InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline)

Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline)

Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline) Circa 28% van de mensen in Nederland rookt. Aangezien roken slecht voor de gezondheid is, proberen veel mensen te stoppen met roken. Champix (in de Verenigde Staten Chantix genoemd) is een middel dat kan dienen als hulp bij stoppen met roken. Champix bevat als werkzame stof varenicline tartrate. Deze stof voorkomt dat de nicotine plezierige effecten in de hersenen kan veroorzaken. Uit onderzoek dat uit 2006 stamt blijkt dat circa 28% van de Nederlands van 15 jaar en ouder rookt. 31% van de mannen rookt en 25% van de vrouwen. Wanneer we kijken naar het percentage 15- en 16jarigen dat rookt blijkt 31% van deze jongeren onlangs gerookt te hebben. Dit zijn fikse aantallen, ondanks dat het gegeven dat roken schadelijke gevolgen voor de gezondheid heeft reeds jarenlang uitgedragen wordt. Er komen ook steeds meer behandelprogramma's en medicijnen op de markt welke je kunnen helpen de strijd tegen roken aan te gaan. Een van deze middelen is Champix. In de Verenigde Staten wordt Champix ook wel Chantix genoemd.

Champix

Champix is een medicijn zijn dat ontworpen is om volwassenen van boven de 18 jaar te helpen met stoppen met roken. In de Verenigde Staten is het recept voor Champix reeds voor zes miljoen mensen uitgeschreven en het middel begint in Nederland ook langzaam aan populariteit te winnen.

De werking van Champix

Champix werkt anders dan de meeste middelen die bedoeld zijn om je te helpen te stoppen met roken. De meeste middelen
bevatten nicotine, waardoor men alsnog niet werkelijk van de verslaving afkomt. Champix bevat geen nicotine. De werkzame stof is in Chantix varenicline tartrate. Champix pakt de rookverslaving op twee manieren aan:
  1. Champix richt zich op de nicotine receptoren in de hersenen, waar het zich aan bindt en voorkomt dat nicotine deze receptoren kan bereiken. Hierdoor ervaart men de positieve effecten van nicotine niet langer wanneer men een sigaret opsteekt.
  2. Champix activeert de nicotine receptoren, waardoor men het gelukzalige gevoel ervaart op momenten dat men niet rookt.

Aangeraden wordt om een week voor het stoppen met roken met Champix te beginnen. Zo heeft het middel de tijd om opgenomen te worden in het lichaam. Na deze week is het de bedoeling dat je niet meer rookt.

Gebruik van Champix

Champix is verkrijgbaar in tabletten van 0.5 mg en 1 mg. Men begint de eerste drie dagen met het slikken van 1 tablet van 0.5 mg per dag. De vierde tot en met de zevende dag slikt men tweemaal daags (een 's morgens en een 's avonds) een tablet van 0.5 mg. Vanaf de tweede week slikt men tweemaal daags (een 's morgens en een 's avonds) een tablet van 1 mg. Aangeraden wordt om Champix minimaal twaalf weken vanaf het roken van de laatste sigaret te gebruiken.

Mogelijke bijwerkingen van Champix

Zoals vrijwel alle geneesmiddelen kent ook Champix bijwerkingen die op kunnen treden tijdens het gebruik van Champix. Deze bijwerkingen kunnen direct na het starten met Champix optreden maar ook pas verschijnen wanneer je het middel al enkele weken gebruikt. De meest voorkomende bijwerkingen van Champix zijn:
  • Misselijkheid
  • Slaapproblemen
  • Constipatie
  • Winderigheid
  • Braken

Enkele mensen kregen last van gedragsverandering, suïcidale gedachten en depressieve gevoelens tijdens het gebruik van Champix. Wanneer je bij jezelf dergelijke verschijnselen opmerkt dien je het gebruik van Champix onmiddellijk te staken en contact op te nemen met een arts.

Onderzoek naar Champix

Op dit moment zijn er nog betrekkelijk weinig onderzoeken uitgevoerd naar Champix.

Uit een onderzoek uitgevoerd door Keating en Siddiqui blijkt dat er significant meer mensen gestopt zijn met roken na negen tot twaalf weken die gebruik maken van Champixdan mensen die een placebo toegediend kregen. Daarnaast blijkt Champix de drang naar een sigaret te verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Champix om te stoppen met roken, uitlegChampix om te stoppen met roken, uitlegZyban en Champix zijn medicijnen om te stoppen met roken. Stoppen met roken met Champix, hoe gaat dat? Champix (in Ameri…
Stoppen met roken: ChampixStoppen met roken: ChampixRoken is een ware verslaving en het vergt dan ook erg veel van je om te stoppen met roken. Niet alleen het lichamelijke…
Stoppen met roken – 5 tipsStoppen met roken – 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1213n19085.html http://www.chantix.com/ Keating, G. M. & Siddiqui, M. A. Varenicline: a review of its Use as an Aid to Smoking Cessation Therapy (2006)

Reageer op het artikel "Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline)"

Reacties

Sonja, 05-11-2016 12:49 #6
Mijn echtgenoot is 4 maanden gestopt met roken met behulp van champix. Hij moest in de laatste periode 1 ipv 2 pilletjes per dag nemen omdat hij zich niet zo goed voelde (slecht slapen en dromen). Nu zit de kuur er bijna op en onze vraag is… zijn er bijwerkingen na het STOPPEN van champix? Daar lees je nergens wat van.
Alvast bedankt.

