ongeveer 2-4 kilo toe als je stopt met roken. Dit komt omdat de stofwisseling zich normaliseert. Als je meer aankomt dan 4 kilo is dit meestal het gevolg van het extra eten dat iemand doet. Als je tegelijk met het stoppen gezonder gaat eten, dan hoef je helemaal niks aan te komen.

Roken in cijfers

  • Nederland heeft ongeveer 4 miljoen rokers.
  • Elke 6 seconden sterft er ergens op de wereld iemand aan de gevolgen van roken.
  • Tussen 1950 en 1999 stiervn in Nederland gemiddeld 16.000 mensen per jaar aan de gevolgen van roken.
  • 1 op de 3 rokers haalt de 70 niet. Van de niet rokers is dit 1 op de 6.
  • Een roker sterft gemiddeld 10 jaar eerder dan een niet roker.
  • Als roker loop je tijdens operaties een groter risico op infecties of complicaties dan een niet roker.
  • Bij elke sigaret stijgt je bloeddruk.
  • Rokende werknemers zijn 1.5 keer zo vaak ziek als hun niet rokende collega's.
  • Rokende werknemers zijn door rookpauzes per jaar gemiddeld 3 weken niet productief.
Gerelateerde artikelen
Verslaafd aan sigarettenVerslaafd aan sigarettenSigarettenverslaving is een vorm van drugsverslaving. In sigaretten zit immers nicotine. Nicotine is een soort drugs. Ve…
Weg met de sigaret: snel of geleidelijk stoppen met roken?Weg met de sigaret: snel of geleidelijk stoppen met roken?Stoppen met roken is voor de verstokte roker niet iets waar hij zomaar eens over beslist. In dat geval is de kans op sla…

Reageer op het artikel "Een aantal vragen over roken"

Reacties

Alfonso, 18-11-2014 19:32 #11
Ik rook maar 4 sigaretten per dag, ik heb ADHD en merkte dat roken me een bepaalde rust gaf, mijn conditie is ronduit goed te noemen en ik vraag me dus af of dit aantal kwaad ken?rook inmiddels 20 jaar.

Sanne, 05-05-2013 16:59 #10
Een Oom van mij rookte een pakje per dag en zijn longen waren echt niet zwart. Een tante van mij leefde heel gezond veel sporten niet roken niet drinken maar wel gestorven aan kanker. Wat is er tegenwoordig nog wel goed de lucht die je buiten inademt? Ik werk in een drukkerij met toner inkt is dat gezond? Al die conserveringsmiddelen in producten zou dat nou zo goed zijn? Kortom ik leef hoe ik denk dat ik dat goed doe en ik geniet gewoon van een sigaretje op zijn tijd. Dood gaan we allemaal en kanker komt ook voor bij mensen die niet roken. Ik ken ook mensen die "gezond" leven en ook al heel vroeg heel veel rimpels hebben ect. Ze kunnen pas een conclusie trekken als je twee exact dezelfde mensen hebt en de 1 zogenaamd "slecht" laat leven en de ander zogenaamd "goed".

Raadgever, 08-02-2013 13:56 #9
Als je wilt stoppen moet je er achter staan, anders kan ik je vertellen dat het nooit zou gaan werken.

arti, het verkoop van sigaretten en alcohol, brengt het meeste geld in het laatje. omdat het ongezond is, (zeggen ze) maken ze de sigaretten duurder. ook omdat de echte rokers toch wel blijven roken. wist je dat als in Nederland geen tabak meer verkocht zou worden, er giga veel mensen zonder geld zouden komen? denk aan degene die voor de tabak zorgen.

Ik, 11-05-2012 23:36 #8
Hallo iedereen ik had had gisteren een speletje doen durven of de waarheid.
Ik kreeg een blinddoek om een een vriend stopte een sigaret in mijn mond (BAH!)
Heb ik slechte stoffen binnen gekregen, of is dit niet erg? :S

Nessi, 18-03-2011 01:23 #7
Ik rook vanaf mijn 19e, nu byna 4 jaar. ik wil stoppen maar zodra ik myn best doe niet te roken, gebeurd er iets waardoor ik moet roken, het kalmeert my. ik wil er vanaf!

