InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Addiction Care helpt je van je verslaving af

Addiction Care helpt je van je verslaving af

Addiction Care helpt je van je verslaving af Het is wijs om het besluit te nemen je verslaving eindelijk aan te pakken, maar er zijn er maar weinigen die dit op eigen houtje lukt. Vaak heb je hier professionele hulp en begeleiding bij nodig. Een organisatie die zich hier in heeft gespecialiseerd is het Nederlandse Addiction Care. Je kunt er terecht voor het afkicken van uiteenlopende soorten verslavingen.

Addiction care

Addiction Care heeft een grote expertise op het gebied van de vier grootste verslavingstypen:
  • Drugsverslaving
  • Alcoholverslaving
  • Gokverslaving
  • Eetverslaving

Uiteraard beperkt AddictionCare zich niet tot deze groepen. Andere verslavingen zoals seksverslaving en medicijnverslaving zijn ook grote problemen in Nederland en ook hier kan Addiction Care bij helpen.

Drugsverslaving

Binnen de drugsverslavingen kun je drie typen verslavingen onderscheiden:
  • Stimulerende middelen (bijvoorbeeld cocaïne, XTC of amfetamine)
  • Hallucinerende middelen (bijvoorbeeld wiet, LSD, paddo’s of ketamine)
  • Verdovende middelen (bijvoorbeeld GHB, heroïne of benzodiazepines)

Een verslaving in je jongere jaren terwijl je je veel in de clubscene begeeft kan onschuldig lijken maar ook dan kan een verslaving ernstige gevolgen hebben, zowel op de lange als op de korte termijn. Het is daarom belangrijk op tijd aan de bel te trekken en iets te doen aan deze gevaarlijke en ongezonde hobby. De grens tussen recreatie en een echter verslaving is dun.

Alcoholverslaving

Een alcoholverslaving heeft invloed op alle facetten van je dagelijks leven:
  • lichamelijk
  • psychisch
  • sociaal

Om nog effect te merken van de alcohol op je lichaam zal je steeds meer moeten gaan drinken. Zes biertjes, daar wordt je niet meer aangeschoten van, laat staan dronken. Hier begint de vicieuze cirkel. Je gaat meer drinken waarmee de lever en de alvleesklier verwoest worden. Lichamelijke aandoeningen als levercirrose, hepatitis B, pancreatitis, syndroom van Wernicke Korsakoff en leverkanker liggen op de loer. Psychisch gezien ga je ook achteruit. Dingen als angstaanvallen, paranoia, depressie, verwarring en duizelingen kunnen je deel worden. Sociaal ben je niet meer te genieten. Addiction Care heeft een behandeling ontwikkeld om van deze verslaving af te komen. Ze begeleiden je door alles moeilijke fases van het afkicken en het wederom op de rails krijgen van je leven.

Gokverslaving

Gokverslavingen kunnen voor zowel de verslaafde als de naaste omgeving verschrikkelijk zijn. Het kan een familiemens veranderen in een vijandelijk type vanwege het enige doel dat hij of zij voor ogen heeft: aan geld komen om nog meer te gaan gokken. Alleen maar omdat er een kans op een grote prijs bestaat en je er van overtuigd bent dat je die nu echt wel een keer zal gaan winnen. Meestal blijkt het tegendeel en steek je jezelf alleen nog maar dieper in de schulden. Dit kan je sociaal enorm isoleren en kan er zelf toe leiden dat je dakloos wordt omdat je je huis niet langer kunt betalen. Met de opkomst van internet neemt het risico alleen nog maar toe omdat anoniem gokken steeds makkelijk wordt. Addiction Care biedt gokverslaafden 24 uur per dag hulp. Dit kan gebeuren door middel van counseling en door de bijstand van gespecialiseerde artsen.

Eetverslaving

Net als binnen de drugsverslavingen zijn er, al noemen we het vaak niet zo, drie typen eetverslavingen: aan eten gerelateerd stoornissen die je leven beïnvloeden en er een ongezond en gevaarlijk effect op hebben. We onderscheiden hierin:
  • Boulimia
  • Anorexia
  • Binge eating

Addiction Care zet niet de weegschaal in het middelpunt van de behandeling, maar gaat zorgvuldig te werk met gespecialiseerde counselors en artsen. De dwang van het eten kunnen loslaten zal een grote bevrijding zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Twijfel je als ouder of je kind verslaafd is? Verslaafd aan drugs, alcohol of andere verslavende middelen? Welke kenmerk…
Stoppen met de verslavingStoppen met de verslavingUit de titel van dit artikel kunt u opmaken dat het eenvoudig is om te stoppen met een verslaving, maar het tegendeel is…
Hoe ontstaan gokschulden?Hoe ontstaan gokschulden?Het aantal gokverslaafden in Nederland is moeilijk in te schatten. De meeste gokverslaafden zoeken namelijk geen hulp en…
Gevaar van het gokkenGokverslaving is een groot probleem in Nederland waar weinig aandacht aan wordt besteedt.Toch is het gokken een groot pr…
Wat is een gameverslaving?Wat is een gameverslaving?Een onderschatte verslaving is een gameverslaving. Spellen op de spelcomputers en op personal computers kunnen een te gr…

Reageer op het artikel "Addiction Care helpt je van je verslaving af"

Reacties

Miauw, 07-01-2014 22:51 #3
Alcohol is drugs, dus alcoholverslaving is drugverslaving. Paddo's of LSD zijn niet verslavend.

Melod (infoteur), 12-10-2008 13:05 #2
Dat begrijp ik, maar ik had het wel interessant gevonden om meer te lezen over de methoden/technieken die er aan te pas komen, die Addiction Care onderscheiden van andere verslavingshulpinstanties :)

Melod (infoteur), 12-10-2008 00:08 #1
Leuke en aardige opsomming van een aantal soorten verslaving… maar wát doet Addiction Care nu precies? Reactie infoteur, 12-10-2008
Het is een kliniek die niet is gespecialeerd in één type verslaving zoals je bijvoorbeeld klinieken hebben die zich specialiseren in drugsverslaving of eetproblemen. Je kunt er terecht met diverse verslavingen en de behandeling bestaat uit een combinatie van medicijnen en counseling.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-05-2015
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!