InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Jellinek Minnesota: nieuwe behandelmethode van verslaving

Jellinek Minnesota: nieuwe behandelmethode van verslaving

Jellinek Minnesota: nieuwe behandelmethode van verslaving Jellinek, een instelling voor verslavingszorg, heeft in augustus 2009 een nieuw behandelcentrum geopend met een behandelmethode volgens het Minnesotamodel voor verslaving. Het Minnesota model is afkomstig uit de Verenigde Staten en is gebaseerd op het 12-stappen model van zelfhulpgroepen voor verslaving.

Wat is Jellinek?

Jellinek is een instelling voor verslavingszorg die zich bevindt in Amsterdam en de Gooi- en Vechtstreek. Jellinek is één van de grootste verslavingszorg instellingen die Nederland bezit. Jellink is 1908 opgericht als een soort consultatiebureau voor alcoholisme. De instelling is in de loop der jaren echter uitgegroeid tot een centrum voor diverse verslavingen. De instelling is vernoemd naar dr. E.M. Jellinek, een Amerikaanse onderzoeker op het gebied van alcohol en alcoholisme.

Een nieuw behandelcentrum

Op 3 augustus 2009 is een nieuw behandelcentrum voor verslavingen (om precies te zijn alcohol-, drugs-, medicijn- en gokverslaving) geopend dat een behandeling biedt die gebaseerd is op het Minnesotamodel, een behandelmethode die wereldwijd zeer populair is in de behandeling van verslavingen.

Het Minnesotamodel

Het Minnesotamodel is een model dat gebaseerd is op de 12-stappen filosofie van zelfhulpgroepen voor verslaving, zoals de Anonieme Alcoholisten (AA). Centraal in het Minnesota model staat het creëren van verbondenheid. Isolementen zijn dikwijls typerend voor verslaving en vormen een groot struikelblok in het overwinnen van een verslaving.

Deelnemers aan deze in Nederland relatief nieuwe behandelmethode doorlopen twaalf stappen om hun verslaving aan te pakken. Deze twaalf stappen zijn onderverdeeld in drie fasen:
  • Voorbereiding op het herstel
  • Het herstel zelf
  • Het continueren van het herstel

JellinekMinnesota richt zich in het behandelcentrum op de voorbereiding op het herstel en het begin van het herstel. Hiernaast volgen de deelnemers zogenaamde zelfhulpgroepen buiten het behandelcentrum. Wanneer een begin gemaakt is met het herstel zelf blijven de deelnemers de zelfhulpgroepen bezoeken tot men in de fase van het continueren van het herstel is aangekomen.

De behandelaars van JellinekMinnesota

De deelnemers worden niet door de eerste de beste behandelaren behandeld. Nee, zij krijgen behandelaren toegewezen die een jaar lang in opleiding geweest zijn in de Verenigde Staten bij de grondleggers van de Minnesota behandeling in Hazelden, Minnesota. De behandelaars zijn teruggekeerd met een officieel erkend certificaat van 'addiction counselor' op zak.

Het behandelcentrum

Dit nieuwe behandelcentrum bevindt zich op het Surinameplein te Amsterdam. Dit behandelcentrum biedt 42 opnameplaatsen aan voor verslaafden uit heel Nederland. Hieronder bevinden zich 8 detoxplaatsen en 12 plaatsen een dagbehandeling.

De duur van de behandeling

De behandeling volgens het Minnesotamodel neemt zes tot twaalf weken in beslag en wordt volledig vergoed door de zorgverzekering.
Gerelateerde artikelen
VerslavingskliniekVerslavingskliniekEr is een veelheid aan zaken waaraan mensen verslaafd kunnen raken, de bekenste zijn: drugs, alcohol, gokken, games, med…
Verslaving behandeling: Het 12 stappenplan (Minnesota model)Verslaving behandeling: Het 12 stappenplan (Minnesota model)Wanneer je lijdt aan een verslaving bestaat er nu ook in Nederland de mogelijkheid om die te overwinnen met het befaamde…
Herstellen van verslaving door middel van twaalf stappenHerstellen van verslaving door middel van twaalf stappenDe twaalf stappen naar herstel van verslaving, ook wel het Minnesota model genoemd is een van de meest gebruikte methode…
Jellinek Retreat Curaçao: afkicken van je verslavingJellinek Retreat Curaçao: afkicken van je verslavingWie last heeft van een verslaving, of dit nu gaat om drugs, alcohol of gokken heeft vaak meer moeite om hier van af te k…
Alcoholverslaving: afhankelijkheid en cravingAlcoholverslaving: afhankelijkheid en cravingBij moderne alcoholproblematiek wordt onderscheid gemaakt tussen zwaar drinken, probleem drinken, alcoholmisbruik en afh…

Reageer op het artikel "Jellinek Minnesota: nieuwe behandelmethode van verslaving"

Reactie

Juulschrijft (infoteur), 13-09-2011 09:39 #1
Ze hebben een interessante website waar veel meer informatie op staat.
http://www.jellinekminnesota.com/nl

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 30-08-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!