Roker, 08-02-2011 01:38 #6
Lol…

- Rokende werknemers zijn door rookpauzes per jaar gemiddeld 3 weken niet productief. En hoe zit dat met koffiedrinkers die heel de dag bij het koffie apparaat staan?

- Elke 6 seconden sterft er ergens op de wereld iemand aan de gevolgen van roken. Eenderde van de wereldbevolking rookt. Elke 2 seconden gaat er iemand dood. Dus ja, reken uit.

Je kunt het allemaal zo erg maken als je zelf wilt. Gewoon maar wat cijfers roepen is natuurlijk onzin. Zo kan ik iedereen cijfers naar de eigen hand zetten.

Andere dingen zijn ook naar de hand van de schrijver/ster gezet. Bijvoorbeeld concentratie. Ja misschien snak je naar de volgende sigaret, maar er wordt niet vermeld dat de nicotine van de sigaret in feite onder de alkaoiden vallen. Alkaoiden kunnen stimulerend werken op het parasympathisch zenuwstelsel. Dit zenuwstelsel beinvloedt het lichaam tot het tot rust komen of herstel (en na herstel dus wwer kunnen concentreren)

Wat een onzin allemaal. Ik word er allemaal maar moe van! Ja roken is slecht, maar ga allemaal niet lopen zeuren over wat cijfers die kant nog wal slaan. Van roken gaat je huid er slecht uitzien, wat dacht je van heel de dag in de zon bakken? Net zo slecht (zelfde weefsels worden aangetast). Blauwzuurgas en al die onzin! Die waardes zijn zo laag dat je lever het al afbreekt voor je het uit kan spreken. zelfs bij 2 pakken sigaretten per dag roken onstaan er geen klinische verschijnselen!

Ik heb nu maar een paar dingen genoemd, de rest hoef ik niet eens uit te zoeken. Alles moet je zien in verband.

Je maakt keuzes in je leven, het gaat er niet om wanneer je dood gaat of waarom, het gaat erom hoe je hebt geleeft!

Thijmen, 07-05-2010 19:22 #5
Hoeveel procent teer zit er in 1 sigaret.
Ik rook namelijk waterpijp zonder tabak en teer maar het blijkt dat er 0,1% teer zit.
Ik ben een leek in dit onderwerp maar is 0,1% ook al verslavend?

Monique, 19-02-2009 11:32 #4
Dat nicotine niet giftig is klopt niet! Voor de rest hecht ik ook geen waarde aan wat er staat gezien deze grove fout.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/23003-een-aantal-vragen-over-roken.html
"In tegenstelling tot alle andere bestanddelen is nicotine dus niet giftig."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicotine
"Nicotine is een krachtig zenuwgif"

Aarti, 02-02-2009 16:38 #3
Waarom verkoopt men sigaretten terwijl ze weten dat het slecht is voor je gezondheid.

Mirjam (infoteur), 08-09-2008 13:05 #2
Ik snap helemaal je reactie. Pillen en pleisters zorgen er natuurlijk niet voor dat je zomaar stoppen kan. Het is een hulpmiddel, maar je moet altijd zelf wel heel gemotiveerd zijn. Ik ben zelf doktersassistente, en weet hoe longen er uit zien, en zie genoeg mensen om mij heen die lijden aan een ziekte als gevolg van roken. En toch kan ik niet stoppen. Wel is het mij ooit met behulp van tabletten gelukt, maar ben na een half jaar gestopt te zijn weer begonnen.
Het stoppen met roken is niet zo simpel als het lijkt.

E. Beelman, 07-09-2008 23:50 #1
Grote onzin al de pleisters en pillen gebruiken om van het roken af te komen, geen tabakrommel meer kopen. Doorzetten en gegarandeerd het helpt, je loop wel te tandhakken maar daar moet je door heen. Ga naar een longarts en vraag hoe een long er uit. Zie maar daar schrik je van want na vele roken is het gedaan. Mensen om mij heen die stug gerookt hebben zijn er aan overleden.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 11-08-2008
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!