InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Kosten van het roken

Kosten van het roken

Kosten van het roken Door steeds hogere belastingen wordt het roken steeds duurder. De overheid probeert het roken te ontmoedigen door stijgende prijzen. Dit blijkt slechts effect te hebben voor een korte periode. Consumenten wennen aan de prijzen en roken weer door. Toch is de overheid blij, want de inkomsten uit de accijns blijft stijgen.
De rokers weten dat het een kostbare verslaving is, maar ze willen of kunnen er niet zonder. Tegenwoordig wordt het roken ook ontmoedigd doordat niet meer in de horeca en in openbare gebouwen gerookt mag worden. De kosten blijven maar stijgen, maar de verstokte rokers lijken niet meer vatbaar voor prijsstijgingen.

Kosten van het roken

De kosten van sigaretten stijgen vrijwel jaarlijks. In 2008 kostte een pakje Marlboro sigaretten €4,50. Hiervoor krijgt u slechts 19 sigaretten. Per sigaret zijn de kosten dus ongeveer €0,24. De prijzen tussen de verschillende topmerken zijn niet zo groot, want één sigaret van het merk Caballero kost bijvoorbeeld €0,23. Ook shag is per juli 2008 weer duurder geworden, namelijk €0,40 (afhankelijk van het merk kan de prijs verschillen).

Prijs verhogen of inhoud verminderen

In het verleden zijn ook al prijsstijgingen voorkomen door de in houd te verlagen. Voor shag is al een keer besloten om de inhoud van 50 gram te verlagen naar 47,5 gram. Toekomstige prijsstijgingen zullen waarschijnlijk gedeeltelijk voorkomen worden door de inhoud te verlagen naar 45 gram. Ook het aantal sigaretten in de pakjes zijn eerder verlaagd om een prijsverhoging te voorkomen.

Belasting

Een groot deel van de prijs van een sigaret is accijns en BTW, belasting dus. Uitgaande van een pakje sigaretten van €4,50 blijkt €2,60 accijns te zijn, althans zo stellen de tabakfabrikanten. Indien u hier ook nog eens de BTW bij optelt blijft er maar €1,78 over voor de fabrikant en de verdere handel. Hieruit blijkt dat de prijs van een sigaret voor bijna 74 procent belasting is. De accijnsverhoging van 2008 is doorgevoerd doordat de hogere belasting op gokautomaten niet is doorgegaan.

Verborgen kosten

Niet alle kosten zijn uit te in euro’s. De kosten van de medische zorg blijken ook hoger te zijn door het roken, maar deze kosten worden gedragen door de overheid en de Nederlanders. Als roker heeft u ook nog extra kosten door het vaker moeten verven en meubeltjes vervangen, maar deze kosten zijn evenmin eenvoudig uit te drukken in euro’s. Bij het afsluiten van levensverzekeringen en sommige andere verzekeringen, kunt u voor hogere kosten komen te staan als roker.

Levensverzekering

Sommige verzekeraars rekenen voor rokers hogere premies dan voor niet-rokers. Dit baseren zij op de verkorte levensverwachting voor rokers. Een overlijdensrisicoverzekering keert het verzekerde bedrag uit bij overlijden van diegene wiens leven verzekerd is. Is deze verzekerde een roker, dan is de kans op overlijden voor de einddatum groter dan bij niet-rokers het geval is. De verzekeraars maken dit verschil om niet-rokers een lagere premie aan te kunnen bieden.
Om bij een verzekeraar als niet-roker beschouwd te worden moet er minimal twee jaar niet gerookt zijn door de verzekerde. Ook voor andere verzekeringen kan het roken een hogere premie teweeg brengen. Dit zijn onder andere: arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en de zorgverzekeringen.
© 2009 - 2019 Juul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop sigaretten rokenStoppen met roken is natuurlijk het allerbeste wat je kunt doen, maar helaas lukt dit lang niet iedereen. Als je nog ste…
Extra stimulans om te stoppen met rokenEr zijn twee momenten waarop er meer mensen proberen om te stoppen met roken, namelijk per één januari en vanaf het mome…
Risico's en nadelen van de e-sigaretRisico's en nadelen van de e-sigaretDe e-sigaret: duizenden mensen in Nederland maken er gebruik van. De meeste mensen roken de e-sigaret omdat het een stuk…

Reageer op het artikel "Kosten van het roken"

Reacties

Vanputtenbv, 13-03-2012 02:33 #2
Ik begrijp niet dat er elke keer weer de kostprijs van een roker voor de gemeenschap ten tonele word gebracht. Julie schrijven zelf dat er 74% van de kostprijs voor de belasting op een pakje sigaretten word geheven. Als je per week 4 pakjes shag per week koopt, maal 4,50 Euro = 936 Euro! Daar wordt dan 74% belasting afgetrokken en dat levert de belasting dan 692.64 Euro per jaar op! Dit bedrag komt dan boven de basis ziekte verzekering. Als je dit berekent over 20 jaar, (13852.80), vind ik dat rokers toch wel voldoende bijgedragen aan die zogenaamde ziektekosten, waarvan nog NOOIT een onderzoek is gedaan wat een roker nou eigenlijk meer heeft gekost dan een doorsnee niet roker!

Als ik u was, dan zou ik me maar eens druk gaan maken over de gezondheid van de overheid, die zinloze bouwprojecten, zoals de hoge snelheidslijn, de Betuwelijn, kantoorpanden die leeg staan, het onderbetaald dienstbaar personeel in ziekenhuizen, nazorg, en schoonmaakpersoneel, en niet te vergeten de privatisering van de Nutsbedrijven, zoals energie bedrijven en openbaar vervoer… Om nog maar te zwijgen over die instantie's zoals de kinderbescherming, jeugdzorg, geldverslindende woningcoöperaties en bonus gevoelige topfunctionarissen, niet eens in de hand weet te houden!

John Guttink, 21-09-2010 15:34 #1
Dat rokers korter leven is nu wel bekend dus rokers kosten de samenleving veel minder. Een chemo kuurtje en een paar weken palliatieve zorg wegen m.i. niet op tegen medische kosten van mensen die een hoge leeftijd bereiken. Jarenlang thuiszorg, ziekenhuisbezoeken, gebroken heupen, rollators, fysiotherapie enz enz.

Het zou mooi als iemand daar nu eens een objectief en eerlijk onderzoek naar zou doen. Dat ik ieder jaar meer voor een pakje shag moet betalen vind ik niet erg maar men doet net alsof rokers de samenleving handen vol geld kosten en ik denk dat het juist de niet rokers zijn die het meest kosten.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-06-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!