InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?

Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?

Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone? Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat minder nicotine en minder teer en zou de kans op rookverslaving en longkanker dus moeten verminderen. Toch kan je je afvragen of het overschakelen op de light sigaret wel een geschikte manier is om uiteindelijk volledig te stoppen met roken. Precies doordat je als roker denkt dat light sigaretten minder schadelijk zijn, zal je dit mogelijk compenseren door dieper te inhaleren. Om die manier gaat het voordeel van de light sigaret dus verloren. Is het zinvol om via light sigaretten te stoppen met roken?

Light sigaretten roken

In hun poging om te stoppen met roken schakelen sommige mensen over van de "gewone" sigaret naar de light sigaret. Ze willen niet al te abrupt de overgang maken van roker naar niet-roker en kiezen voor een geleidelijke afbouw. Door het roken van een light-sigaret willen ze de schadelijke en de verslavende effecten van het roken verminderen om op lange termijn definitief te kunnen stoppen met roken. Toch is het de vraag of de overschakeling naar de light sigaret wel een goede keuze is.

Minder nicotine en minder teer

Men gaat er van uit dat een light sigaret minder nicotine en minder teer bevat dan de gewone sigaret. De kankerverwekkende en de verslavende effecten van de light sigaret zouden in theorie dus minder moeten zijn. De kans op longkanker zou dus ook kleiner moeten zijn bij light sigaretten. De toxische stoffen in de light sigaret worden wetenschappelijk gemeten aan de hand van een rookmachine, waarbij men uitgaat van een standaard inhaleersterkte. Op basis daarvan wordt dan bepaald hoeveel nicotine en teer een light sigaret bezit.

Light sigaretten: schadelijke effecten

Het specifieke aan de light sigaret is dat in de filter van de sigaret kleine microscopische openingen aanwezig zijn die de rook zouden moeten verdunnen. Hierdoor zou de roker dus minder giftige stoffen moeten inademen. Niettemin kunnen die microscopische openingen nooit hun gewenste effect teweegbrengen, vermits de roker deze openingen als vanzelf gaat dichtknijpen met mond of vingers om toch maar voldoende toxische stoffen als nicotine en teer te kunnen inademen. De roker heeft automatisch deze neiging omdat hij zoveel mogelijk nicotine wil opnemen om een bevredigend effect te kunnen bereiken.

Paradox van de light sigaret

Dieper inhaleren

In het geval van het roken van light sigaretten is er dus sprake van een tegenstrijdig effect. De light sigaret bevat inderdaad minder nicotine en teer dan de gewone sigaret, maar een roker probeert dit dus automatisch te compenseren. Dit doet hij door dieper en langer te inhaleren om toch maar voldoende nicotine in de longen te kunnen opnemen en naar de hersenen te kunnen sturen.

Voorbeeld van een light sigaret. / Bron: Autodesigner, Wikimedia Commons (CC0)Voorbeeld van een light sigaret. / Bron: Autodesigner, Wikimedia Commons (CC0)

Compenseren

Op die manier ontwikkelt hij een sterke zuigkracht en komt hij uiteindelijk aan een nicotinegehalte dat niet veel zal verschillen met dat van een gewone sigarettenroker. Uiteindelijk maakt het probleem van de light sigaret deel uit van het probleem van de light producten in het algemeen. Precies omdat je een light product tot je neemt dat minder schadelijk is dan het gewone product, ga je je consumptiegedrag compenseren.

Onbewust meer roken?

Automatisch denk je dat je er meer van kan nemen omdat het toch minder schadelijk is. Zo gaat de roker van light sigaretten misschien denken dat hij meer kan roken en dieper kan inhaleren omdat het toch maar light sigaretten zijn. Het gevolg hiervan is dat het "positief" effect van het light product of de light sigaret uiteindelijk niet veel zal verschillen van het negatief effect van het gewone product.

Stoppen met roken: alternatieven

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-10-2018
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!