InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholcultuur: subcultuur onder jongeren

Alcoholcultuur: subcultuur onder jongeren

Alcoholcultuur: subcultuur onder jongeren Het is van maatschappelijk belang dat er iets wordt gedaan aan het alcoholgebruik onder jongeren. Alcohol wordt in verhouding met de jaren 50 van de vorige eeuw bijna 'gratis' aangeboden. Hierdoor is alcohol verweven met de jongerencultuur. Vanaf 2014 is er een belangrijke wet aangenomen die jongeren verbiedt om onder de achttien jaar alcohol te kopen.

Alcohol in Breezer

Het is noodzakelijk dat er een minimumprijs wordt vastgesteld voor alcohol. Het is vooral het aanbod van de bekende breezer in de supermarkt die voor een 'drempelverlaging' zorgt. Met de felle trendy kleurtjes valt het goedje bij jongeren opvallend in het oog en vervolgens smaakt het ook nog lekker doordat het zoeter is dan zoet. Het is voor de alcoholproducenten een gat in de markt om op die manier sterk alcoholische dranken aan de man te brengen.

Alcohol en Woekerwinst

Sommige horecaondernemers zien in de lage prijzen een welkome winst. Er zijn voorbeelden waarbij cafés wekelijks de hele voorraad bier bij een supermarkt opkopen. De groothandel wordt hierdoor buitenspel gezet en andere consumenten moeten nee verkocht worden. Dat aan de jongeren onder de zestien jaar alcohol wordt verkocht is al verkeerd maar vervolgens worden er voor de flesjes bier woekerwinsten geboekt over de ruggen van kwetsbare jongeren.

Alcohol en Verslavingsproblematiek

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer het aanbod van bijvoorbeeld alcohol stijgt, ook de verslavingsproblematiek toeneemt. Een goed voorbeeld is hierbij de toename van het aantal gokspelletjes op internet. De laatste jaren melden zich steeds meer mensen met een gokprobleem bij de verslavingszorg. Uit een ander onderzoek blijkt dat er een verband is tussen de prijs en het aanbod van alcohol en verslavingsproblematiek.

Alcohol en Meiden

Het is opvallend dat vooral meiden steeds vaker en meer alcohol gaan drinken. Mixdrankjes als Wodka-Red Bull zijn heel populair. Vervolgens schromen ze ook niet om de Wodka puur te drinken met allerlei gevolgen van dien.

Alcohol en Comazuipen

Comazuipen, ook wel 'drain your brain' genoemd, is een een gevaarlijk 'spel' wat een vast onderdeel lijkt te worden van de alcoholcultuur. Bij comazuipen gaat het erom,binnen een zo kort mogelijke tijd een zoveel mogelijk aantal alcohol naar binnen werken. Dit geeft natuurlijk gevaarlijke situaties. De hersenen van de jongeren, die nog volop in ontwikkeling zijn, lopen bij het comazuipen ernstige schade op.

Alcohol en het Syndroom van Korsakov

De ziekte van Korsakov is een geheugenstoornis die optreedt als gevolg van langdurig en overmatig alcohol drinken. Jongeren zijn zich niet bewust van de gevolgen die het excessief alcoholgebruik met zich meebrengt. De ziekte ontstaat in combinatie met een tekort aan viamine B1.

Alcohol, jongeren en Preventie

Onderzoek heeft aangetoond dat jongeren op jongere leeftijd gaan drinken omdat alcoholhoudende drankjes steeds toegankelijker en lekkerder worden gemaakt. Er moet dus ook op steeds jongere leeftijd aan preventie gedaan worden. Preventie op scholen moet blijven. Echter daar moet het niet bij blijven. Leeftijdsverhoging en verkrijgbaarheid zijn zaken die aandacht verdienen. In 2014 is er een belangrijke stap genomen om jongeren onder de achttien jaar alcohol te verbieden.
Gerelateerde artikelen
Alcoholgebruik door jongerenAlcoholgebruik door jongerenIn de huidige tijd drinken al veel jongeren grote hoeveelheden alcohol. Het komt ook regelmatig voor dat jongeren in hee…
Effect alcohol op hersenen jongerenDe hersenen zijn tot na 20e levensjaar in ontwikkeling. Alcohol verstoort deze ontwikkeling en kan een zeer negatief eff…
Wat is comazuipen?Wat is comazuipen?De term 'comazuipen' kom je tegenwoordig steeds vaker tegen. Maar wat zijn dit nu precies? Waarom doen jongeren zichzelf…
Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging) is een ernstige conditie die zelfs tot de dood kan leiden. Een alcholvergiftig…
IQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipenIQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipenVroeger was het aan jongens voorbehouden om veel te drinken. Tegenwoordig doen ook meisjes mee aan die trend. Hele jonge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alcoholcultuur: subcultuur onder jongeren"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 02-03-2018
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!