InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken: wat vergoedt de verzekering?

Stoppen met roken: wat vergoedt de verzekering?

Stoppen met roken: wat vergoedt de verzekering? Stoppen met roken wordt door heel wat verslaafden gezien als een van de moeilijkste opgaves die er bestaan. Dat komt doordat ze keer op keer worden verslagen door de afkickverschijnselen die met stoppen gepaard zijn. Op welke manier biedt de zorgverzekeraar een helpende hand en welke hulpmiddelen worden vergoedt door de verzekering?

Wat is acceptabel?

Wanneer je gaat stoppen met roken heeft dit veel voordelen. Je conditie zal verbeteren, je zult vrijer kunnen ademhalen, de conditie van je huid verbeterd, je zal minder grauw zien, en het scheelt natuurlijk ook een hoop in de portemonnee als je niet je dagelijkse pakje sigaretten meer hoeft te kopen. Maar er staat wat tegenover, en het is belangrijk om te bepalen welke gevolgen voor jou acceptabel zijn. Wat zijn zoal die verschijnselen die je kunt gaan ervaren als gevolg van het stoppen met roken? Twee gevolgen springen eruit:
  • Gewichtstoename
  • Depressie

Het is een gewoonte om dagelijks meerdere sigaretten te roken. Wanneer dit niet meer kan, wil je deze gewoonte vervangen door een andere. Voor de hand liggend is het dan om meer te gaan eten. De meeste mensen die stoppen, krijgen last van ontwenningsverschijnselen, en deze wil je graag opvangen door iets anders. Daarin ben je niet de enige. De één heeft er wel meer last van dan de ander. Wanneer je veel last hebt van ontwenningsverschijnselen, bedenk dan dat dit er bij hoort en dat het een stap is op weg naar een gezondere leefstijl. Juist door die verschijnselen weet je dat het stoppen echt werkt!

Hoe verlopen de verschijnselen?

De eerste week dat je stopt met roken heb je de meeste last van deze verschijnselen. Dat is eigenlijk bij iedereen gelijk. Je lichaam wordt dan als het ware ‘schoongemaakt’, al is veel van de aangerichte schade helaas wel blijvend. Je longen, je hart- en bloedvaten, je maag en darmen en je huid ondergaan echter wel een merkbare verandering. Deze automatische schoonmaak vraagt veel van je lichaam en kost dus veel energie. Je zult moe worden, wat onrustig worden en je raakt eerder geïrriteerd door dingen die je normaal waarschijnlijk gewoon liet gebeuren zonder je er al te veel druk om te maken.

Het is daarom belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Vooral in de eerste weken. Je moet je lichaam de beetjes extra geven die helpen bij de grote schoonmaak. Veel water drinken en fruit met veel vitame c en vezels eten versnellen de belangrijke schoonmaak van je lichaam. Na zo'n twee weken krijg je minder last van het ontwennen. De periode waarin de verschijnselen helemaal verdwijnen variëren van een week tot helemaal nooit.

Welke hulpmiddelen bij het stoppen worden vergoedt door de verzekering / zorgverzekeraar?

Je kunt een aantal dingen doen om te zorgen dat je niet weer naar de sigaretten grijpt. De meeste middelen zullen je niet helpen tegen de afkickverschijnselen, maar ze kunnen je weldegelijk door de moeilijkste momenten heen slepen. Volgens Stivoro zijn de bewezen effectieve gratis hulpmiddelen de volgende:
  • StopGesprek
  • Online StopAdvies
  • Online StopAdvies zwangeren
  • StopMail
  • StopSite
  • Telefonische Coaching

Afhankelijk van je eigen pakket

Afhankelijk van welke zorgverzekeraar en welk pakket je hebt zijn er een aantal bewezen en onbewezen stophulpen die voor vergoeding in aanmerking komen. Dit zijn:

Bewezen effectief

  • Persoonlijke Coaching
  • Groepstraining Pakje Kans
  • Gedragstherapie
  • Hulp van de eigen huisarts
  • Hulp voor zwangere vrouwen door verloskundige

Niet bewezen effectief

  • Acupunctuur
  • Softlasertherapie
  • Allen Carr (vijfuurs training)
Veel mensen blijken baad te hebben bij met name acupunctuur. Het is dus neit zo dat de bewering dat dit helpt volledig uit de lucht gegrepen is. Het is echter niet wetenschappelijk bewezen, en daarom krijgt ook bevoorbeeld acupunctuur nog de kwalificatie 'niet bewezen'.

(Nog) niet in aanmerking voor vergoeding

Een aantal middelen die bewezen effectief zijn wordt niet of nog niet vergoed door de verzekering. Het gaat dan met name om nicotinevervangers (in de vorm van kauwgom, pleisters, patches en 'nepsigaretten'). Wellicht komt hier in de toekomst verandering in, maar hier is weinig over te zeggen.

UVIT

Zorgverzekeraar UVIT vergoedt stoppen met roken, zo was in februari 2010 te lezen in de krant. Een voorwaarde om voor deze vergoeding in aanmerking te komen, is wel dat het gaat om een behandeling van Stivoro. Verzekeraar UVIT (Univé, VGZ, Iza en Trias) is de eerste zorgverzekeraar die stoppen met roken mogelijk maakt via het basispakket. Je kunt kiezen tussen de telefonische coaching of de groepstraining van de Stichting Stivoro.

Heeft u een pakket bij een zorgverzekeraar die een vergoeding biedt voor een nog niet genoemde methode om te stoppen met roken? Laat hier een reactie achter!
Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering: inhoud van de basisverzekeringZorgverzekering: inhoud van de basisverzekeringIedereen in Nederland is verplicht een basisverzekering af te sluiten. Wanneer personen dat niet doen moeten ze een boet…
Wordt mijn medicijn vergoed door de zorgverzekering?Wordt mijn medicijn vergoed door de zorgverzekering?Wanneer je een geneesmiddel gebruikt of gaat gebruiken dan is het belangrijk om te weten of je zorgverzekering dit vergo…
Stoppen met roken: acupunctuurStoppen met roken: acupunctuurAcupunctuur wordt reeds lange tijd toegepast, met name in de behandeling van pijn, verlammingen, obesitas en psychologis…
Zorgverzekering orthodontie – vergoeding orthodontieVeel kinderen hebben een beugel. Maar ook steeds meer volwassenen laten hun tanden corrigeren door een beugel te dragen.…
Bronnen en referenties
  • www.stivoro.nl www.uvit.nl

Reageer op het artikel "Stoppen met roken: wat vergoedt de verzekering?"

Reactie

Martine, 21-04-2011 22:43 #1
Ik vind het belachelijk dat de verzekering "stoppen met roken" vergoedt. Mensen die NIET roken betalen hetzelfde bedrag aan de verzekering; zij betalen dus mee aan die gore gewoonte! Reactie infoteur, 22-04-2011
Ik kan me je reactie als niet-roker heel goed voorstellen. Maar je moet natuurlijk wel zien dat het een verslaving betreft en dat is in zekere zin een ziekte. Een groot deel van de mensen dat rookt is begonnen op een moment dat nog onbekend was hoe schadelijk roken is, of mensen uit een milieu waar 'meelopen' met de massa erg van belang is. Voor verzekeringen is het uit commercieel oogpunt een goede zet omdat zij voorkomen dat later nog veel hogere medische kosten moeten betalen voor mensen die last krijgen van bijvoorbeeld longkanker of COPD. Ze grijpen liever in voor het zo ver is.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-05-2010
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!