Rob, 26-02-2016 07:43 #5
Na bijna 25 jaar een pakje per dag roken en allerlei stoppogingen (Zyban, pleisters, kauwgom, laseren etc.) ben ik 15 dagen geleden begonnen met de Champix. Afgelopen zondag ochtend (het is nu vrijdag) opgestaan, nog 1 sigaret gerookt op advies van een collega (de 1e sigaret van de dag overslaan is de moeilijkste dus wat maakt het uit om die laatste nog te pakken) en toen de rest weggegooid. Dat was een goede tip. Daarnaast goed nagedacht over de timing van het stoppen, dus niet net voor carnaval waar je drinkt en je wat minder scherp bent t.a.v. je doelen. Als laatste kreeg ik de tip om niet negatief te denken in 'ik stop met roken' (ik ontzeg me iets wat ik lekker vind) maar positief te denken 'ik ga gezonder leven'. Dat heeft me ook wel geholpen om er naar uit te kijken in plaats van er tegenop te zien. Mijn grootste motivator is echter mijn dochter van 3 jaar oud die me gevraagd heeft om te stoppen omdat het slecht is.

Mijn ervaringen met het medicijn tot nu toe:
De eerste week werd ik meteen na inname even best misselijk. Duurt inderdaad 15 tot 20 minuten. Van te voren en daarna eten helpt, ik pak het pilletje dus tussen wat happen door van een maaltijd. Mijn moeder, verstokt roker, is 2 weken eerder begonnen en gaf aan dat deze bijwerkingen verdwijnen dus heb ik doorgezet. Zij is inmiddels 3 weken gestopt en het is net alsof ze nooit gerookt heeft, en die zat aan een pak sjag in de 2 dagen. Voor de misselijkheid gaat op dat dit grotendeels verdwenen is. Af en toe na een pilletje ben ik nog even 5 minuten misselijk maar dat komt weinig meer voor. Mijn huisarts had me al gewaarschuwd dat veel mensen terug komen met dat ze heftiger dromen. Dat kan ik zeker merken, al denk ik niet dat je heftiger droomt maar dat je minder diep in slaap bent waardoor je de dromen nog herinnerd als je wakker wordt.

Vanaf dag 1 van de kuur smaken de sigaretten niet meer, je haalt er geen genot meer uit. Het snakken naar een sigaret verdwijnt dan wel, maar hij smaakt gewoon niet meer, het is niet meer lekker. Dat maakt vaarwel zeggen al een stuk makkelijker op je stopdag omdat je al een week aan het roken bent terwijl ze niet meer smaken. De eerste dagen na stoppen zijn lastig maar met het medicijn voor echt iedereen te doen die gemotiveerd is om te stoppen. Het vreemde is ook dat de gewoonte om te roken al na een paar dagen weg is. Je denkt op de momenten waarop je normaliter rookte er niet eens meer aan. Net alsof je nooit gerookt hebt. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat het nu goed zal gaan.

Aan alle andere stoppers: Succes!

Met vriendelijke groet,
Rob

Erik van Driel, 25-07-2015 21:12 #4
A.s maandag begin ik met champix.
mijn stopdag is vrijdag 31 juli.
vooralsnog heb ik alleen het starterspakket gekocht en wel al een recept klaarliggen voor pakket 2.
gezien mijn financiele toestand op het ogenblik hoop ik met het starterspakket voldoende te hebben.
dat en nog meer redenen heeft mij ertoe gezet na 33 jaar roken te stoppen.
ik hoop dat het na eerdere pogingen 3x in twee jaar zonder hulpmiddelen het nu voorgoed verleden tijd is het roken.
mvg Erik Van Driel.

Marsha, 31-10-2013 17:00 #3
Champix is een effectief middel tegen roken.
De bijwerkingen komen wel degelijk voor.
1 op de 3 krijgt zeker last van misselijkheid en prikkelbaarheid + slecht slapen.

Het klinkt dan ook zeer onprettig, maar je hebt tijdens het gebruik van champix geen last van zin in een sigaret.
Wat men ook wel weer juist als prettig ervaart.

Je moet je gewoon goed laten informeren waaraan je begint zodat je weet wat je te wachten staat. In ruil voor die behandeling ongeveer 24 weken heb je een mooi eindresultaat.

De misselijkheid is na iedere inname van een tablet zo'n 20 minuten lang. Daarna verdwijnt de misselijkheid weer.
champix hoor je 2 x daags in te nemen.

Het middel is zeer effectief, het heeft tuurlijk wat nadelen. Maar ja wil je van het roken af ja/of nee.
Dat is uw keuze. :=)

Diana, 01-12-2009 11:18 #2
Ben na ruim een week ermee gestopt, last van alle bijwerkingen en werd er met name erg misselijk van. Denk dat het best goed werkt (helpt), maar je moet tegen de bijwerkingen kunnen… Heb overigens nog steeds niet gerookt :-) Reactie infoteur, 01-12-2009
Hoi Diana,

wat ontzettend goed van je zeg! Mijn complimenten! Hopelijk zet de trend zo door en ga je rookvrij 2010 in ;)

Groetjes Kim

Nelly Bongers, 20-10-2009 20:14 #1
Een neef van mij in de US is gisteren gestorven na een geslaagde zelfmoordpoging. Hij wilde perse stoppen met roken en had chantix gekozen om hem daaribj te helpen. Do I need to say more?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 19-07-2009
Subrubriek: Verslaving
Special: Nicotinevervangers
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!